Έντονα τα σημάδια της στη ναυτιλιακή βιομηχανία αφήνει η μακροχρόνια κρίση που μαστίζει τον κλάδο. Μετά την ελεύθερη πτώση στα KG Fund της Γερμανίας, την υποχώρηση των ναυτιλιακών τραπεζών της Ευρώπης, τις μεγάλες συγχωνεύσεις αλλά και εξαγορές, καθώς και την ουσιαστική πτώχευση ενός ναυτιλιακού κολοσσού όπως είναι η Hanjin Shipping, τα απόνερα της κρίσης φαίνεται πως παρασέρνουν και μικρότερες εταιρείες από όλο του φάσμα του κλάδου. Ορισμένες εταιρείες που μέχρι τώρα είχαν καταφέρει να αποφύγουν τους υφάλους εξαιτίας του ευέλικτου χαρακτήρα τους, δείχνουν ότι ξεπέρασαν πλέον τις οικονομικές αντοχές τους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Έντονα τα σημάδια της στη ναυτιλιακή βιομηχανία αφήνει η μακροχρόνια κρίση που μαστίζει τον κλάδο. Μετά την ελεύθερη πτώση στα KG Fund της Γερμανίας, την υποχώρηση των ναυτιλιακών τραπεζών της Ευρώπης, τις μεγάλες συγχωνεύσεις αλλά και εξαγορές, καθώς και την ουσιαστική πτώχευση ενός ναυτιλιακού κολοσσού όπως είναι η Hanjin Shipping, τα απόνερα της κρίσης φαίνεται πως παρασέρνουν και μικρότερες εταιρείες από όλο του φάσμα του κλάδου. Ορισμένες εταιρείες που μέχρι τώρα είχαν καταφέρει να αποφύγουν τους υφάλους εξαιτίας του ευέλικτου χαρακτήρα τους, δείχνουν ότι ξεπέρασαν πλέον τις οικονομικές αντοχές τους.
Πιο συγκεκριμένα, όπως ανακοινώθηκε στην Ολλανδία, οι πιστώτριες τράπεζες ανακοίνωσαν ότι σχεδιάζουν να βγάλουν στον πλειστηριασμό μέρος του στόλου της Abis Shipping η οποία διαθέτει 21 multipurpose πλοία. Σύμφωνα με την BVA 12 από τα πλοία του στόλου της θα βγουν στο «σφυρί» μέχρι το τέλος του μήνα. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Rene van de Graaf, επιβεβαίωσε την πληροφορία τονίζοντας ότι οι ναύλοι έχουν πέσει κατά 30%.
Η εταιρεία στις αρχές της χρονιάς είχε συμφωνήσει με τις τράπεζες για αναδιάρθρωση του δανεισμού, αλλά τώρα δεν έχει καταφέρει να βρει εκ νέου χρηματοδότηση, αν και ο διευθύνων σύμβουλός της εξέφρασε την ελπίδα ότι μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία με τις τράπεζες.
Ταυτόχρονα η Rickmers Maritime Trust (RMT) έρχεται ολοένα και πιο κοντά στο φάσμα της πτώχευσης αφού απέτυχε να πληρώσει τη δόση των δανείων της. Η εταιρεία που διαχειρίζεται έναν στόλο από 16 containerships είχε παραδεχτεί ότι δεν είναι σε θέση να εξοφλήσει άμεσες υποχρεώσεις 180 εκατ. δολαρίων σε ομόλογα, ενώ τον Μάιο του 2017 ακολουθούν ακόμα 100 εκατ. δολάρια σε υποχρεώσεις, τα οποία επίσης δεν είναι σε θέση να καταβάλει. Βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τους επενδυτές προκειμένου να επιτύχει συμφωνία έκδοσης νέων ομολόγων μεταγενέστερης ημερομηνίας, προκειμένου να μην οδηγηθεί σε αναγκαστική εκποίηση των περιουσιακών της στοιχείων.
Ωστόσο, έχασε τη διορία για καταβολή της δόσης ύψους 3 εκατ. δολαρίων με αποτέλεσμα να έχει στη διάθεσή της πέντε εργάσιμες ημέρες προτού κινηθούν οι διαδικασίες πτώχευσης.
Σε καθεστώς πτώχευσης βρίσκονται και θυγατρικές του Flinter Group που δεν κατάφεραν να καταβάλουν τις δόσεις τους στους πιστωτές και ενώ η ING αρνήθηκε να αναχρηματοδοτήσει και εννέα πλοία του ομίλου σε μια περίοδο που οι ναύλοι είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Αλλά και ένα πλοίο bulker, τύπου kamsarmax που το διαχειριζόταν η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία Efploia Shipping πουλήθηκε σε δημοπρασία στη Ναμίμπια αντί 14,95 εκατ. δολ. Εκπρόσωπος του ναυλομεσιτικού οίκου, υπεύθυνου για τη δημοπρασία, δήλωσε ότι το πλοίο μεταφορικής ικανότητας 83.000 dwt με την ονομασία «Maverick Guardian» (ναυπηγήθηκε το 2012) κατέληξε σε άγνωστο διεθνή πλειοδότη. Εκτιμήσεις του Tradewinds αναφέρουν ότι το απέκτησε ναυτιλιακή ελληνικών συμφερόντων. Ο πλειστηριασμός έγινε για λογαριασμό της Credit Suisse. Πρόκειται για μία εξαιρετική τιμή δεδομένων των συνθηκών που επικρατούν στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, ανέφερε εκπρόσωπος του ναυλομεσιτικού οίκου.
Στα δεξαμενόπλοια η Havila Shipping η οποία ανακοίνωσε ότι επέκτεινε τις ναυλώσεις δύο πλοίων του στόλου της, στην Total και τη Statoil, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις προκειμένου να αναδιαρθρώσει τον δανεισμό της ύψους 586 εκατ. δολαρίων. Εφόσον δεν τα καταφέρει αναμένεται να καταθέσει αίτηση πτώχευσης.
Τα ζητήματα με τα «κόκκινα» δάνεια δυσκολεύουν τη θέση τραπεζών με μεγάλο άνοιγμα στη ναυτιλία. Πιο συγκεκριμένα η ένατη μεγαλύτερη τράπεζα στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, η γερμανική DVB, με χαρτοφυλάκιο που φτάνει τα 15,5 δισ. δολάρια, είναι έτοιμη να αναζητήσει χρηματοδότηση για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου προκειμένου να αντιμετωπίσει τα «κόκκινα» δάνεια από τη ναυτιλία που αυξάνονται διαρκώς.
Η DVB θα εισάγει νέες μετοχές στοχεύοντας να εισπράξει περισσότερα από 110 εκατ. ευρώ. Για τις μετοχές της DVB φαίνεται ότι ενδιαφέρεται η μητρική τράπεζα, η DZ Bank, η οποία σχεδιάζει να αγοράσει και το υπόλοιπο 5% των μετοχών που δεν της ανήκουν σήμερα. Σημειώνεται ότι οι πιστωτικές απώλειες της DVB έφτασαν στο εννεάμηνο τα 437 εκατ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 39,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015.