Αδιανόητη θεωρεί την προοπτική ενός 4ου προγράμματος στην Ελλάδα ο πρέσβης της Γαλλίας στην Αθήνα Κριστόφ Σαντεπί. Σε συνέντευξη στη «Ν» τονίζει με έμφαση την ανάγκη να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση για τη β’ αξιολόγηση και τάσσεται υπέρ της εξειδίκευσης των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το ελληνικό χρέος και τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018.
Από την έντυπη έκδοση
Στον Βασίλη Κωστούλα
[email protected]
Αδιανόητη θεωρεί την προοπτική ενός 4ου προγράμματος στην Ελλάδα ο πρέσβης της Γαλλίας στην Αθήνα Κριστόφ Σαντεπί. Σε συνέντευξη στη «Ν» τονίζει με έμφαση την ανάγκη να ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση για τη β’ αξιολόγηση και τάσσεται υπέρ της εξειδίκευσης των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το ελληνικό χρέος και τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018.
Ο πρέσβης της Γαλλίας διαμηνύει ότι το Παρίσι τηρεί τις δεσμεύσεις του απέναντι στην Ευρωζώνη και η γαλλική οικονομία καθίσταται ελκυστικότερη. Ο Γάλλος αξιωματούχος εκφράζει την άποψη ότι παρά την αύξηση φόρων και εισφορών, το εργασιακό κόστος έχει μειωθεί στην Ελλάδα, διαμορφώνοντας -κατά τη γνώμη του- ένα ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον. Εντοπίζει δε βελτίωση στη λειτουργία του φοροεισπρακτικού μηχανισμού. Στο πλαίσιο αυτό περιγράφει την προσπάθεια για τη συγκρότηση μιας ελληνογαλλικής πλατφόρμας επιχειρηματικής καινοτομίας.
«Βρισκόμαστε σε πόλεμο» διαμηνύει αναφορικά με τα χτυπήματα του ISIS στην καρδιά του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Ως προς τις επερχόμενες γαλλικές εκλογές σχολιάζει ότι «κάποιοι καταθέτουν προτάσεις και άλλοι επενδύουν στον φόβο», στρέφοντας τα βέλη του κατά του λαϊκισμού. «Δύσκολη και ουσιαστική» χαρακτηρίζει τη διαπραγμάτευση στο Κυπριακό.
Πώς εξελίσσονται οι ελληνογαλλικές εμπορικές σχέσεις και πώς έχει επιδράσει σε αυτές η οικονομική κρίση στην Ελλάδα;
Η Γαλλία είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος επενδυτής και ο δεύτερος μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος στην Ελλάδα. Είναι αλήθεια ότι η κρίση είχε τις επιπτώσεις της. Τα πράγματα όμως αρχίζουν να κινούνται ξανά. Απόδειξη είναι η παρουσία και το ενδιαφέρον μεγάλων γαλλικών εταιρειών, όπως η Vinci στις κατασκευές και η Leroi Merlin, για παράδειγμα. Δεν ήταν τυχαία η πρωτοβουλία μας να διοργανώσουμε, μαζί με το Ελληνογαλλικό Επιμελητήριο, το διμερές φόρουμ επιχειρηματικότητας και καινοτομίας. Σημαντικές εταιρείες της Γαλλίας, μικρές και μεγάλες, βρέθηκαν στην Αθήνα. Θέλω να πιστεύω ότι οι προβλέψεις για ανάπτυξη 2,7% το 2017 και 3,1% το 2018 στην Ελλάδα θα επιβεβαιωθούν και θα ενισχύσουν τις διμερείς οικονομικές σχέσεις.
Η γαλλική ατζέντα ρίχνει βάρος στον τομέα της καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Ποιος είναι ο στόχος και ποια είναι τα μέσα για την προώθηση αντίστοιχων συνεργειών;
Η καινοτόμος επιχειρηματικότητα είναι βασικό στοιχείο της στρατηγικής εταιρικής σχέσης που έχουν διαμορφώσει οι δύο χώρες με αφετηρία την επίσκεψη του προέδρου Ολάντ στην Αθήνα. Η Γαλλία έχει εξαιρετικές επιδόσεις. Μαζί με τη Βρετανία κατέχει τις πρώτες θέσεις στις αντίστοιχες κατατάξεις.
