Προληπτικό «κόφτη» στις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού του 2017 ενεργοποιεί με το «καλημέρα» το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, προκειμένου να ελέγξει τις ροές των κονδυλίων, να φρενάρει πρόσθετα αιτήματα δημόσιων φορέων και να αποκτήσει τον απόλυτο έλεγχο των δαπανών, από την αρχή του νέου οικονομικού έτους, αποφεύγοντας την ενεργοποίηση του μνημονιακού κόφτη.
Από την έντυπη έκδοση
Προληπτικό «κόφτη» στις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού του 2017 ενεργοποιεί με το «καλημέρα» το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, προκειμένου να ελέγξει τις ροές των κονδυλίων, να φρενάρει πρόσθετα αιτήματα δημόσιων φορέων και να αποκτήσει τον απόλυτο έλεγχο των δαπανών, από την αρχή του νέου οικονομικού έτους, αποφεύγοντας την ενεργοποίηση του μνημονιακού κόφτη.
Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Γιώργου Χουλιαράκη, προβλέπεται πως οι δαπάνες του προϋπολογισμού του 2017 προς υπουργεία και επιχορηγούμενους φορείς θα εκταμιεύονται με ελεγχόμενες ροές, ενώ καθίσταται σαφές πως για μια σειρά κωδικών εξόδων τα κονδύλια που είναι εγγεγραμμένα στον προϋπολογισμό που ψηφίστηκε προσφάτως από τη Βουλή θα είναι διαθέσιμα στο 90%, που σημαίνει ότι θα πρέπει να λειτουργούν γνωρίζοντας πως θα παρακρατηθεί το 10%. Δηλαδή, το υπουργείο Οικονομικών διατηρεί την ευχέρεια να μην αποδώσει το 10% των κονδυλίων που έχει εγγράψει στον προϋπολογισμό.
Η παρακράτηση του 10% αποτελεί ένα είδος διασφάλισης για το ΥΠΟΙΚ, ώστε, εάν διαπιστώσει αποκλίσεις στον προϋπολογισμό, προερχόμενες από τα έσοδα ή από υπερβάσεις ανελαστικών δαπανών, να προβεί στην περικοπή των συγκεκριμένων κονδυλίων του προϋπολογισμού κατά 10%.
Εξαίρεση
Εξαίρεση από τους περιορισμούς ή την περικοπή αποτελούν οι δαπάνες μισθοδοσίας, πληρωμών τοκοχρεολυσίων του δημόσιου χρέους, επιδόματος θέρμανσης, των κονδυλίων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, λογαριασμών ρεύματος, τηλεφώνων, όπως και οι πληρωμές ληξιπρόθεσμων χρεών προς τους ιδιώτες.
Πρόκειται για ένα είδος «κόφτη» που εφαρμόζεται τα τελευταία χρόνια, ώστε να ασκείται πίεση στους δημόσιους φορείς για υλοποίηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Παράλληλα, η σταδιακή αποδέσμευση των κονδυλίων, από τις αρχές του οικονομικού έτους, που εφαρμόστηκε και στη διάρκεια του 2013, έχει ως αποτέλεσμα να εμφανίζεται σημαντική συγκράτηση των δαπανών και θεαματική βελτίωση του δημοσιονομικού αποτελέσματος (αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα) μέχρι και τον μήνα Οκτώβριο και να προσαρμόζεται κοντά στα προβλεπόμενα επίπεδα στο τελευταίο δίμηνο του έτους.
Το ψαλίδι
Από τον προληπτικό κόφτη διαφεύγουν οι ακόλουθες πιστώσεις οι οποίες είναι διαθέσιμες στο σύνολό τους (100%) στους αρμόδιους φορείς:
* αποδοχές και συντάξεις (υποκατηγορίες ΚΑΕ 0100, 0200, 0300, 0400, 0600, 0900)
* μισθώματα κτιρίων (ΚΑΕ 0813)
* υποχρεώσεις από τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, τηλεφωνικά, τηλεγραφικά, τηλετυπικά υπηρεσιών εξωτερικού και δαπάνες κινητής τηλεφωνίας (ΚΑΕ 0824,0825,0826)
* ύδρευση και άρδευση, ηλεκτρική ενέργεια, χρήση φυσικού αερίου (ΚΑΕ 0831, 0832, 0833)
* πληρωμή δικαστικών αποφάσεων (ΚΑΕ 0892, 0894)
* επιδοτήσεις άγονων γραμμών (ΚΑΕ 2131)
* επίδομα θέρμανσης (ΚΑΕ 2732)
* επιχορηγήσεις σε Δήμους, Περιφέρειες και δημοτικές επιχειρήσεις (ΚΑΕ 2223, 2224, 2228, 2229, 2283, 2291, 2292, 2293, 2296, 2297, 2298, 2299)
* επιχορηγήσεις φορέων κοινωνικής πολιτικής για παροχές και λειτουργικά έξοδα - μισθοδοσία (ΚΑΕ 2473, 2474, 2475)
* επιχορηγήσεις στο ΠΓΝ Παπαγεωργίου (ΚΑΕ 2542)
* επιχορηγήσεις σε οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης (ομάδες ΚΑΕ 2350 και 2360, ΚΑΕ 7293)
* επιστροφές όσων εισπράχθηκαν χωρίς να οφείλονται (υποκατηγορία ΚΑΕ 3100)
* αποδόσεις στην Ε.Ε. (υποκατηγορία ΚΑΕ 3400)
* πληρωμές εξυπηρέτησης της δημόσιας πίστης, πλην των υποχρεώσεων από προγράμματα εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων (κατηγορία ΚΑΕ 6000 πλην ομάδα ΚΑΕ 6910)
* πληρωμές για έργα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (κατηγορία ΚΑΕ 8000)
* εξόφληση απλήρωτων υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών (κατηγορία ΚΑΕ 9000).
