«Μετέωρος» είναι πλέον ο ΕΝΦΙΑ σε Ψυχικό, Φιλοθέη, Νέο Βουτζά και Δελφούς Άμφισσας, μετά από σειρά αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας που ακύρωσε την επίμαχη υπουργική απόφαση καθορισμού των σχετικών αντικειμενικών αξιών.
Από την έντυπη έκδοση
«Μετέωρος» είναι πλέον ο ΕΝΦΙΑ σε Ψυχικό, Φιλοθέη, Νέο Βουτζά και Δελφούς Άμφισσας, μετά από σειρά αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας που ακύρωσε την επίμαχη υπουργική απόφαση καθορισμού των σχετικών αντικειμενικών αξιών.
Όπως έκρινε η αυξημένη επταμελής σύνθεση του Β’ Τμήματος του ΣτΕ, είναι παράνομος ο τρόπος σχετικού προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων και επομένως και ο προσδιορισμός του ΕΝΦΙΑ, καθώς έγινε οριζόντια (καθορίστηκε «συλλήβδην για όλες τις ζώνες ορισμένης περιφέρειας»). Οι αντικειμενικές αξίες και ο ΕΝΦΙΑ των τεσσάρων αυτών περιοχών κρίθηκε παράνομος από τις 8 Ιουνίου του 2016, δηλαδή από την ημέρα συζήτησης των υποθέσεων στο ακροατήριο της επταμελούς σύνθεσης του Β’ Τμήματος του ΣτΕ.
Έτσι, η κυβέρνηση πρέπει μέχρι το τέλος του έτους (31η Δεκεμβρίου) να έχει επαναπροσδιορίσει τις νέες αντικειμενικές αξίες στις συγκεκριμένες περιοχές, προκειμένου να καθοριστεί εκ νέου -σύμφωνα με αυτές και σύμφωνα με την κρίση του ΣτΕ- ο ΕΝΦΙΑ του 2017.
Πάντως, οι σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ δεν συνεπάγονται επιστροφή του ΕΝΦΙΑ του 2016 στους ιδιοκτήτες ακινήτων, δεδομένου ότι -όπως κρίθηκε- δεν μπορεί έναν μήνα πριν από την εκπνοή του 2016 να τροποποιηθεί ο κρατικός προϋπολογισμός.
Σημειώνεται επίσης ότι η απόφαση του ΣτΕ αφορά μόνο τις συγκεκριμένες περιοχές, τουλάχιστον προς το παρόν, γιατί σε αυτές έχουν ακίνητα όσοι κατέθεσαν τις συγκεκριμένες προσφυγές (στις περιοχές αυτές ο ΕΝΦΙΑ είναι ιδιαιτέρως υψηλός). Παρόμοιες προσφυγές έχουν κατατεθεί και από πολλούς άλλους ιδιοκτήτες ακινήτων, σε πλήθος περιοχών της χώρας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σκεπτικό των ανωτάτων δικαστών (αποφάσεις 2334-2337/2016), ο επίμαχος προσδιορισμός των αντικειμενικών αξιών έγινε χωρίς να υπάρχει διαφανής, ορισμένη, πρόσφορη και οικονομετρικά άρτια μεθοδολογία προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία (νόμος 3852/2010), αλλά ούτε ελήφθη υπ’ όψιν η γνώμη του κάθε Δήμου ή Κοινότητας, όπως απαιτείται.