Οικονομία & Αγορές
Τετάρτη, 09 Μαρτίου 2005 16:38

Δ. Σιούφας: Οι 10 τομές του νέου αναπτυξιακού νόμου

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος που τίθεται σε ισχύ τις επόμενες μέρες αναμένεται να δημιουργήσει ένα φιλόξενο περιβάλλον για επενδύσεις στη χώρα μας, δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Δημήτρης Σιούφας κατά την επίσκεψή του στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά.

Αναλύοντας τα βασικά σημεία του νέου αναπτυξιακού νόμου ο κ. Σιούφας ανέφερε τα εξής:

«Πρώτον, καταργείται η διάκριση ανάμεσα σε νέες και παλαιές επιχειρήσεις, ώστε όλες τους να έχουν πρόσβαση στην παρεχόμενη δέσμη κινήτρων. Ο Ν.2601/98 δημιούργησε μία άδικη διάκριση των επιχειρήσεων σε νέους και παλιούς φορείς, με όριο την πενταετία από τη σύσταση της επιχείρησης, καταργώντας τα κεφαλαιακά κίνητρα και παρέχοντας μόνο φορολογικά κίνητρα στους παλιούς φορείς. Ο περιορισμός αυτός παραγνώρισε το γεγονός ότι η υποστήριξη των επιχειρήσεων πρέπει να είναι δίκαιη, συνεπής και διαχρονική. Επιπλέον, ο διαχωρισμός αυτός, σε συνδυασμό με την έλλειψη οποιουδήποτε κινήτρου για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, άφησε εκτός του Αναπτυξιακού Νόμου τη μεγάλη πλειοψηφία των περίπου 710.000 ελληνικών επιχειρήσεων.

Δεύτερον, αναμορφώνονται, ενισχύονται, γίνονται διαθέσιμα για όλους τα προϊσχύοντα κίνητρα και ταυτόχρονα θεσπίζονται νέα με σημαντικότερο τη θεσμοθέτηση της επιδότησης απασχόλησης. Η χρήση του κινήτρου αυτού στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου μπορεί να αυξήσει το ενδιαφέρον για επενδύσεις έντασης εργασίας και να προσελκύσει το ενδιαφέρον για επενδύσεις που θα έχουν ως αποτέλεσμα σημαντική αύξηση των θέσεων εργασίας. Επίσης, για όσες επιχειρήσεις προτιμήσουν τα φορολογικά κίνητρα, παρέχονται αυξημένες φορολογικές απαλλαγές που φτάνουν έως το 100% του συνολικού ύψους της επένδυσης.

Η αύξηση είναι ιδιαίτερα σημαντική για επενδύσεις στις περιοχές της Β΄ και Γ΄ ζώνης. Για παράδειγμα, μία μεταποιητική επιχείρηση που πραγματοποιεί επένδυση ύψους 1.000.000 ευρώ στο Νομό Δράμας, με το νέο αναπτυξιακό νόμο, απαλλάσσεται, για περίοδο 5 ετών, της υποχρέωσης καταβολής φόρου για ποσό ίσο με εκείνο της επένδυσης. Με το Ν.2601/98 , η απαλλαγή αφορούσε μόνο το 70% του συνολικού ποσού της επένδυσης, δηλαδή 700.000 ευρώ.

Τρίτον, καθορίζεται ως μέγιστο ύψος ενίσχυσης, το 55%, με την πλήρη αξιοποίηση των περιθωρίων του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων και της δυνατότητας πρόσθετης ενίσχυσης για ΜμΕ. Τα περιθώρια του Χάρτη εξαντλούνται ανεξάρτητα από το μέγεθος της επιχείρησης, αν ληφθεί υπόψη το βασικό ποσοστό ενισχύσεων που καθορίζεται στην παράγραφο 1 του Aρθρου 4 και το επιπλέον 5% που παρέχεται για νεοϊδρυόμενες επιχειρήσεις, για επενδύσεις σε ΒΕΠΕ ή για επενδύσεις στον τομέα του τουρισμού. Με την προσθήκη του 15% για τις μικρομεσαίες Επιχειρήσεις η συνολική επιχορήγηση μπορεί να φτάσει μέχρι και 55%. Έτσι, για παράδειγμα, μικρομεσαία επιχείρηση με μεταποιητική δραστηριότητα σε περιοχή Γ΄ ζώνης, αυξάνει την επιχορήγησή της έως και 20 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με την αντίστοιχη ενίσχυση του Ν. 2601/98.

