Σε τμηματικές παραδόσεις των νέων μεγάλων αυτοκινητόδρομων προχωρούν οι εταιρείες παραχώρησης σε συνεννόηση με την κυβέρνηση, ενώ την περασμένη Παρασκευή εγκαινιάστηκε ολοκληρωμένος ο πρώτος, μεταξύ των πέντε, ο Μορέας, ο οποίος συνδέει την Κόρινθο με την Καλαμάτα.
Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Σε τμηματικές παραδόσεις των νέων μεγάλων αυτοκινητόδρομων προχωρούν οι εταιρείες παραχώρησης σε συνεννόηση με την κυβέρνηση, ενώ την περασμένη Παρασκευή εγκαινιάστηκε ολοκληρωμένος ο πρώτος, μεταξύ των πέντε, ο Μορέας, ο οποίος συνδέει την Κόρινθο με την Καλαμάτα.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό και καθώς τα έργα αυτά εκτελούνται με κοινοτική χρηματοδότηση της προηγούμενης περιόδου πρέπει να ολοκληρωθούν έως τον Μάρτιο του 2017. Βάσει των όσων λέγουν οι εταιρείες παραχώρησης και οι κατασκευαστές, αυτό θα καταστεί εφικτό για το μεγαλύτερο μέρος, εκτός πολύ μικρών τμημάτων τους που θα είναι έτοιμα του χρόνου το φθινόπωρο.
Ειδικότερα, σήμερα παραδίδεται στην κυκλοφορία τμήμα του αυτοκινητόδρομου της Ιόνιας Οδού που εκτείνεται από τον ανισόπεδο κόμβο Κουβαρά έως και τον ανισόπεδο κόμβο Αμφιλοχίας. Την προηγούμενη εβδομάδα ετέθησαν σε λειτουργία 9 χλμ. νέου αυτοκινητόδρομου μεταξύ Κιάτου και Ξυλοκάστρου (προς Πάτρα). Το σύνολο του τμήματος Κιάτο - Ξυλόκαστρο, σύμφωνα με την εταιρεία Ολυμπία Οδός, θα παραδοθεί μέσα στον Ιανουάριο.
Ο Μορέας εγκαινιάστηκε σε τελετή που πραγματοποιήθηκε στη Γέφυρα Νέδοντα, στην Περιμετρική της Καλαμάτας (το τελευταίο τμήμα του έργου που παραδόθηκε) από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Ο Περιφερειακός της Καλαμάτας εξυπηρετεί τις υπερτοπικές μετακινήσεις από και προς τη Μεσσηνιακή και τη Λακωνική Μάνη που μέχρι σήμερα διέρχονταν μέσω του αστικού ιστού της πόλης, καθώς και τις εσωτερικές μετακινήσεις στην πόλη της Καλαμάτας, βελτιώνοντας την οδική ασφάλεια, την ποιότητα του περιβάλλοντος και μειώνοντας τον χρόνο μετακίνησης.
Ο πρώτος ολοκληρωμένος αυτοκινητόδρομος είχε προϋπολογισμό 1,1 εκατ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο έχει αναλάβει, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΕΤΕπ, υποχρέωση πρόσθετων εγγυήσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ (σε σημερινές τιμές 90 εκατ. ευρώ) μέχρι το τέλος της σύμβασης παραχώρησης, εξαιτίας της εκτίμησης για πτώση των εσόδων από τα διόδια. Το συνολικό μήκος του είναι 205 χλμ. ενώ διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, συν τη βοηθητική (εκτός από τα τμήματα Λεύκτρο - Σπάρτη, Περιμετρική Καλαμάτας και Παραδείσια - Τσακώνα που δεν διαθέτουν βοηθητική). Περιλαμβάνει 24 ανισόπεδους κόμβους, 251 γέφυρες συνολικού μήκους 12,6 χλμ. και πέντε σήραγγες διπλής κατεύθυνσης: της Στέρνας (900 μέτρα), του Νεοχωρίου (700 μέτρα), του Αρτεμισίου (1,4 χλμ.), του Καλογερικού (700 μέτρα) και του Ραψόματη (1,3 χλμ.).
Ο Μορέας κατασκευάστηκε αποκλειστικά από ελληνικές τεχνικές εταιρείες (κοινοπραξία των Άκτωρ J&P Άβαξ και Intrakat). Οι ίδιες εταιρείες συνεισέφεραν 122 εκατ. ευρώ στην κατασκευή του (ίδια κεφάλαια συν δανεισμός). Ο επικεφαλής της Άκτωρ Δημήτρης Κούτρας χαρακτήρισε τον Μορέα «ένα ακόμη επίτευγμα του ελληνικού κατασκευαστικού κλάδου», ενώ πρόσθεσε πως για την ολοκλήρωσή του, λόγω της αλλαγής των οικονομικών συνθηκών, οι τρεις ελληνικές εταιρείες δέχθηκαν να έχουν οριακή (0,5%) απόδοση της επένδυσής τους.