Σημαντικές αβεβαιότητες ως προς τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του καλείται να διαχειριστεί ο όμιλος Λεμονή, ο οποίος, παρά τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης της επιχειρηματικής του δραστηριότητας στον κλάδο υποδημάτων/αξεσουάρ που καταβάλλει τα τελευταία χρόνια -μειώνοντας τα σημεία πώλησης του δικτύου, αποεπενδύοντας από μη αποδοτικές μάρκες πολυτελείας και εμπλουτίζοντας το χαρτοφυλάκιό του με πιο προσιτά στο ευρύ κοινό brands- βλέπει τα μεγέθη του να επιβραδύνονται.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Σημαντικές αβεβαιότητες ως προς τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητά του καλείται να διαχειριστεί ο όμιλος Λεμονή, ο οποίος, παρά τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης της επιχειρηματικής του δραστηριότητας στον κλάδο υποδημάτων/αξεσουάρ που καταβάλλει τα τελευταία χρόνια -μειώνοντας τα σημεία πώλησης του δικτύου, αποεπενδύοντας από μη αποδοτικές μάρκες πολυτελείας και εμπλουτίζοντας το χαρτοφυλάκιό του με πιο προσιτά στο ευρύ κοινό brands- βλέπει τα μεγέθη του να επιβραδύνονται.
Τα βασικά μεγέθη της εταιρείας καταδεικνύουν ότι παρά τις επιδιώξεις της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Οι προσπάθειες της γνωστής επιχειρηματικής οικογένειας από το 2010 -όταν άρχισε να ορθολογικοποιεί το δίκτυο διανομής (το οποίο έχει περιορίσει σχεδόν κατά 50% από τα 135 καταστήματα που διέθετε), με το κλείσιμο αργότερα της boutique Fendi σε συνέχεια απόφασης του οίκου LVMH να αποεπενδύσει λόγω της κρίσης από κοινή εταιρεία που είχε συστήσει με τους Έλληνες επιχειρηματίες και μέχρι πρόσφατα που περιόρισε την παρουσία του στο Golden Hall μεταφέροντας ως exclusive corners στο κατάστημα Καλογήρου στο ίδιο εμπορικό κέντρο τις boutique Tod’s, Hogan και Stuart Weitzman- δεν έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων έχει καταστεί αρνητικό, ενώ αρνητικά είναι τα τελευταία έτη αποτελέσματα και λειτουργικές ταμειακές ροές. Επίσης, η μητρική εταιρεία δεν εκπληρώνει τις συμβατικές υποχρεώσεις που απορρέουν από σύμβαση ομολογιακού δανείου που έχει συνάψει με τις τράπεζες Alpha Bank και Eurobank ύψους 49,85 εκατ. ευρώ, με ποσοστά συμμετοχής 69,91% και 30,09% αντίστοιχα.
Έναντι του ομολογιακού δανείου έχουν παραχωρηθεί εξασφαλίσεις - ακίνητα της εταιρείας σε Περιστέρι, Αθήνα, Κηφισιά και Γλυφάδα.
Έτσι, οι υποχρεώσεις του ομίλου, ήτοι τρέχων δανεισμός για κεφάλαιο κίνησης και δόσεις του ομολογιακού πληρωτέες εντός της τρέχουσας χρήσης, διαμορφώνονται σε περίπου 61,6 εκατ. ευρώ, ενώ οι υποχρεώσεις σε προμηθευτές, με βάση τον ισολογισμό του 2015, ανήλθαν σε περίπου 27,8 εκατ. ευρώ.
Ως αποτέλεσμα η διοίκηση της εταιρείας έχει βρεθεί τους τελευταίους μήνες σε στενή συνεργασία με τις πιστώτριες τράπεζες και ανεξάρτητο σύμβουλο ώστε να εκπονηθεί κατάλληλο επιχειρηματικό σχέδιο που θα συμβάλει στην άρση των αβεβαιοτήτων, οδηγώντας τον όμιλο σε τροχιά βιώσιμης λειτουργίας.
Σύμφωνα με τον τελευταίο ισολογισμό της Φ.&Κ. Λεμονής ΑΕΒΕ, ο κύκλος εργασιών του ομίλου το 2015 ανήλθε σε 55,218 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 5% σε σύγκριση με την προηγούμενη χρήση, ως αποτέλεσμα και της συνεχούς συρρίκνωσης της αγοράς του λιανεμπορίου.
Σημειώνεται ότι η αγορά ένδυσης - υπόδησης έχει χάσει σχεδόν 40% της αξίας της μόνο την τελευταία πενταετία, όπως δείχνουν ιστορικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, και συνεχίζει να επιβραδύνεται.
Αύξηση 3% σημείωσαν τα μικτά κέρδη, τα οποία σε επίπεδο ομίλου ανήλθαν σε 24,071 εκατ. ευρώ.
Τα αποτελέσματα
Ωστόσο, τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων έκλεισαν αρνητικά, ήτοι ζημιές 10,055 εκατ. ευρώ (από ζημιές 14,052 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση).
Ανάλογη τάση επικράτησε στα μετά από φόρους αποτελέσματα που ανήλθαν σε ζημιές 10,056 εκατ. ευρώ (από ζημιές 14,349 εκατ. ευρώ αντίστοιχα).
Η αναδιοργάνωση
Σύμφωνα με τη διοίκηση, η αναδιοργάνωση του δικτύου που συντελέστηκε τα προηγούμενα χρόνια έχει συμβάλει ώστε το 2016 ο όμιλος Λεμονή να παραμένει στην πρώτη θέση του κλάδου με ουσιώδες προβάδισμα έναντι των υπόλοιπων ανταγωνιστών παρά την επιβράδυνση αποτελεσμάτων και εσόδων. Επίσης, οι προμηθευτές του εξωτερικού εξακολουθούν να παρέχουν στην εταιρεία μεγάλη πίστωση χωρίς εγγυήσεις, αυξάνοντας παράλληλα το όριο ημερών πληρωμής, ως αποτέλεσμα της εμπιστοσύνης που χαίρει ο ελληνικός όμιλος και της ισχυρής αναγνωρισιμότητας των ιδιόκτητων brands και των brands που αντιπροσωπεύει σε Ελλάδα και Κύπρο - όπου απασχολεί πάνω από 520 άτομα προσωπικό σε ένα δίκτυο που αριθμεί 68 καταστήματα και 3 e-shop.