Η Ελλάδα επίσης, αναλογικά με τον πληθυσμό της, διαθέτει ιδιαίτερα υψηλό αριθμό καινοτόμων επιχειρήσεων και startups. Στόχος είναι να δημιουργήσουμε μια ελληνογαλλική πλατφόρμα καινοτομίας. Η προσπάθεια βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Ο ίδιος έχω επισκεφτεί όλους τους εμπλεκόμενους θεσμούς στο Παρίσι, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Ήδη, 120 εκπρόσωποι νεοφυών επιχειρήσεων, θερμοκοιτίδων, ερευνητικών εργαστηρίων κ.λπ., Έλληνες και Γάλλοι, υπέγραψαν μια χάρτα συνεργασίας.
Εμφανίζεστε αισιόδοξος αναφορικά με τις προοπτικές ενίσχυσης της διμερούς οικονομικής συνεργασίας. Ωστόσο, το επενδυτικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα αντίξοο, με κύρια χαρακτηριστικά τα υψηλά φορολογικά βάρη και τη δαιδαλώδη γραφειοκρατία.
Θα έλεγα ότι το οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι ευνοϊκό, διότι παρά την αύξηση φόρων και εισφορών το συνολικό εργασιακό κόστος έχει μειωθεί, όπως μου έχουν μεταφέρει και εργοδοτικοί φορείς της χώρας. Η Ελλάδα έχει μέλλον, για παράδειγμα, σε τομείς όπως οι υποδομές, ο αγροδιατροφικός τομέας, η ενέργεια και το περιβάλλον.
Οι Έλληνες πολιτικοί έχουν εντοπίσει τις προοπτικές. Το ανθρώπινο δυναμικό της χώρας είναι εξαιρετικό. Όσον αφορά τη δημόσια διοίκηση υπάρχουν πράγματι προκλήσεις αλλά και πρόοδος η οποία έχει επιτευχθεί. Το βλέπουμε σε περιπτώσεις όπως η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων. Η αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι δεδομένη.
Στη βελτίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού αποδίδετε την αύξηση των εσόδων; Διότι υποψιάζομαι ότι η κύρια αιτία αφορά την αύξηση των φορολογικών βαρών.
Θεωρώ ότι οφείλεται στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας στην είσπραξη των εσόδων. Είναι χαρακτηριστικές οι αναλύσεις για την είσπραξη του ΦΠΑ στα ελληνικά νησιά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, οπότε και τα έσοδα ήταν 60% υψηλότερα από τα προσδοκώμενα. Υπάρχουν τρεις παράγοντες. Πρώτον, η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ: η οποία όμως ήταν προβλέψιμη, άρα δεν έκανε τη διαφορά. Δεύτερον, η αύξηση του αριθμού των τουριστών: η οποία όμως συνοδεύτηκε από μειωμένη κατανάλωση κατά άτομο. Τρίτον, η αποτελεσματικότητα του μηχανισμού για τη συλλογή των εσόδων: εδώ βρίσκεται η απάντηση. Έγιναν αποτελεσματικότεροι έλεγχοι. Δούλεψε ο φόβος του χωροφύλακα. Σε κάθε περίπτωση, η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι κεντρικό θέμα τόσο για τα κρατικά έσοδα όσο και για την κοινωνική δικαιοσύνη.
Εκτιμάτε ότι το 3ο πρόγραμμα θα είναι και το τελευταίο στην Ελλάδα;
Θα χαρακτήριζα απαισιόδοξους, αν όχι επιπόλαιους, όσους μιλούν για 4ο πρόγραμμα στην Ελλάδα. Για την ακρίβεια, δεν μπορώ να φανταστώ ένα 4ο πρόγραμμα στην Ελλάδα. Το 3ο πρόγραμμα πρέπει να πετύχει. Εξάλλου, η Ελλάδα υιοθετεί τις μεταρρυθμίσεις. Η α’ αξιολόγηση ήταν και η πιο δύσκολη. Η β’ αξιολόγηση είναι σε εξέλιξη. Έχουν μείνει αποστάσεις που θα πρέπει να εξαλειφθούν. Η διαδικασία θα πρέπει να ολοκληρωθεί, συν τοις άλλοις, για να προχωρήσει η διευθέτηση του χρέους και να εξελιχθεί η συζήτηση για τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2018. Τα βραχυπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος ήταν σημαντική εξέλιξη.
Η Γαλλία θα ήθελε να δει μια συζήτηση για το περιεχόμενο και των μεσοπρόθεσμων μέτρων για το χρέος και για το πρωτογενές πλεόνασμα, προκειμένου να αποκατασταθεί η «ορατότητα» στην ελληνική οικονομία.
