Ρευστό στα ταμεία τους μετά από πολύ καιρό είδαν οι λιανέμποροι χθες, αφού επικράτησε το αδιαχώρητο στα εμπορικά καταστήματα, με τους καταναλωτές να σχηματίζουν ουρές για να εξασφαλίσουν συμμετοχή στις προσφορές και εκπτώσεις που είχαν προαναγγείλει για την «Black Friday» ή «Μαύρη Παρασκευή» αλά ελληνικά, σε ένα μεγάλο εύρος προϊόντων από τηλεοράσεις, πλυντήρια και ηλεκτρονικά είδη, μέχρι ρούχα και καλλυντικά.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Ρευστό στα ταμεία τους μετά από πολύ καιρό είδαν οι λιανέμποροι χθες, αφού επικράτησε το αδιαχώρητο στα εμπορικά καταστήματα, με τους καταναλωτές να σχηματίζουν ουρές για να εξασφαλίσουν συμμετοχή στις προσφορές και εκπτώσεις που είχαν προαναγγείλει για την «Black Friday» ή «Μαύρη Παρασκευή» αλά ελληνικά, σε ένα μεγάλο εύρος προϊόντων από τηλεοράσεις, πλυντήρια και ηλεκτρονικά είδη, μέχρι ρούχα και καλλυντικά.
Οι εκπτώσεις που προσφέρθηκαν στο μεγαλύτερο φάσμα της αγοράς και κυμαίνονταν στο 20% ή έφθαναν κατά μ.ό. στο 30% με 40% για το δεύτερο είδος, καμία σχέση δεν είχαν με τη φιλοσοφία του αμερικανικού θεσμού Black Friday, όπου είναι έως και υπερδιπλάσιου ύψους και η καταναλωτική έκρηξη ευνοεί τους λιανέμπορους που εκποιούν σε μεγάλο βαθμό στοκ, ενώ πραγματοποιούν τον μεγαλύτερο ημερήσιο τζίρο της χρονιάς.
Τι λένε οι επιχειρήσεις
Για να έχει επιτυχία πάντως το συγκεκριμένο concept εκπτώσεων θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από τα εξής: γιορτινή ατμόσφαιρα, δελεαστικές εκπτώσεις (πάνω από 50%) και ξεκάθαρη πληροφόρηση για το ποιες κατηγορίες προϊόντων, πόσα τεμάχια προϊόντων κ.ο.κ. θα συμμετέχουν στην προσφορά.
Η αλυσίδα Public, η οποία έκανε την αρχή εγκαινιάζοντας την καμπάνια για τη Black Friday στις 10 Νοεμβρίου, φαίνεται ότι είχε μελετήσει αυτές τις παραμέτρους αρκετό καιρό πριν. Εξάλλου θέλει αρκετή μελέτη ένα τέτοιο σχέδιο, αφού σε ορισμένους κωδικούς μια έκπτωση 50% μπορεί να σημαίνει τιμή κάτω του κόστους για την επιχείρηση.
Όπως σημειώνει στη «N» η Ανθή Τροκούδη, διευθύντρια Επικοινωνίας του Olympia Group, που συμμετείχε στον σχεδιασμό καμπάνιας 3-4 μήνες πριν, στόχος ήταν εξαρχής η παρακίνηση κι άλλων εταιρειών να ακολουθήσουν ώστε η σύμπραξη όλων να οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας θετικής ατμόσφαιρας που θα τονώσει το κλίμα στην αγορά εν όψει Χριστουγέννων.
Χθες, οι επισκέπτες των καταστημάτων Public ήταν τριπλάσιοι και σε κάποια καταστήματα τετραπλάσιοι από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, επιβεβαιώνοντας την επιτυχία της διοργάνωσης.
«Η εταιρεία, που δεν διέθεσε προϊόντα στοκ κατά τη συγκεκριμένη ημέρα, αλλά μόνο τρέχοντα μοντέλα ή άλλα προϊόντα, είχε προχωρήσει εγκαίρως σε λεπτομερή ενημέρωση του κοινού σχετικά με το πόσα προϊόντα θα είναι σε προσφορά ανά κατηγορία και σε ποιες τιμές, ενώ υπήρχαν κεράσματα για τον κόσμο, ώστε η αναμονή του στις ουρές να είναι όσο γίνεται ευχάριστη» τονίζει η κ. Τροκούδη. Σημειώνεται δε ότι σε ορισμένες κατηγορίες τα προϊόντα προσφοράς είχαν εξαντληθεί από τις 10.30, σε άλλες στις 12.30.
Ενδεικτικές εικόνες της χθεσινής ημέρας στην αγορά μας μεταφέρει και ο Κώστας Δημόπουλος, Sales & Marketing Manager, JGR, ο οποίος διεκδικεί την πατρότητα του θεσμού της Black Friday για την Ελλάδα, μιας και η δανέζικη Jysk υιοθέτησε 4ήμερο προσφορών ήδη από πέρυσι, πρώτο έτος λειτουργίας της στην Ελλάδα.
Προβλέπει ρεκόρ πωλήσεων καθώς, όπως τονίζει στη «N», ήδη με τα στοιχεία που ήταν διαθέσιμα χθες το απόγευμα οι πωλήσεις κινούνταν πάνω από την αντίστοιχη περσινή Black Friday σε διψήφιο ποσοστό.
