Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι αναλυτές του ΙHS Markit για το ενδεχόμενο επιβολής δρακόντειων περιορισμών στις επενδύσεις κινεζικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τον κώδωνα του κινδύνου κρούουν οι αναλυτές του ΙHS Markit για το ενδεχόμενο επιβολής δρακόντειων περιορισμών στις επενδύσεις κινεζικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό.
Όπως επισημαίνουν, οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι για τον περιορισμό των άμεσων επενδύσεων εκτός Κίνας, εφόσον υιοθετηθούν, θα επηρεάσουν, μεταξύ άλλων, και τον σχεδιασμό για επενδύσεις σε λιμάνια, εμπορευματικά κέντρα, δρόμους, δίκτυα μεταφορών, αλλά και εξαγορές εταιρειών, που εντάσσονται στο πρόγραμμα «One Belt - One Zone».
Οι «σύγχρονοι δρόμοι του μεταξιού» σε θάλασσα και στεριά, που εξήγγειλε ο Κινέζος πρωθυπουργός πριν από τρία χρόνια, φιλοδοξούν να ενώσουν εμπορικά την Ασία με την Ευρώπη.
Ένα πρόγραμμα το οποίο αν εξελιχθεί πλήρως αναμένεται να προσελκύσει επενδύσεις ύψους άνω του 1 τρισ. δολαρίων, ενώ κάτω από προϋποθέσεις μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 2 τρισ. δολάρια.
Φρένο σε 10 δισ. δολ.
Σύμφωνα με τα «μαντάτα» που φτάνουν από την ασιατική χώρα, το κινεζικό κρατικό συμβούλιο σχεδιάζει να απαγορεύσει επενδύσεις ύψους άνω των 10 δισ. δολαρίων στο εξωτερικό, ενώ παράλληλα θα θέσει περιορισμούς στις συγχωνεύσεις και εξαγορές εταιρειών για ποσά άνω του 1 δισ. δολάρια.
Εξετάζεται ακόμα το ενδεχόμενο τα μέτρα να γίνουν ακόμα σκληρότερα και να απαιτείται ειδική έγκριση για ποσά άνω των 5 εκατ. δολαρίων τόσο για εξαγορές όσο και για επενδύσεις. «Αν η Κίνα εγκρίνει τους περιορισμούς στα ανώτατα επίπεδα, ο αντίκτυπος θα είναι περιορισμένος. Ωστόσο, αν εγκριθεί η πρόταση για το όριο των 5 εκατ. δολαρίων, θα πρόκειται για μια κίνηση που θα γυρίσει την Κίνα μια δεκαετία πίσω», σημείωσε ο κ. Brian Jackson από το IHS Markit.
Ένα πολύ μεγάλο μέρος των επενδύσεων της Κίνας στο εξωτερικό, όλα αυτά τα χρόνια, κατευθύνθηκε σε υποδομές στους τομείς της ναυτιλίας και των μεταφορών.
Ο όγκος των επενδύσεων αναμένεται να αυξηθεί κατακόρυφα στο πλαίσιο του προγράμματος «One Belt, One Road» και να ξεπεράσει το 1 τρισ. δολάρια. Επενδύσεις που αναμένεται να κάνουν κινεζικές και ξένες επιχειρήσεις σε όλο το θαλάσσιο αλλά και το στεριανό άξονα που θα ενώνει την Ασία με την Ευρώπη.
Αν όμως ισχύσει ο κανόνας των 5 εκατ. δολαρίων που προϋποθέτει την έγκριση των κονδυλίων ξεχωριστά για κάθε έργο, τότε θα δημιουργηθεί πραγματική ανησυχία στην αγορά. Οι πληροφορίες από το Πεκίνο αναφέρουν ότι στελέχη της κινεζικής κυβέρνησης θα εξετάσουν προσεκτικά τις εξωχώριες επενδύσεις των κινεζικών εταιρειών.
Η κρατική υπηρεσία διαχείρισης ξένου συναλλάγματος ανέφερε σε ηλεκτρονικά μέσα ότι υποστηρίζει το υπάρχον καθεστώς για τις άμεσες επενδύσεις στο εξωτερικό, ενώ προσέθετε ότι θα συνεργαστεί με τις αρμόδιες υπηρεσίες για να διασφαλίσει την αυθεντικότητα των επενδύσεων αυτών.