Με το Ν.2601/98 τα ανώτατα όρια ενίσχυσης σε κάθε ζώνη/ περιοχή ανέρχονταν σε:

Με το Νέο Αναπτυξιακό Νόμο τα ανώτατα όρια ενίσχυσης σε κάθε ζώνη/ περιοχή μπορούν να ανέλθουν σε:

Α΄ Ζώνη: 0%

Β΄ Ζώνη: 15%

Γ΄ Ζώνη: 30%

Δ΄ Ζώνη: 40%

Α΄ Ζώνη: 10%

Β΄ Ζώνη: 28%

Γ΄ Ζώνη: 50%

Δ΄ Ζώνη: 55%

Τέταρτον, προωθείται η περιφερειακή ανάπτυξη με την παροχή επιπλέον 15 ποσοστιαίων μονάδων για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Περιφέρεια. Το 15% παρέχεται σε όλες τις περιπτώσεις σχεδίων που υλοποιούνται, είτε σε παραμεθόριους Νομούς, είτε σε Νομούς με κατά κεφαλήν ΑΕΠ αγοραστικής δύναμης χαμηλότερο ή ίσο με το 65% του Μέσου Όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία του 2001. Για τους υπόλοιπους Νομούς της Χώρας η επιπλέον ενίσχυση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι 5%. Έτσι η μισή Ελλάδα απολαμβάνει κινήτρων που φθάνουν στο 50%-55%.

Πέμπτον, θεσμοθετούνται ειδικές κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων με ελάχιστο ποσοστό ενίσχυσης για όλη την επικράτεια (από 30% έως 40%), συμπεριλαμβανομένης της Α΄ και Β΄ Ζώνης, με στόχο την υποστήριξη της καινοτομίας, των νέων τεχνολογιών, του περιβάλλοντος, της παραγωγής και εξοικονόμησης ενέργειας, της εφοδιαστικής αλυσίδας, της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.

Έκτον, διευρύνονται οι επιλέξιμες επενδυτικές δραστηριότητες και τα χρηματοδοτούμενα επενδυτικά σχέδια, καλύπτοντας και τους χώρους της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών, των ευρυζωνικών δικτύων, των διαμετακομιστικών κέντρων και των υπηρεσιών υψηλής τεχνολογίας και των υπηρεσιών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics). Επίσης, εντάσσονται και επιλεγμένες εμπορικές δραστηριότητες, όπως είχαμε δεσμευτεί από την προεκλογική περίοδο και τίθενται ποιοτικές προδιαγραφές στις επενδύσεις τουρισμού με στόχο την προσέλκυση υψηλής ποιότητας τουρισμού.

Έβδομον, μειώνεται το ποσοστό της Ίδιας Συμμετοχής από 40%, που ισχύει σήμερα, στο 25% του επενδυτικού σχεδίου. Με τον τρόπο αυτό, ενισχύονται κυρίως νέες επιχειρηματικές δραστηριότητες και φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια, από νέους ανθρώπους, με χαμηλότερη δυνατότητα διάθεσης υψηλών κεφαλαίων.

Όγδοον, μειώνεται το ελάχιστο ύψος του επενδυτικού σχεδίου στις 100.000 ευρώ, για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις και καθιερώνονται τα όρια για τις μικρές, τις μεσαίες και τις μεγάλες επιχειρήσεις σε 150.000, 250.000 και 500.000 ευρώ, αντίστοιχα. Καθορίζονται νέα ελάχιστα όρια επενδύσεων.

Ένατον, παρέχεται η δυνατότητα χρήσης, για την κάλυψη της Ίδιας Συμμετοχής, κεφαλαίων από εταιρείες επιχειρηματικών συμμετοχών (Venture Capital), διευκολύνοντας κατά βάση την προώθηση επενδυτικών σχεδίων από νέους επιχειρηματίες που δεν έχουν τα απαιτούμενα αρχικά κεφάλαια, αλλά έχουν έξυπνες επιχειρηματικές ιδέες.

Και δέκατον, τίθενται, για πρώτη φορά, περιορισμοί για τις επενδύσεις στην αλλοδαπή ώστε να εξασφαλιστεί η διατήρηση αντίστοιχων δραστηριοτήτων στην ελληνική επικράτεια. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος δεν επιτρέπει την υπαγωγή επενδύσεων στην αλλοδαπή, όταν η παραγωγική δραστηριότητα των επιχειρήσεων αυτών έχει ως συνέπεια τη μείωση της απασχόλησης και τη μείωση των εξαγωγών αντίστοιχων παραγωγικών δραστηριοτήτων του ίδιου φορέα στην Ελλάδα. Επιπλέον, δεν υπάγονται επιχειρήσεις που έχουν διακόψει ή μειώσει την επιχειρηματική δραστηριότητά τους την τελευταία τριετία, είτε αυτή ασκείται από τους ίδιους είτε από συνδεδεμένες επιχειρήσεις».