Πράξη υψηλού πολιτικού ρίσκου, εν μέσω της διαπραγμάτευσης και αμφίβολης οικονομικής αποτελεσματικότητας χαρακτηρίζει ο ΣΕΒ την εξαγγελία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για εφάπαξ παροχές 617 εκατ. κυρίως προς τους χαμηλοσυνταξιούχους.
Πράξη υψηλού πολιτικού ρίσκου, εν μέσω της διαπραγμάτευσης και αμφίβολης οικονομικής αποτελεσματικότητας χαρακτηρίζει ο ΣΕΒ την εξαγγελία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα για εφάπαξ παροχές 617 εκατ. κυρίως προς τους χαμηλοσυνταξιούχους.
Όπως αναφέρει στο μηνιαίο δελτίο για την οικονομική συγκυρία η χώρα εφαρμόζει ένα αυστηρό πλαίσιο δημοσιονομικής πολιτικής, το οποίο, σύμφωνα με την απόφαση του Eurogroup της 5/12/2016, πρόκειται να συνεχιστεί και μετά το 2018, δημιουργώντας ανησυχίες στην αγορά για περαιτέρω αύξηση της υπερφορολόγησης και εξασθένιση της αναπτυξιακής δυναμικής που διαμορφώνεται.
Σημειώνει ότι η επίτευξη των στόχων του προγράμματος προσαρμογής είναι αναγκαία για την αποκατάσταση της αξιοπιστίας της οικονομικής πολιτικής και στο πλαίσιο αυτό η εξαγγελία του Πρωθυπουργού συνιστά πράξη υψηλού πολιτικού ρίσκου.
«Οι παροχές αυτές χρηματοδοτούνται από την προσωρινή υπεραπόδοση των εσόδων του προϋπολογισμού, λόγω της εφαρμογής διοικητικών μέτρων είσπραξης φόρων μέσω μαζικών κατασχέσεων και άλλων μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, σε μία φορολογική βάση που στενάζει από την υπερφορολόγηση και που, ως εκ τούτου ωθείται στη φοροδιαφυγή και την αποδιαμεσολάβηση από το τραπεζικό σύστημα» προειδοποιεί.
Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με τον ΣΕΒ, λαμβάνει χώρα σε μία συγκυρία όπου η μη ολοκλήρωση της 2ης αξιολόγησης καθυστερεί την εκταμίευση 6,1 δισ., οι υποχρεώσεις του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο (6,3 δισ. στο τέλος Οκτωβρίου), και μόλις απωλέσθησαν €00 εκατ. από την ανεπιτυχή προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της ΔΕΣΦΑ.
«Η κυβέρνηση θα είχε πολύ μεγαλύτερα περιθώρια άσκησης κοινωνικής πολιτικής αν δρομολογούσε μια πιο φιλοαναπτυξιακή πολιτική με στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις προς την πραγματική οικονομία» τονίζει.
Σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο, αν και η αύξηση του ΑΕΠ σε ετήσια βάση το Γ’ 3μηνο του 2016 οφείλεται σε κάποιο βαθμό στην αρνητική εξέλιξη πέρυσι (μείωση του ΑΕΠ κατά -2,2%) λόγω της αντίδρασης της αγοράς στην επιβολή περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων, τα περισσότερα στοιχεία της συγκυρίας δείχνουν πιθανότατα θετικό ρυθμό ανάπτυξης συνολικά για το 2016, που ενδέχεται όμως να ανακοπεί αν σημειωθούν νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης.
Στις αρνητικές τάσεις στο δελτίο καταγράφονται: