Άνοδο για τρίτο διαδοχικό τρίμηνο κατέγραψε ο δείκτης εμπιστοσύνης για την πορεία του ναυτιλιακού κλάδου, της εταιρείας ελεγκτών Moore Stephens.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Άνοδο για τρίτο διαδοχικό τρίμηνο κατέγραψε ο δείκτης εμπιστοσύνης για την πορεία του ναυτιλιακού κλάδου, της εταιρείας ελεγκτών Moore Stephens.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον δείκτη που καταρτίζει ανά τρίμηνο η Moore Stephens με τη χρήση ερωτηματολογίου μεταξύ πλοιοκτητών, ναυλωτών, brokers, στελεχών ναυτιλιακών εταιρειών και διαχειριστών, τον φετινό Νοέμβριο ο μέσος βαθμός εμπιστοσύνης απ’ όλους τους συμμετέχοντες στην έρευνα ήταν στο 5,6 με άριστα το 10, που ισούται με την υψηλότερη βαθμολογία από τον Αύγουστο του 2015.
Οι κύριες κατηγορίες
Όλες οι κύριες κατηγορίες ερωτώμενων για την πορεία της ναυτιλίας ήταν πιο θετικές τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους απ’ ό,τι τον προηγούμενο Αύγουστο, όταν η συνολική βαθμολογία ήταν 5,4.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο βαθμός εμπιστοσύνης των ναυλωτών αυξήθηκε κατά δύο μονάδες, στο 6,8, το υψηλότερο επίπεδο από τότε που ξεκίνησε η έρευνα για τη συγκεκριμένη κατηγορία.
Επίσης, ο βαθμός εμπιστοσύνης των πλοιοκτητών αυξήθηκε από το 5,3 στο 5,4, των ναυλομεσιτών από το 4,5 στο 5,6 και των διαχειριστών από το 6 στο 6,4.
Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα, η αγορά ξεκόλλησε πλέον από το κάτω μέρος του κύκλου, παρά το γεγονός ότι υπάρχει ακόμη ανησυχία για την υπερπροσφορά πλοίων.
Σημειώνεται ότι η αισιοδοξία αυτή συνέπεσε και με ανοδική κίνηση του βασικού δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού χύδην φορτίου, όπως και με βελτίωση των ναύλων στα δεξαμενόπλοια.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, ο Richard Greiner, partner της Moore Stephens, επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι αυτή είναι η τρίτη διαδοχική αύξηση του βαθμού εμπιστοσύνης που καταγράφει η έρευνα.
Παρά την υπερπροσφορά χωρητικότητας, τους αδύναμους ναύλους, τη μείωση της ζήτησης, τους ανεπαρκείς ρυθμούς διάλυσης των πλοίων, το Brexit, τη Συρία και την εκλογή Τραμπ, η ναυτιλία εξακολουθεί να αναζητεί κατεύθυνση, όχι όμως προς τα κάτω.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, ότι τις τελευταίες ημέρες ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dray Index (BDI), υποχώρησε και πάλι κάτω από τις 1.000 μονάδες.
Όπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas, το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους η αγορά εισέρχεται σε πτωτική πορεία, η οποία συνεχίζεται και στις αρχές του επόμενου έτους.
Ακριβώς αυτό είναι το μοτίβο που βιώνουμε στην παρούσα φάση, καθώς ο BDI από τις 21 Νοεμβρίου βρίσκεται σε καθοδική πορεία, µε τα Capes και τα Panamax να υπoαποδίδουν και τα Supramax και Handysize να βρίσκονται σε θετική πορεία.
Η οποιαδήποτε πρόβλεψη για την πορεία της αγοράς το 2017, ιδιαίτερα μετά την ολοκλήρωση των εορταστικών αργιών στην Κίνα, η οποία τοποθετείται μετά την πρώτη εβδομάδα του Φεβρουαρίου, θεωρείται παρακινδυνευμένη, αν και γενικότερα επικρατεί η πεποίθηση ότι στο σύνολό της η αγορά θα εισέλθει σε τροχιά ανάκαμψης.
Χρηματοδότηση του BWM
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, πάντως, έχουν οι απαντήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα της Moore Stephens για το ποια θεωρούν ως πιο σημαντική πηγή χρηματοδότησης όσον αφορά την εγκατάσταση στα πλοία του συστήματος διαχείρισης έρματος (BWM).
Συνολικά, το 21% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι τα ίδια κεφάλαια των εφοπλιστών θα είναι η βασική πηγή χρηματοδότησης, το 19% θεωρεί την τραπεζική χρηματοδότηση, το 15% τους κατασκευαστές των συστημάτων BWM, το 12% τα ναυπηγεία και το 10% τα άλλα μη τραπεζικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Ένας ερωτώμενος, ο οποίος μάλλον εκφράζει το σύνολο των πλοιοκτητών, είπε πως «η χρηματοδότηση του συστήματος BWM είναι σχεδόν αδύνατη. Οι ιδιοκτήτες δεν έχουν χρήματα γι’ αυτό».