Οι τιμές των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου θα κινηθούν ανοδικά κατά 30% σχεδόν τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς ο κλάδος φαίνεται να ξεπερνά τη χειρότερη περίοδο των τελευταίων 30 ετών, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Fearnley Securities.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Οι τιμές των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου θα κινηθούν ανοδικά κατά 30% σχεδόν τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς ο κλάδος φαίνεται να ξεπερνά τη χειρότερη περίοδο των τελευταίων 30 ετών, σύμφωνα με τον οίκο αναλύσεων Fearnley Securities.
Ακόμη πάντως και κατά την περίοδο της πτώσης των αξιών πλοίων ο στόλος των Ελλήνων εφοπλιστών παραμένει ο πρώτος σε αξία στον κόσμο, όπως υπολογίζει η εταιρεία εκτιμήσεων Vesselsvalue.com, η οποία παρουσιάζει την αξία του στόλου των δέκα μεγαλύτερων ναυτιλιακών δυνάμεων.
Οι προβλέψεις
Η αρνητική ανάπτυξη του στόλου τα επόμενα χρόνια και ένα μάλλον υπερεκτιμημένο βιβλίο παραγγελιών βοηθούν στην αργή και σταθερή ανάκαμψη, σύμφωνα με τους αναλυτές Espen Landmark Fjermestad και Peder Nicolai Jarlsby της Fearnley Securities.
Ως συνέχεια της χειρότερης περιόδου των τελευταίων 30 ετών πιστεύουμε ότι το χύδην ξηρό φορτίο την τελευταία στιγμή θα ανακάμψει, εξηγούν οι δύο αναλυτές, σημειώνοντας ότι η αύξηση της ζήτησης μεταξύ 1% και 2% μπορεί να ωθήσει τόσο τους ναύλους όσο και τις αξίες ενεργητικού αφού ο στόλος συρρικνώνεται τα επόμενα τρία χρόνια. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ο μέσος ναύλος στα capes θα φτάσει τα 18.000 δολάρια την ημέρα το 2019, ενώ στα supramaxes θα αναρριχηθεί στα 12.000 δολάρια την ημέρα. Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής θα είναι η άνοδος της αξίας των assets κατά 30% μέχρι το 2018. Παράλληλα, οι ίδιοι αναλυτές εκτιμούν ότι το πραγματικό μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών είναι μικρότερο κατά 30% από το «ονομαστικό» των 84 εκατ. dwt που εμφανίζεται αυτή τη στιγμή.
Έπειτα από μία σειρά προσαρμογών που κάνουν οι δύο αναλυτές της Fearnley Securities πιστεύουν ότι το πραγματικό βιβλίο παραγγελιών αντιπροσωπεύει 58 εκατ. dwt ή περίπου το 7,4% του υφιστάμενου εν ενεργεία παγκόσμιου στόλου bulkers.
Αναφορικά με την αξία του στόλου των δέκα μεγαλύτερων ναυτιλιακών δυνάμεων, η Vesselsvalue.com εκτιμά ότι πρώτος σε αξία παραμένει ο ελληνόκτητος στόλος με συνολική αξία 84,079 δισ. δολάρια και ακολουθούν στη δεύτερη θέση ο ιαπωνικός με 80,169 δισ. δολάρια και στην τρίτη ο κινεζικός στόλος με 68,3 δισ. δολάρια. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν η Σιγκαπούρη με στόλο αξίας 38,05 δισ. δολαρίων και οι ΗΠΑ με 34,43 δισ. δολάρια. Στην έκτη θέση βρίσκεται ο γερμανικός στόλος με αξία μόλις 31,544 δισ. δολαρίων. Η Vesselsvalue.com σημειώνει ότι ο ελληνόκτητος στόλος έχασε το 2016 περίπου το 12% της αξίας του λόγω της πτώσης των αξιών πλοίων, ο ιαπωνικός έχασε μόλις 1%, ενώ ο γερμανικός στόλος έχασε το 30% της αξίας του.
Οι διαλύσεις πλοίων
Στο μεταξύ, στα 855 υπολογίζει τα πλοία που οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια το 2016 ο ναυλομεσιτικός οίκος Lion Shipbrokers, με τα bulkers να αποτελούν τη μερίδα του λέοντος. Ειδικότερα, από τα 855 πλοία, τα 459 ήταν πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (ποσοστό 53,7%), τα 201 ήταν containerships (23,5%), τα 82 ήταν δεξαμενόπλοια (9,6%), τα 45 Tweendeckers (5,2 %), τα 24 επιβατηγά και οχηματαγωγά (2,8%), τα 10 πλοία ψυγεία (1,2%) και τα 34 διαφόρων κατηγοριών (4%).
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Lion Shipbrokers, ο ρυθμός διάλυσης των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου παρουσίασε μεγάλη άνοδο και έφθασε στο peak το δεύτερο τρίμηνο του 2016, ενώ για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων η «κορυφή» στις διαλύσεις παρουσιάστηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2016. Και στις δυο κατηγορίες πλοίων οι αντίστοιχες «κορυφές» συνδέονται άμεσα και με τα χαμηλότερα σημεία στα οποία βρέθηκε η αγορά ναυλώσεων στο χύδην ξηρό φορτίο και τα containerships αντίστοιχα.