Για μια σειρά δαπανών ορίζεται ότι θα είναι διαθέσιμο το 90% των πιστώσεων, μέχρι την επόμενη επαναξιολόγησή τους.
Πρόκειται για τα κονδύλια που αφορούν:
* επιχορηγήσεις σε νοσοκομεία & ΥΠΕ-ΠΕΔΥ& ΕΚΑΒ (ΚΑΕ 2314, 2324, 2325, 2371, 2543)
* επιχορήγηση του ΑΚΑΓΕ (ΚΑΕ 2471)
* επιχορηγήσεις στον ΟΑΕΔ (ΚΑΕ 2472)
* επιχορήγηση στην ΕΤΑΔ ΑΕ (ΚΑΕ 2591)
* επίδομα ΕΚΑΣ (ΚΑΕ 2737)
* επίδομα πολυτέκνων κ.λπ. (ΚΑΕ 2731)
* κοινωνικό εισόδημα αλληλεγγύης ΚΕΑ (ΚΑΕ 2764)
8 επιχορηγήσεις φορέων υγείας για δαπάνες αποζημίωσης εφημεριών και πρόσθετων αμοιβών, εργασίας εξαιρέσιμων ημερών, νυχτερινών ωρών και υπερωριακής απασχόλησης του πάσης φύσεως προσωπικού, πλην ιατρικού (ΚΑΕ 2811, 2812, 2813, 2814, 2815 και 2816)
* πρόγραμμα «Βοήθεια στο σπίτι» και μετακινήσεις ΑMEA, πολυτέκνων και ηλικιωμένων (ΚΑΕ 2733, 2738, 2761)
* αποδόσεις εσόδων που εισπράχθηκαν για τρίτους (υποκατηγορία ΚΑΕ 3200) - προγράμματα χρηματοδοτούμενα από Ε.Ε. (υποκατηγορίες ΚΑΕ 5300, 5400)
* υποχρεώσεις από προγράμματα εξοπλισμού των Ενόπλων Δυνάμεων (ομάδα ΚΑΕ 6910).
Σημαντικός ο έλεγχος
Για το 2017, ο έλεγχος των κρατικών δαπανών είναι ιδιαίτερα σημαντικός δεδομένου ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος σε όρους μνημονίου έχει τεθεί στο 1,75% του ΑΕΠ ή σε 3.164 εκατ. ευρώ και εάν διαπιστωθεί αρνητική απόκλιση, τότε η κυβέρνηση οφείλει να περικόψει δαπάνες ισόποσα με την υστέρηση του πλεονάσματος. Φέτος, ο στόχος του πλεονάσματος 0,5% του ΑΕΠ ή 875 εκατ. ευρώ καλύφθηκε με άνεση και επέτρεπε και τη διανομή κοινωνικού μερίσματος στους χαμηλοσυνταξιούχους ύψους 617 εκατ. ευρώ, εξέλιξη που προκάλεσε τη δυσφορία των δανειστών, πάγωμα των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος και εμπλοκή στη διαδικασία ολοκλήρωσης της β’ αξιολόγησης.
Πότε είναι διαθέσιμο το 100%
tΗ απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη (φωτογραφία) προβλέπει πως για μια σειρά πιστώσεων, θα είναι διαθέσιμο το 80% των κονδυλίων μέχρι το πρώτο εξάμηνο και το 90% μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους 2017. Αυτό σημαίνει πως οι επιχορηγούμενοι φορείς καλούνται να λειτουργήσουν έχοντας ως δεδομένο ότι θα λάβουν το 90% της πίστωσης που έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό και το 10% αποτελεί «μαξιλάρι» ασφαλείας για την επιτυχή ολοκλήρωση του προϋπολογισμού.
Τέλος, η απόφαση προβλέπει πως για τις μεταφορές που πραγματοποιούνται σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 71 του ν. 4270/2014, το ποσό της μεταφερόμενης πίστωσης είναι εξολοκλήρου διαθέσιμο (100%). Η συγκεκριμένη διάταξη προβλέπει πως «με απόφαση του κύριου διατάκτη του προϋπολογισμού των Υπουργείων μετά από σύμφωνη γνώμη του Προϊσταμένου οικονομικών υπηρεσιών του Υπουργείου, είναι δυνατή η μεταφορά πιστώσεων στους προϋπολογισμούς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και στους προϋπολογισμούς των περιφερειακών υπηρεσιών του για την κάλυψη αντίστοιχων με τις πιστώσεις που μειώνονται, δραστηριοτήτων». Δηλαδή, από τη διαδικασία ελεγχόμενης ροής εξαιρούνται και είναι διαθέσιμες στο 100%, η μεταφορά πιστώσεων στους προϋπολογισμούς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και στους προϋπολογισμούς των περιφερειακών υπηρεσιών του για την κάλυψη αντίστοιχων δραστηριοτήτων με τις πιστώσεις που μειώνονται.