Ο ίδιος συμμερίζεται την άποψη ότι η συγκεκριμένη ημέρα συνδέεται με μεγάλες εκπτώσεις και γι’ αυτό η Jysk προσφέρει τιμές μειωμένες κατά μέσο όρο 50% (από 20% έως 75%), ενώ είχε ενημερώσει σχετικά τους καταναλωτές μέσω του εβδομαδιαίου εντύπου που διανέμει στο πελατολόγιο. Υπενθύμισε δε ότι για πρώτη φορά φέτος η Jysk λανσάρει τη «Cyber Monday» (Διαδικτυακή Δευτέρα).
Επιφυλάξεις
Τις επιφυλάξεις του για τον τρόπο με τον οποίο έκανε «πρεμιέρα» η Black Friday στη χώρα μας εκφράζει με δήλωσή του στη «Ν» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης.
«Νομίζω ότι ήταν μία ευκαιρία των μεγάλων αλυσίδων να ξεφορτώσουν το στοκ τους. Έχω, όμως, ερωτηματικά για το αν τελικά όλο αυτό είναι προς όφελος των καταναλωτών.
Γιατί όταν μιλάμε για Black Friday, εννοούμε ξεπούλημα και εκπτώσεις 80% και 90%, όχι 20% και 30% όπως είδαμε στις περισσότερες περιπτώσεις. Εάν ως Εμπορικός Σύλλογος αποφασίσουμε να συμμετάσχουμε στην Black Friday, τότε θα το κάνουμε μαζικά, όλα τα μικρά και μεσαία καταστήματα, τηρώντας στην πράξη το εμπορικό νόημα της ημέρας» τόνισε ο κ. Φιλιππίδης.
Σχολιάζοντας τη χθεσινή εικόνα της αγοράς ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, σημειώνει ότι η «Black Friday» μπορεί να μην είναι εύηχη, μπορεί να παραπέμπει σε άλλα πράγματα, αλλά δεν είναι απαραίτητα κάτι κακό.
Μπορεί να κατακλύζει τους καταναλωτές με διαφημίσεις υψηλών εκπτώσεων από επώνυμες αλυσίδες, εμπορικά και εκπτωτικά κέντρα, αλλά δεν αποκλείει κανένα μικρομεσαίο έμπορο να συμμετέχει, εάν το επιθυμεί, είτε ως επιχείρηση είτε σε τοπικό επίπεδο ως εμπορικός σύλλογος, φυσικά στο πλαίσιο των όσων ισχύουν για τις προσφορές και μάλιστα με την απαραίτητη διαφήμιση πληρωμένη.
Ο κ. Κορκίδης αναρωτιέται αν η «Black Friday» στην Ελλάδα θα είναι αποδοτική σε μία εποχή βαθιάς καταναλωτικής ύφεσης. «Ίσως όχι, αλλά για κάποιους κλάδους, όπως τα ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά και τα είδη τεχνολογίας, απ’ όπου άλλωστε ξεκίνησε η ιδέα, ίσως βοηθήσει να αναπληρώσουν κάτι από το κακό δεκαήμερο των ενδιάμεσων εκπτώσεων. Άλλωστε, σε πολλά είδη δεν υπάρχει φθινοπωρινή ή χειμερινή σεζόν, όπως συμβαίνει με τη μόδα και την εποχικότητα στην ένδυση και υπόδηση».
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ μιλώντας στη «N» υπενθύμισε ότι σύμφωνα με τον νόμο προσφορές μπορούν να γίνονται από 1 - 10 ημέρες και αυτές αφορούν το 50% των διαθέσιμων κωδικών.
«Στην παρούσα φάση, πάντως, η καταφυγή σε διαδικασίες τύπου Black Friday δείχνουν ότι η περίοδος των προεκπτώσεων μαζί και της μιας Κυριακής με ανοιχτά μαγαζιά δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα στον τζίρο.
Κοσμοσυρροή
Κοσμοσυρροή επικράτησε στα Public, που ήταν και η εταιρεία που άνοιξε τον χορό με διαφημιστικά σποτ πριν από λίγες εβδομάδες.
Είναι ενδεικτικό ότι ο κόσμος είχε πλημμυρίσει τον χώρο έξω από το κατάστημα του Συντάγματος για ώρα πριν ανοίξει, ενώ η ουρά «τύλιγε» το τετράγωνο στο βάθος της Καραγιώργη Σερβίας, Νίκης και Βουλής.
Το Πλαίσιο έκανε ρεκόρ παραγγελιών με πάνω από 4.100 online παραγγελίες μέχρι τις 2 το μεσημέρι, ενώ το τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας μέσα σε πέντε ώρες δέχθηκε πάνω από 7.000 κλήσεις.
Στη Media Markt οι ουρές έξω από τα καταστήματα σχηματίστηκαν την Πέμπτη διότι η καμπάνια της εταιρείας είναι τετραήμερη και άρχισε νωρίτερα, ενώ ανάλογες εικόνες παρατηρήθηκαν χθες στον Γερμανό και σε άλλες εταιρείες του κλάδου.
Όμως και στα καταστήματα ένδυσης επικράτησε συνωστισμός. Οι εταιρείες του λιανεμπορίου είχαν βομβαρδίσει τις προηγούμενες ημέρες τους πελάτες τους με sms και mails για το ύψος των εκπτώσεων, τα είδη σε προσφορά και τις άλλες παροχές.
Στο επίκεντρο βρέθηκαν τα καταστήματα outlet στο εκπτωτικό χωριό McArthour Glen (το οποίο είχε και πέρυσι Black Friday), στα Factory Outlet και αλλού, ενώ όλα τα εμπορικά κέντρα είδαν ασυνήθιστα υψηλή επισκεψιμότητα στα καταστήματά τους.