Αξιωματούχοι από την Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων και από το υπουργείο Εμπορίου δήλωσαν ότι η Κίνα δεν θα αλλάξει το ρυθμιστικό της πλαίσιο για τις επενδύσεις στο εξωτερικό. Συμπλήρωσαν όμως ότι η κεντρική κυβέρνηση θα «ελέγχει και θα επαληθεύει τα επενδυτικά σχέδια».
Τα στοιχεία
Οι ξένες επενδύσεις των Κινέζων το δεκάμηνο του 2016 φτάνουν τα 145 δισ. δολάρια. Το ποσό αυτό είναι κατά 53,3% αυξημένο σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ταυτόχρονα, το κινεζικό γιουάν υποτιμήθηκε κατά 4,2% έναντι του δολαρίου ΗΠΑ και τα επίσημα συναλλαγματικά αποθέματα μειώθηκαν κατά 209,8 δισεκατομμύρια δολάρια, καθώς η κεντρική κυβέρνηση προσπάθησε να «φρενάρει» τον ρυθμό της πτώσης στη συναλλαγματική ισοτιμία.
Σύμφωνα με τον αναλυτή Brian Jackson, είναι σαφής η προσπάθεια που γίνεται να μειωθούν οι άμεσες επενδύσεις των κινεζικών εταιρειών στο εξωτερικό. Μια τέτοια κίνηση θα ενισχύσει τη σταθερότητα στη χώρα, ενώ δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στο εσωτερικό της τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα.
Στο εξωτερικό όμως θα περιοριστεί έντονα η θέση των κινεζικών εταιρειών στις χρηματιστηριακές αγορές αλλά και στην τεχνολογία, ενώ θα περιοριστεί και η δυνατότητά τους να αποκτούν «know how» σε διάφορους τομείς μέσω εξαγωγών.
Πάντως, όπως επισημαίνει ο κ. Jackson, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να δείχνει ότι η πρόταση αυτή έχει τελεσφορήσει και υιοθετηθεί.
Το πρόγραμμα «One Belt - One Road»
Το πρόγραμμα «One Belt - One Road», ή επί το ελληνικότερον οι «σύγχρονοι δρόμοι του Μεταξιού», περιλαμβάνει επενδύσεις σε ένα δίκτυο παράκτιων υποδομών που ξεκινούν από τη Νότια Κίνα, φτάνουν μέχρι την Ανατολική Αφρική και συνεχίζουν στη Μεσόγειο. Περιλαμβάνουν επίσης ένα δίκτυο δρόμων και σιδηροδρόμων, καθώς και άλλες υποδομές, που ξεκινούν από την Κίνα και φτάνουν στη Ρωσία και μετά στην Ευρώπη.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2015 με τη δέσμευση χρηματοδότησης του Πακιστάν με 46 δισ. δολαρίων για τη δημιουργία τριών μεγάλων λιμένων στο Gwadar, το Karachi και το Qasim, καθώς και σε άλλα project. Επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές έχουν κάνει ακόμα σε δύο λιμάνια στη Μαλαισία, σε ένα στην Ινδονησία και σε ένα ακόμα στη Μιανμάρ.
Στην Ελλάδα
Η επεκτατική πολιτική των Κινέζων ενδιαφέρει άμεσα την Ελλάδα, στην οποία τα τελευταία χρόνια η Cosco επενδύει σε λιμενικές υποδομές. Σήμερα ο κινεζικός ναυτιλιακός γίγαντας ελέγχει το 51% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά και προετοιμάζει επενδύσεις που σε βάθος 10ετίας αναμένεται, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, να φτάσουν τα 550 εκατ. ευρώ. Παράλληλα το όνομα της Cosco είχε εμπλακεί σε συζητήσεις για το εμπορευματικό κέντρο του Θριασείου, όπως και για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, και υπό προϋποθέσεις για άλλες λιμενικές υπηρεσίες σε λιμάνια όπως της Ελευσίνας (χύδην ξηρό φορτίο).
Μάλιστα, στο πλαίσιο συνάντησης που είχαν χθες ο δήμαρχος του Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ Captain Fu Chengqiu, επισημάνθηκε ότι το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ θα ξεκινήσει το 2017, όπως έχει γράψει η «Ν», χρονιά που σύμφωνα με τον κ. Μώραλη θα ξεκινήσουν και οι επενδύσεις του δήμου για μια διαφορετική πόλη.