Στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης μπαίνει για πρώτη φορά η σύμβαση για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που το 2002 πωλήθηκαν στη γερμανική κοινοπραξία HDW/ Ferrstaal.
Από την έντυπη έκδοση
Στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης μπαίνει για πρώτη φορά η σύμβαση για την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που το 2002 πωλήθηκαν στη γερμανική κοινοπραξία HDW/ Ferrstaal.
Στη σοβαρή αυτή υπόθεση, η οποία αφορά θέματα προάσπισης του δημόσιου συμφέροντος (την οποία χειρίζονται η ανακρίτρια κατά της Διαφθοράς Ηλιάνα Ζαμανίκα και ο επίκουρος ανακριτής Γιώργος Ευαγγέλου), η ζημία φέρεται να ξεπερνά κατά πολύ τα 53 εκατομμύρια ευρώ σε βάρος του πολύπαθου ελληνικού Δημοσίου.
Οι εισαγγελικοί και δικαστικοί λειτουργοί έφτασαν στα συμπεράσματα αυτά με αφορμή την ανακριτική διαδικασία που είναι σε εξέλιξη για εξοπλιστικά προγράμματα. Η δικογραφία αναμένεται να διαβιβαστεί στην Εισαγγελία Διαφθοράς προκειμένου να ερευνήσει τις συνθήκες μεταβίβασης των ναυπηγείων στη γερμανική HDW/Ferrstaal τον Μάιο του 2002, αλλά και τις ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες όλων των εμπλεκόμενων φορέων στην επίμαχη διαδικασία, συμπεριλαμβανομένων και των πολιτικών προσώπων που συμμετείχαν στη Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποίησης.
Δεν εκπληρώθηκε ο βασικός σκοπός ιδιωτικοποίησης
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει μέχρι στιγμής οι δύο ανακριτές κατά της διαφθοράς, η επίμαχη ιδιωτικοποίηση ουσιαστικά ήταν ένα «χάρισμα» της τότε ελληνικής κυβέρνησης προς τη γερμανική κοινοπραξία. Κι αυτό καθώς η εταιρεία ουδέποτε πλήρωσε το ποσό που είχε συμφωνηθεί για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου των ναυπηγείων, ενώ την ίδια μέρα που υπογράφηκε η σύμβαση της ιδιωτικοποίησης (31/5/2002) υπογράφηκε και η σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των γερμανικών υποβρυχίων. Την ίδια στιγμή εισαγγελικές πηγές εκτιμούν ότι βασικός σκοπός της ιδιωτικοποίησης που ουδέποτε εκπληρώθηκε ήταν η συνέχιση λειτουργίας των ναυπηγείων και ο εκσυγχρονισμός τους. Αντ’ αυτού, τα ναυπηγεία οδηγήθηκαν σε πλήρη απαξίωση και χάθηκαν εκατοντάδες θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα η πραγματική ζημιά για το ελληνικό Δημόσιο να είναι κατά πολύ μεγαλύτερη.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν μέχρι τώρα προκύψει, η πώληση των ναυπηγείων στην HDW/Ferrstaal έγινε με διαγωνιστική διαδικασία που δεν πληρούσε κανένα εχέγγυο διαφάνειας και κατά παραβίαση των κατευθυντήριων γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ιδιωτικοποίηση εταιρειών που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο. Όπως προκύπτει από την εισαγγελική έρευνα, μέλη της διοίκησης των ναυπηγείων, εργαζόμενοι, ΕΤΒΑ και μέλη της ελληνικής κυβέρνησης έδωσαν ασύγκριτα πλεονεκτήματα στη γερμανική εταιρεία ώστε να προτιμηθεί. Ανάμεσα στα «δώρα» προς τη γερμανική εταιρεία ήταν ότι αγόρασε τα ναυπηγεία «καθαρά» από πρόστιμα, τόκους υπερημερίας και άλλες οφειλές. Ταυτόχρονα, η γερμανική κοινοπραξία -έχοντας πλήρη γνώση και εικόνα για τα οικονομικά δεδομένα των ναυπηγείων- αξίωσε και τελικά πήρε συγκεκριμένα ανταλλάγματα.