Πίσω στη δεκαετία του 1980 γύρισε το βιβλίο νέων παραγγελιών πλοίων, σύμφωνα με τους Clarksons, ως αποτέλεσμα της ναυτιλιακής κρίσης που προκαλείται από τη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης και την αύξησης της προσφοράς πλοίων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Πίσω στη δεκαετία του 1980 γύρισε το βιβλίο νέων παραγγελιών πλοίων, σύμφωνα με τους Clarksons, ως αποτέλεσμα της ναυτιλιακής κρίσης που προκαλείται από τη μείωση της παγκόσμιας ζήτησης και την αύξησης της προσφοράς πλοίων.
Από τον Ιανουάριο μέχρι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους δόθηκαν παραγγελίες για 359 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 24,8 εκατ. dwt (9,6 εκατ. gt), σημειώνοντας μείωση κατά 73% σε σύγκριση με πέρυσι σε dwt, το χαμηλότερο επίπεδο νέων παραγγελιών από τις αρχές της δεκαετίας του 1980.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στα πλοία bulker, σύμφωνα με τους Clarkson Research, οι παραγγελίες για νεότευκτα αφορούσαν μόλις 38 πλοία 12,6 εκατ. dwt, γεγονός που σημαίνει μείωση κατά 38% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στα δεξαμενόπλοια η εικόνα δεν είναι πολύ διαφορετική. Στα tankers μεταφορικής ικανότητας άνω των 10.000 dwt τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 59 πλοία (8,1 εκατ. dwt στο σύνολο), σημειώνοντας μείωση κατά 82% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Στα μικρότερα δεξαμενόπλοια (κάτω των 10.000 dwt) σημειώθηκε αντιθέτως αύξηση κατά 2%, καθώς τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 42 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 300.000 dwt.
Εξετάζοντας και στις άλλες κατηγορίες πλοίων ορμισμένα ειδικά τμήματα, τα στοιχεία των Clarkson’s δείχνουν ότι στα Very Large Ore Carriers (VLOC, άνω των 300.000 dwt) σημειώνεται άνοδο κατά 152% (με όρους dwt), καθώς δόθηκαν παραγγελιές για 31 VLOCs, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 12,1 εκατ. dwt. Επίσης άνοδος στις παραγγελίες σημειώνεται και στα επιβατηγά ferry (33 πλοία, αύξηση 66%). Αντιθέτως με τα επιβατηγά στα κρουαζιερόπλοια σημειώνεται μικρή πτώση (3%) από τις αρχές του έτους.
Οι περισσότερες παραγγελίες κατευθύνθηκαν σε κινεζικά ναυπηγεία, αν και είναι αντιμέτωπα και αυτά, όπως και η ναυπηγική βιομηχανία στο σύνολό της, σε μία σημαντική πτώση του αριθμού των παραγγελιών. Στην Κίνα τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 161 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 15,3 εκατ. dwt (3,4 εκατ. cgt) και αξίας 6,1 δισ. δολ. Παραμένει η πρώτη ναυπηγική δύναμη στον κόσμο αν και καταγράφει μείωση στις παραγγελίες κατά 44% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Στα κορεατικά ναυπηγεία κατευθύνθηκαν παραγγελίες για 52 πλοία μεταφορικής ικανότητας 5,4 εκατ. dwt (1,6 εκατ. cgt) και αξίας 3,3 δισ. δολ. Η μείωση σε νέες παραγγελίες φτάνει το 81% με όρους dwt σε σύγκριση με το αντίστοιχο δεκάμηνο πέρυσι.
Τα ιαπωνικά ναυπηγεία βρέθηκαν στην τρίτη θέση, με 43 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 3,3 εκατ. δολ. (1,1 εκατ. cgt), συνολικής αξίας 2 δισ. δολ. Η μείωση με όρους dwt είναι 90% σε σύγκριση με πέρυσι. Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες επένδυσαν 10,3 δισ. δολ. για νέες παραγγελίες, ενώ οι Ασιάτες και οι Αμερικανοί επένδυσαν 10 δισ. δολ. και 7,5 δισ. δολ. αντιστοίχως. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, ακόμη και μία αναθέρμανση των παραγγελιών που εντοπίστηκε πριν λίγες εβδομάδες τελικά γρήγορα αποδείχτηκε βραχύβιας διάρκειας, καθώς τις τελευταίες ημέρες οι νέες παραγγελίες αγγίζουν το μηδέν.
Μείωση 60% σε αξία
Σε αξία υπολογιζόμενες οι νέες παραγγελίες φτάνουν τα 29,5 δισ. δολ. και είναι μειωμένες κατά 60% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο. Εξ αυτών 14,9 δισ. δολ. αφορούν τα κρουαζιερόπλοια, 3,1 δισ. δολ. τα δεξαμενόπλοια, 2,8 δισ. δολ. τα bulkers, 2,1 δισ. δολ. άλλους τύπους πλοίων (Ro-Ro carrier κ.ά.), 1,9 δισ. δολ. τα containerships, 1,7 δισ. δολ. τα πλοία μεταφοράς αερίων (υγραέριο, υγροποιημένο φυσικό αέριο), 1,5 δισ. δολ. πλοία εξωχώριων δραστηριοτήτων και 1,1 δισ. τα επιβατηγά - οχηματαγωγά.