Θέση μάχης παίρνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εν όψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Με όπλο τις έντονες προωθητικές ενέργειες της βιομηχανίας, καθώς και τις επιπλέον προσφορές που οι ίδιες πριμοδοτούν, στοχεύουν στην κατάκτηση της πρώτης θέσης στην προτίμηση της νοικοκυράς για το εορταστικό καλάθι.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Θέση μάχης παίρνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εν όψει της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Με όπλο τις έντονες προωθητικές ενέργειες της βιομηχανίας, καθώς και τις επιπλέον προσφορές που οι ίδιες πριμοδοτούν, στοχεύουν στην κατάκτηση της πρώτης θέσης στην προτίμηση της νοικοκυράς για το εορταστικό καλάθι.
Οι πρώτες εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς θέλουν την κατανάλωση φέτος τα Χριστούγεννα να διατηρείται στα περσινά επίπεδα. Η γενική αίσθηση από τα στελέχη των σούπερ μάρκετ είναι ότι το γιορτινό καλάθι θα διατηρήσει τη συγκρατημένη τάση των τελευταίων ετών, καθώς και την αντικατάσταση σε αρκετές περιπτώσεις «προϊόντων» με φθηνότερες επιλογές, κυρίως στην κατηγορία του κρέατος στην οποία οι καταναλωτές προτιμούν να αγοράσουν χοιρινό ή κοτόπουλο, που είναι πιο φθηνά συγκριτικά με άλλα είδη κρέατος.
Στον αντίποδα, αναλυτές της αγοράς μιλώντας στη «Ν» εκτιμούν ότι «η παρουσία της ιδιωτικής ετικέτας είναι πιο περιορισμένη στο εορταστικό καλάθι έναντι των επώνυμων κωδικών, τάση που συνάδει με τη γενικότερη στροφή που φαίνεται ότι κάνουν οι καταναλωτές στα brands, ειδικά φέτος».
Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι πέρυσι, ελέω της υπολειτουργίας της Μαρινόπουλος, ο χριστουγεννιάτικος τζίρος «μοιράστηκε» μεταξύ των άλλων παιχτών, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα η βάση σύγκρισης το 2015 να είναι υψηλότερη για αρκετές αλυσίδες. Συνεπώς, η διατήρηση μιας αντίστοιχης επίδοσης και φέτος κρίνεται ως θετική εξέλιξη.
Η Μαρινόπουλος
Όσον αφορά το μέρος του δικτύου της Μαρινόπουλος το οποίο -έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που αφορούν το αίτημα της αλυσίδας για υπαγωγή σε καθεστώς εξυγίανσης- βρίσκεται υπό την «ομπρέλα» της Σκλαβενίτης, οι προσδοκίες για υψηλές αποδόσεις είναι μικρές. Ωστόσο, ενδεχόμενη αύξηση της επισκεψιμότητας στα περίπου 80-100 καταστήματα που έχουν τροφοδοτηθεί με μια αξιοπρεπή γκάμα προϊόντων, σίγουρα θα αποτελέσει ελπιδοφόρο μήνυμα για την επόμενη μέρα της αλυσίδας.
Σε επίπεδο τιμών, έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) θέλει τις τιμές των προϊόντων του φετινού χριστουγεννιάτικου τραπεζιού στα σούπερ μάρκετ να παραμένουν σχεδόν αμετάβλητες σε σχέση με πέρυσι, καθώς παρουσιάζουν οριακή μείωση κατά 0,28%.
Ωστόσο, ο καταναλωτής μπορεί να εκμεταλλευτεί τις προσφορές των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, εξοικονομώντας μεσοσταθμικά έως και το 30% της αξίας των αγορών του. Η έρευνα αφορά 21 τυπικές κατηγορίες προϊόντων που περιλαμβάνονται στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι (π.χ. κουραμπιέδες, μελομακάρονα, βασιλόπιτα, γαλοπούλα, αρνί, κάστανα, αυγά, πατάτες, κ.ά.).
Χαρακτηριστικό είναι ότι βρέθηκε τουλάχιστον 1 προσφορά/έκπτωση/προωθητική ενέργεια σε 20 από τις 21 κατηγορίες που εξετάζονται σε κάποια από τις εξεταζόμενες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Αυτή η τάση είναι και αποτέλεσμα της αύξησης της έντασης του ανταγωνισμού ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου και στην προσαρμογή των επιχειρήσεων (προμηθευτές και λιανέμποροι) στην ανάγκη των καταναλωτών για μειωμένες τιμές. Συνολικά εκτιμάται ότι τα φετινά Χριστούγεννα σχεδόν 1 στα 2 προϊόντα που θα αγοραστεί θα σχετίζεται με κάποια προωθητική ενέργεια.
ύμφωνα με την ίδια έρευνα ο καταναλωτής με έξυπνες αγορές μπορεί να αγοράσει το τυπικό αυτό καλάθι αντί για τη μέση τιμή των 84,97 ευρώ ακόμα στην τιμή των 62,44 ευρώ επιλέγοντας προσφορές και προωθητικές εκπτωτικές ενέργειες των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτικών εταιρειών, οι οποίες πλέον παίρνουν διάφορες μορφές. Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνουν επιπλέον προσφορές και οφέλη του καταναλωτή στις αγορές του όπως : επιστροφή χρημάτων με τη χρήση πιστωτικών καρτών (έως και 10%), δωροεπιταγές για επόμενες αγορές (έως και 12%), εκπτωτικά κουπόνια.