Ποια είναι η γνώμη σας; Θα πρέπει να διατηρηθούν στο 3,5% του ΑΕΠ οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018;
Η συμφωνία στο Eurogroup του περασμένου Μαΐου κάνει λόγο για πρωτογενή πλεονάσματα στο 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 «και πέρα». Θα πρέπει να δούμε τι μπορεί να περιλαμβάνει η φράση «και πέρα» και έπειτα με ποιον ρυθμό μπορούμε να μειώσουμε αυτούς τους στόχους. Η διαπραγμάτευση είναι σε εξέλιξη και η απάντηση θα δοθεί από τους θεσμούς και την ελληνική κυβέρνηση.
Πώς εξελίσσονται το δημοσιονομικό «συμμάζεμα» αλλά και η εφαρμογή μεταρρυθμίσεων στη Γαλλία;
Η πραγματική οικονομία στη Γαλλία πηγαίνει καλύτερα. Ο προϋπολογισμός που θα ψηφιστεί σε λίγες ημέρες θα προβλέπει δημοσιονομικό έλλειμμα κάτω του 3% του ΑΕΠ -συγκεκριμένα 2,7% του ΑΕΠ- σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της χώρας απέναντι στην Ευρωζώνη. Η ανεργία παρουσιάζει πτωτική τάση, η εμπιστοσύνη επανέρχεται και μάλιστα ο διεθνής Τύπος εντοπίζει βελτίωση στην ελκυστικότητα της γαλλικής οικονομίας. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της οικονομικής πολιτικής που ξεκίνησε μετά την εκλογή του Φρανσουά Ολάντ στην προεδρία της Γαλλικής Δημοκρατίας το 2012.
Πώς διαχειρίζεται η Γαλλία την κλιμακούμενη απειλή της φονταμενταλιστικής τρομοκρατίας στην καρδιά της χώρας;
Η Γαλλία χτυπήθηκε από τους τζιχαντιστές και δυστυχώς δεν ήταν η μόνη. Πρόκειται για έναν αληθινό πόλεμο. Πρέπει να αμυνθούμε, και στο εξωτερικό επίσης, απέναντι στον ISIS. Η Γαλλία με τους συμμάχους της διαθέτει τα μέσα -στρατιωτικά, δικαστικά κ.ά.- για τη διαχείριση αυτής της κρίσης.
Η χώρα βρίσκεται σε κατάσταση επείγουσας ανάγκης. Η Βουλή θα αποφασίσει για πόσο ακόμη. Χρειάζεται δουλειά προκειμένου να αποτραπεί η ριζοσπαστικοποίηση των νέων. Έχει ενεργοποιηθεί ένας μηχανισμός συναγερμού για όταν υπάρχουν ενδείξεις προς αυτή την κατεύθυνση. Η Γαλλία υπερασπίζεται τη διεθνή ανταλλαγή πληροφοριών για αυτόν τον σκοπό.
Φρανσουά Φιγιόν, Mανουέλ Βαλς, Μαρίν Λεπέν. Ποιο είναι το διακύβευμα στις επερχόμενες γαλλικές εκλογές;
Οι εκλογές είναι θέμα επιλογής των Γάλλων πολιτών. Το ζητούμενο για τη Γαλλία και για κάθε δημοκρατική χώρα είναι η διασφάλιση της πρόσβασης των πολιτών στην ποιοτική πληροφόρηση ως προς τα προβλήματα αλλά και τις προοπτικές που διανοίγονται για τις κοινωνίες. Σημασία έχει οι πολιτικοί ηγέτες να εξηγούν τις συνέπειες όσων προτείνουν. Υπάρχουν κάποιοι που καταθέτουν προτάσεις και άλλοι που επενδύουν στον φόβο. Οι τελευταίοι είναι οι λαϊκιστές.
Πώς αξιολογείτε την τελευταία κινητικότητα αλλά και τις παλινωδίες στη διαπραγμάτευση για το Κυπριακό;
Οι εν εξελίξει διαπραγματεύσεις είναι δύσκολες και ουσιαστικές. Ο υπουργός Εξωτερικών της Γαλλίας, Ζαν-Μαρκ Ερό, πραγματοποίησε σχετική περιοδεία και άλλωστε ο Γάλλος πρόεδρος επισκέφτηκε την Κύπρο. Η Γαλλία επιθυμεί βεβαίως την επίτευξη μιας συμφωνίας ανάμεσα στις δύο κοινότητες.