Ισχυρές αντιστάσεις στην κρίση που μαστίζει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία διαθέτει ο ελληνικός εφοπλισμός. Τον Ιανουάριο του 2016, όταν και έλαβε χώρα το 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής», οι ναυτιλιακές εταιρείες αναζητούσαν «λιμάνια καταφυγής» προκειμένου να «δέσουν» τα bulk carriers που είχαν στους στόλους τους, αφού οι ναύλοι είχαν πέσει σε ιστορικά χαμηλά.
Από την έντυπη έκδοση
Των Λάμπρου Καραγηεώργου- Αντώνη Τσιμπλάκη
Ισχυρές αντιστάσεις στην κρίση που μαστίζει την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία διαθέτει ο ελληνικός εφοπλισμός. Τον Ιανουάριο του 2016, όταν και έλαβε χώρα το 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ναυτεμπορικής», οι ναυτιλιακές εταιρείες αναζητούσαν «λιμάνια καταφυγής» προκειμένου να «δέσουν» τα bulk carriers που είχαν στους στόλους τους, αφού οι ναύλοι είχαν πέσει σε ιστορικά χαμηλά.
Ένα χρόνο μετά, το σημερινό 3ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της «Ν» βρίσκει την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα ενισχυμένη, ενώ οι βασικοί ανταγωνιστές της υποχώρησαν.
Αύξηση μεριδίων
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Petrofin και Unctad, οι Έλληνες πλοιοκτήτες αύξησαν το μερίδιό τους στον παγκόσμιο στόλο από 15,41% το 2014 στο 16,05% το 2015 και στο 16,36% το 2016, επιτυγχάνοντας μία μέση ετήσια αύξηση κατά 3,05%. Την ίδια περίοδο οι τρεις μεγαλύτερες ναυτιλιακές δυνάμεις μετά τη χώρα μας, η Ιαπωνία, η Κίνα και η Γερμανία μείωσαν τα μερίδιά τους κατά 2,57%, 3,24% και 6,19% αντιστοίχως.
Οι Έλληνες εφοπλιστές σε πολύ μεγάλο ποσοστό πραγματοποίησαν επενδύσεις στη second hand αγορά, όπου αγόρασαν μοντέρνα πλοία σε εξαιρετικά ελκυστικές τιμές, χρησιμοποιώντας είτε ίδια κεφάλαια είτε βρίσκοντας χρηματοδότηση από ιδιωτικά κεφάλαια ή τραπεζικό δανεισμό.
Στην κορυφή και το 2016
Σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής εταιρείας Allied Shipbroking, οι Έλληνες εφοπλιστές βρέθηκαν και το 2016 στην κορυφή των αγοραπωλησιών second hand πλοίων.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν πέρυσι πάνω από 3,46 δισ. δολάρια για την αγορά πλοίων που ήταν υπό κατασκευή στα ναυπηγεία (resale) και πλοία second hand, που απασχολούνται στην αγορά χύδην ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Επίσης πρώτευσαν και στις πωλήσεις πλοίων από «δεύτερο» χέρι, εισπράττοντας πάνω από 2 δισ. δολάρια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την Allied Shipbroking, μέχρι και τα μέσα Δεκεμβρίου 2016 οι Έλληνες εφοπλιστές απέκτησαν 269 πλοία έναντι 3,46 δισ. δολαρίων, εκ των οποίων 202 ήταν bulk carriers αξίας 2,2 δισ. δολαρίων, 42 δεξαμενόπλοια αξίας 1,16 δισ. δολαρίων και 15 containerships αξίας 83,5 εκατ. δολαρίων.
Αντίστοιχα, προχώρησαν στην πώληση 122 bulkers (923,5 εκατ. δολάρια), 38 δεξαμενόπλοιων (1,01 δισ. δολάρια), δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (16,9 εκατ. δολάρια) και τριών πλοίων μεταφοράς αερίου (84,1 εκατ. δολάρια).
