Σε χρονιά ρεκόρ για τις διαλύσεις στα containerships εξελίσσεται το 2016, τόσο σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητα όσο και την ηλικία των πλοίων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε χρονιά ρεκόρ για τις διαλύσεις στα containerships εξελίσσεται το 2016, τόσο σε ό,τι αφορά τη χωρητικότητα όσο και την ηλικία των πλοίων.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Drewry, φέτος έχουν πουληθεί για διάλυση τρία πλοία 10 ετών, κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά. Σημειώνεται ότι το 60% των πλοίων που οδηγείται στα διαλυτήρια είναι άνω των 25 ετών.
Οι μελετητές μάλιστα εκτιμούν ότι η τάση για διαλύσεις όλο και μεγαλύτερων σε χωρητικότητα αλλά μικρότερων σε ηλικία containerships θα συνεχιστεί έως ότου επέλθει ισορροπία στην αγορά.
Μέχρι τώρα μέσα στο 2016 έχουν πουληθεί 151 containerships για διάλυση, με μέσο όρο ηλικίας τα 19 έτη. Ο μέσος όρος των προηγούμενων τεσσάρων ετών ήταν στα 23 χρόνια. H Drewry υποστηρίζει ότι ολοένα και περισσότεροι πλοιοκτήτες, ειδικά οι ανεξάρτητοι, επιλέγουν τις διαλύσεις ως το μη χείρον βέλτιστον.
Το προτιμούν δηλαδή από το να ναυλώσουν το πλοίο τους σε επίπεδα που παράγουν ζημιές, καθώς και από το να πληρώνουν το κόστος για να κρατούν δεμένα τα πλοία αναμένοντας να ανέβει η αγορά.
Αντίθετα με την ηλικία των πλοίων που πωλούνται για διάλυση και η οποία μειώνεται διαρκώς, η χωρητικότητά τους αυξάνεται εντυπωσιακά. Πιο συγκεκριμένα, ενώ τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια η μέση χωρητικότητα των πλοίων που έφευγαν από την ενεργό δράση είχε διαμορφωθεί στα 2.000 teu, μέσα στη χρονιά σημειώνει αύξηση κατά 75% (3.500 teu).
Ως αιτία για αυτή την εξέλιξη, η Drewry «δείχνει» τη διώρυγα του Παναμά της οποίας η χωρητικότητα διέλευσης αυξήθηκε κατά 4.500 teu περίπου. Η αναβάθμιση του service Ασία - Αν. Ακτή Ηνωμένων Πολιτειών με πλοία των 8.000 teu, τα οποία πλέον χρησιμοποιούν τη διώρυγα, αδυνάτισε την αγορά μεταξύ του Βορρά και του Νότου, αφήνοντας ορισμένα πλοία χωρίς βάση.
Συνολικά μέσα στο 2016 έχουν πουληθεί για scrap σε όρους χωρητικότητας 520.000 teu, ενώ ο μήνας με τη μεγαλύτερη κίνηση ήταν ο Σεπτέμβριος (85.000 teu). Αν συνεχιστεί η χρονιά με τους ίδιους ρυθμούς θα φτάσει τα 615.000 teu στο τέλος Δεκεμβρίου, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με το προηγούμενο ρεκόρ που καταγράφηκε το 2013 και ήταν στα 444.000 teu.
Η ισορροπία
Η ραγδαία αύξηση των διαλύσεων μείωσε την απόσταση μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Εφόσον συνεχιστεί μέχρι το τέλος του 2016 ο ίδιος ρυθμός στις «αποσύρσεις» containerships, ο παγκόσμιος στόλος θα αυξηθεί κατά μόλις 1,8%. Αριθμός που είναι πολύ κοντά στην πρόβλεψη που έχει κάνει η Drewry για αύξηση διακίνησης teu από τα λιμάνια φέτος κατά 1,3%. Το 2015 ο στόλος είχε αυξηθεί κατά 8,4%, ενώ η διακίνηση παρέμενε σταθερή στο 1,3%.
Πάντως η Drewry εκτιμά ότι η ζήτηση δεν θα αυξηθεί πάνω από 3% τα επόμενα δύο χρόνια. Εφόσον η εκτίμηση είναι ορθή θα χρειαστεί να πουληθούν για scrap πολύ περισσότερα πλοία, αφού η νέα χωρητικότητα που θα πέσει στο νερό φτάνει με τα μέχρι τώρα δεδομένα στα 3,2 εκατ. teu. Προκειμένου να επέλθει πλήρης ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης η κίνηση στα διαλυτήρια θα πρέπει να φτάσει το 1 εκατ. teu, τόσο για το 2017 όσο και για το 2018. Εξέλιξη που θα έχει σαν αποτέλεσμα την απόσυρση πλοίων ακόμα μεγαλύτερης χωρητικότητας και μικρότερης ηλικίας.
Οικονομικές δυσκολίες
Οι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν ορισμένες πλοιοκτήτριες εταιρείες ενδεχομένως να ενισχύσουν το κύμα των διαλύσεων, αναφέρει η Drewry. Πιο συγκεκριμένα τονίζει ότι η Rickmers Maritime ανακοίνωσε ότι δεν μπορεί να αποπληρώσει το δάνειο των 180 εκατ. δολαρίων που είχε λάβει.
Η εταιρεία διαθέτει στόλο από 16 πλοία χωρητικότητας από 3.500 μέχρι 5.000 teu, με το μεγαλύτερο να είναι 12 ετών. Ανάλογα προβλήματα έχει και η γερμανική KG Hansa Treuhand, που διαθέτει 15 containerships χωρητικότητας 3.800 μέχρι 6.500 teu. «Αν δεν βρεθούν πρόθυμοι αγοραστές στην αγορά μεταχειρισμένων μπορεί να οδηγηθούν σε διαλυτήρια» αναφέρει η Drewry.