Κεφάλαια για επενδύσεις στο ξηρό φορτίο μέσω ιδιωτικών τοποθετήσεων αναζητούν πολλές εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες, σε μια περίοδο που η ναυλαγορά σημειώνει νέα σημαντική πτώση στα μεγάλα μεγέθη. Τελευταία στη σειρά η Eagle Bulk, η οποία εισέπραξε 100 εκατ. δολάρια μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, προσφέροντας 22,2 εκατ. μετοχές στην τιμή των 4,5 δολαρίων ανά μετοχή.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Κεφάλαια για επενδύσεις στο ξηρό φορτίο μέσω ιδιωτικών τοποθετήσεων αναζητούν πολλές εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες, σε μια περίοδο που η ναυλαγορά σημειώνει νέα σημαντική πτώση στα μεγάλα μεγέθη. Τελευταία στη σειρά η Eagle Bulk, η οποία εισέπραξε 100 εκατ. δολάρια μέσω ιδιωτικής τοποθέτησης, προσφέροντας 22,2 εκατ. μετοχές στην τιμή των 4,5 δολαρίων ανά μετοχή.
Η προσφορά, που θα πρέπει να γίνει δεκτή από τη γενική συνέλευση των μετοχών (αν και θεωρείται δεδομένη αφού σε αυτή συμμετείχαν οι κάτοχοι των 79% των μετοχών της εταιρείας), είναι κατά 20% χαμηλότερη από την τιμή στην οποία έκλεισε η μετοχή στις 13 Δεκεμβρίου. Η Eagle Bulk θα χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο κεφάλαιο προκειμένου να αγοράσει bulk carriers, ενώ σε αναζήτηση εξαγορών βρίσκονται τόσο η Safe Bulkers όσο και η Seanergy.
Οι κινήσεις αυτές γίνονται παρά το γεγονός ότι η ναυλαγορά στο ξηρό φορτίο παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, αφού τα capes, τα οποία δίνουν και τον τόνο, έχουν πάρει εκ νέου την κατιούσα.
Οι τιμές των πλοίων
Το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών για αγορές bulk carriers στη second hand δικαιολογείται απόλυτα από τη συνεχή κάμψη των τιμών των πλοίων. Πιο συγκεκριμένα, στα 24 εκατ. δολάρια έχει διαμορφωθεί η τιμή πώλησης για ένα capesize πενταετίας, όταν έναν χρόνο πριν ήταν κατά εννέα εκατ. δολάρια ακριβότερο, ενώ το 2014 η τιμή του, σύμφωνα με τα στοιχεία της Intermodal, ήταν διπλάσια (47,5 εκατ. δολ.). Οι τιμές τόσο για τα panamax όσο και για τα supramax έχουν διαμορφωθεί στα 14 εκατ. δολ. κατά μέσο όρο. Έναν χρόνο πριν η τιμή πώλησης για ένα panama πενταετίας ήταν στα 17,2 εκατ. δολ. και το 2014 στα 24,8 εκατ. δολ. Αντίστοιχα οι τιμές για τα supra ήταν στα 16,1 και 25,2 εκατ. δολ. Τέλος, τα handysize πενταετίας κοστίζουν σήμερα 11 εκατ. δολ. από 13,3 εκατ. δολ. πέρυσι και 20 εκατ. δολ. το 2014.
Η αγορά
Το τελευταίο διάστημα τα cape έχουν χάσει έδαφος, ενώ η υπόλοιπη αγορά παραμένει σε καλά επίπεδα, με τα μικρότερα πλοία να παρουσιάζουν σημαντική άνοδο στις αποδόσεις τους. Σύμφωνα με την Intermodal, η επιστροφή της μεταβλητότητας στα capesize και η απώλεια εσόδων τις τελευταίες εβδομάδες είναι ανησυχητική. Αιτία το γεγονός ότι οι Κινέζοι «έκτισαν» και πάλι τα επιθυμητά για αυτούς αποθέματα σε άνθρακα και σιδηρομετάλλευμα. Το γεγονός όμως που έχει ανησυχήσει περαιτέρω την αγορά είναι ότι ακολουθεί το κινεζικό νέο έτος, όπου παραδοσιακά το ενδιαφέρον για νέα deals πέφτει στο ναδίρ. Έτσι, όσες εταιρείες με capes θέλησαν να καλύψουν τα νώτα τους από τώρα, εν όψει της εορταστικής περιόδου βρήκαν μειωμένο ενδιαφέρον τόσο στη spot αγορά όσο και για timecharter.
Στα μικρότερα μεγέθη, σημειώνει η Intermodal, εξακολουθούν και κινούνται σε υψηλά επίπεδα στον Ατλαντικό, ενώ καταγράφουν άνοδο στον Ινδικό και το Περσικό Κόλπο. Πιο συγκεκριμένα, τα Handysize κατέγραψαν άνοδο 5,4% την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ ανάλογη τάση δείχνουν και τις τελευταίες ημέρες, κυρίως λόγω της κίνησης στον Κόλπο του Μεξικού, σημειώνουν οι αναλυτές. Ο μέσος όρος των ναύλων έφτασε τα 8.177 δολάρια την ημέρα, αριθμός ρεκόρ από τον Απρίλιο του 2014. Η αύξηση οφείλεται κυρίως στην άνοδο της παραγωγής δημητριακών στις ΗΠΑ και τη Βραζιλία. Σε πολύ καλά επίπεδα κινούνται όμως και τα supramax τα οποία έφτασαν να κλείσουν ναυλοσύμφωνα με 28.500 δολάρια την ημέρα για ταξίδι από τον Κόλπο του Μεξικού με προορισμό το Περού. Αυτή την εβδομάδα τα κέρδη που αποφέρουν έχουν ενισχυθεί περαιτέρω κατά 4% και κατά μέσο όρο αποδίδουν λίγο πάνω από τα 10.000 δολάρια την ημέρα.
Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι πως ένα supramax σήμερα χωρητικότητας 55.000 τόνων, περίπου, εισπράττει μεγαλύτερους ναύλους από ό,τι ένα capesize το οποίο κινείται στα 8.353 δολάρια την ημέρα με το κλείσιμο της Τρίτης 13 Δεκεμβρίου 2016. Στα επίπεδα των capes είχαν φτάσει και τα panamax (75.000 τόνους) από την προηγούμενη εβδομάδα.
Χθες τα capes κατέγραψαν νέα πτώση και διαμορφώθηκαν στα 6.231 δολάρια την ημέρα. Με πτώση έκλεισαν και τα panamax, στα 10.628 δολάρια, ενώ μικρή άνοδο κατέγραψαν τα supra και τα handysize.