Σημειώνεται ότι το αντίστοιχο διάστημα του 2015 οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν αποκτήσει 283 πλοία επενδύοντας 6,87 δισ. δολάρια, εκ των οποίων 154 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου τα οποία απέκτησαν καταβάλλοντας 2,16 δισ. δολάρια, 82 δεξαμενόπλοια αξίας 3,08 εκατ. δολαρίων, 27 containerships αξίας 524 εκατ. δολαρίων και 10 πλοία μεταφοράς αερίου αξίας 1,049 δισ. δολαρίων.
Παράλληλα, προχώρησαν στην πώληση 169 πλοίων εισπράττοντας 3,25 δισ. δολάρια, εκ των οποίων 102 ήταν bulk carriers αξίας 998,1 εκατ. δολαρίων, 50 δεξαμενόπλοια αξίας 2,05 εκατ. δολαρίων, οκτώ containerships αξίας 156 εκατ. δολαρίων και δύο πλοία μεταφοράς αερίου αξίας 13,3 εκατ. δολαρίων.
Οι εταιρείες
Η αντοχή του ελληνικού εφοπλισμού απέναντι στο αρνητικό κλίμα στην παγκόσμια οικονομία φαίνεται και από το γεγονός ότι αυξάνεται αντί να μειώνεται ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών. Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ν» από το υπουργείο Ναυτιλίας, ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών του άρθρου 27/75 (διαχειρίστριες εταιρείες πλοίων) αυξήθηκε από 1.346 στην αρχή του έτους σε 1.361 στα τέλη Οκτωβρίου, παρά το γεγονός ότι τον τελευταίο χρόνο και η ελληνική ναυτιλία πλήττεται από την κρίση που επηρεάζει την παγκόσμια ναυτιλία, ενώ εξακολουθούν να ισχύουν και τα capital controls.
Επενδύσεις σε νεότερα πλοία
Στην ετήσια έκθεση της Petrofin περιλαμβάνονται και ορισμένα ακόμη στοιχεία που περιγράφουν τη συνεχή βελτίωση της εικόνας του ελληνόκτητου στόλου. Οι εταιρείες με στόλο από 25 πλοία και πάνω ελέγχουν το 65,38% του συνολικού στόλου με όρους dwt, με τον αριθμό των εταιρειών να έχει αυξηθεί από 41 το 2015 σε 46 το 2016. Επίσης, οι πλοιοκτήτες με στόλο άνω του ενός εκατ. dwt αποτελούν πλέον το 77,47% του συνολικού στόλου από 76,7% το προηγούμενο έτος, 74% το 2014 και 71,33% το 2013. Ο αριθμός όμως των εταιρειών παρέμεινε σταθερός στις 68.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα νεότερης ηλικίας πλοία (0-9 έτη) συνεχίζουν να αυξάνουν το μερίδιό τους στον ελληνόκτητο στόλο.
Σήμερα αποτελούν το 73,56% του συνόλου με βάση υπολογισμού τα dwt, σε σύγκριση με το 73,47% το 2015. Αυτό δείχνει τη δέσμευση των Ελλήνων πλοιοκτητών σε επενδύσεις για νεότερα πλοία.
Η Petrofin επισημαίνει ακόμη ότι παρατηρείται αύξηση του αριθμού των εταιρειών που έχουν στον στόλο τους από 1-2 πλοία και αποτελούν το 2016 το 41,54% του συνόλου των εταιρειών έναντι 40,43% το 2015.
Η συνολική ηλικία του στόλου κατά μέσο όρο μειώνεται συνεχώς και σήμερα ανέρχεται σε 12,19 χρόνια.
Ο συνολικός αριθμός των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε το 2016 στα 5.230 από 4.909 έναν χρόνο πριν και είναι συνολικής μεταφορικής ικανότητας 361.934.047 dwt, σημειώνοντας άνοδο κατά 10,26% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.