Το 2016 ήταν μία ικανοποιητική χρονιά για τον κλάδο της κρουαζιέρας στη χώρα μας, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για το 2017. Τα παραπάνω επισημαίνει η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), με αφορμή τη συγκέντρωση και δημοσιοποίηση χθες των στατιστικών στοιχείων κρουαζιέρας για το έτος 2016, που μόλις έκλεισε.
Από την έντυπη έκδοση
Το 2016 ήταν μία ικανοποιητική χρονιά για τον κλάδο της κρουαζιέρας στη χώρα μας, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για το 2017. Τα παραπάνω επισημαίνει η Ένωση Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), με αφορμή τη συγκέντρωση και δημοσιοποίηση χθες των στατιστικών στοιχείων κρουαζιέρας για το έτος 2016, που μόλις έκλεισε.
Η ΕΛΙΜΕ συγκέντρωσε τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων και επιβατών κρουαζιέρας, σε επίπεδο χώρας, σύμφωνα με τα στοιχεία που απέστειλαν τα στελέχη των μελών (Οργανισμοί Λιμένων) και μελών - παρατηρητών (Λιμενικά Ταμεία) της ΕΛΙΜΕ, καθώς και των τοπικών Λιμεναρχείων (όπου η ΕΛΙΜΕ δεν διαθέτει μέλη ή μέλη - παρατηρητές).
Η συνολική εικόνα είναι θετική αφού το σύνολο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σταθερό για το 2016 σε σχέση με το 2015. Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έφθασαν τις 4.290 το 2016 έναντι 4.281 αφίξεων το 2015, ενώ σημειώθηκε μία μικρή αύξηση της τάξης περίπου 5% στις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας το 2016 σε σχέση με το 2015.
Οι αφίξεις επιβατών έφθασαν τις 5.197.118 το 2016 έναντι 4.957.743 αφίξεων επιβατών το 2015. Πρέπει, πάντως, να διευκρινιστεί ότι λόγω της ιδιαιτερότητας της κρουαζιέρας, όπου το κάθε ταξίδι είναι κυκλικό και περιλαμβάνει προσεγγίσεις πέραν του ενός προορισμού, οι αριθμοί αυτοί αποτελούν δείκτη επισκέψεων ίδιων πλοίων και επιβατών κρουαζιέρας σε περισσότερους του ενός προορισμούς.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, αξιοσημείωτη αύξηση σε αφίξεις παρουσίασαν τα λιμάνια της Κέρκυρας, σημειώνοντας ρεκόρ αφίξεων των τελευταίων 5 χρόνων, της Σούδας Χανίων, της Ζακύνθου και των Κυθήρων, ενώ το Λαύριο συνεχίζει για τρίτη χρονιά την ανοδική του πορεία εντάσσοντάς το σταθερά στον πίνακα του homeporting.
Αντιθέτως μείωση αφίξεων παρουσίασαν τα λιμάνια Κεφαλονιάς - Ιθάκης, του Βόλου και της Πάτμου, ενώ αξιοσημείωτη μείωση παρουσιάζουν τα λιμάνια της Μυτιλήνης και της Κω. Γενικότερα τα νησιά που δέχθηκαν κατά το 2016 τις έντονες προσφυγικές ροές παρουσιάζουν μικτή εικόνα.
Μείωση αφίξεων σε Μυτιλήνη και Κω, σταθερότητα στη Χίο και αύξηση στα λιμάνια της Σάμου (Βαθύ-Πυθαγόρειο). Στα υπόλοιπα λιμάνια προορισμού κρουαζιέρας, οι αυξομειώσεις είναι μικρές και χωρίς ουσιαστική επίπτωση.
Η ΕΛΙΜΕ προσθέτει επίσης ότι σύμφωνα με πληροφορίες τόσο από τα λιμάνια, σημαντικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όσο και από τους παράγοντες της εγχώριας βιομηχανίας κρουαζιέρας που αξιολογούν τις προκρατήσεις, υπολογίζοντας τις κινήσεις ακόμη και της τελευταίας στιγμής, φαίνεται ότι το 2017 δεν θα είναι ιδιαίτερα ευνοϊκό για την κρουαζιέρα στην περιοχή μας.
Είναι πιθανό να σημειωθούν σημαντικές αποκλίσεις (μειώσεις) τόσο στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων όσο και επιβατών στο σύνολο της χώρας και στους επιμέρους προορισμούς.
Το γεγονός αυτό αποδίδεται τόσο στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου (και ιδιαίτερα της Τουρκίας) όσο και στην ανάδειξη νέων αγορών (Ανατολική Ασία, Αυστραλία κ.λπ.), που επηρεάζουν αρνητικά και τη χώρα μας.
Επτά κριτήρια
Επισημαίνεται, όπως έχει ήδη αναφέρει η «Ν», ότι η μείωση της κίνησης για το 2017 θεωρείται πλέον δεδομένη και υπολογίζεται περίπου στο 25%, αλλά και για το 2018 η κατάσταση δεν φαίνεται να είναι «ρόδινη». Όλα θα εξαρτηθούν από επτά βασικούς άξονες.
Πρόκειται για την οικονομική κρίση που πλήττει την Ευρώπη αλλά και τη χώρα μας, τις τρομοκρατικές επιθέσεις στη γηραιά ήπειρο, τις εξελίξεις στην Τουρκία, το μεταναστευτικό, το Brexit, τα capital controls, αλλά και τον ανταγωνισμό που δεχόμαστε από ασιατικούς προορισμούς.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Κρουαζιέρας Θεόδωρο Κόντε, όλα αυτά τα ζητήματα είναι σήμερα ανοικτά και κανείς δεν μας διασφαλίζει ότι θα κλείσουν μέσα στο 2017, όταν και θα διαμορφωθεί η εικόνα για τη σεζόν του 2018.