Έτος - ορόσημο για τον κλάδο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ήταν το 2015, σύμφωνα με την ειδική έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2016», παρά την οριακή μείωση πωλήσεων και κερδών.
Έτος - ορόσημο για τον κλάδο των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ήταν το 2015, σύμφωνα με την ειδική έκδοση «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2016», παρά την οριακή μείωση πωλήσεων και κερδών.
Η σχετική μελέτη κάνει ειδική μνεία στην επίσπευση των επιχειρηματικών συμφωνιών, λόγω των καταιγιστικών εξελίξεων στην ελληνική οικονομία, αλλά και στην προετοιμασία της μεγαλύτερης αναδιάταξης στην ιστορία του κλάδου.
Το ταραχώδες 2015 επέδρασε, σύμφωνα με την έρευνα, και στην εσωτερική λειτουργία των επιχειρήσεων, καθώς η μειωμένη ρευστότητα της αγοράς άλλαξε σημαντικά τη διαχείριση αποθεμάτων, διαθεσίμων και πιστώσεων.
Την ίδια ώρα, τα κόστη λειτουργίας αυξήθηκαν με άμεσους και έμμεσους τρόπους -με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την αύξηση του λειτουργικού κόστους, λόγω της εκτεταμένης χρήσης πιστωτικών και χρεωστικών καρτών.
Η γενική εικόνα
Σύμφωνα με τα στοιχεία των ισολογισμών 44 αλυσίδων σούπερ μάρκετ, το προηγούμενο έτος, οι πωλήσεις εμφάνισαν οριακή πτώση κατά 0,07% ή 5,97 εκατ. ευρώ, καθώς ανήλθαν σε 8,45 δισ. ευρώ. Πάντως, οι 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις σημείωσαν λίγο μεγαλύτερη μείωση - κατά 0,48% ή 36,06 εκατ. ευρώ - φτάνοντας τα 7,50 δισ. ευρώ.
Η επιδείνωση οφείλεται κυρίως, στην υποχώρηση των πωλήσεων της Μαρινόπουλος κατά 281,62 εκατ. ευρώ (-18,14%) και της Βερόπουλος κατά 40,01 εκατ. ευρώ (-8,77%). Αντίθετα, νέα σημαντική αύξηση παρουσίασαν οι αλυσίδες που βρίσκονται στις θέσεις 11 έως 20, με άνοδο κατά 3,87% ή 25,42 εκατ. ευρώ, φτάνοντας τα 682,62 εκατ. ευρώ.
Τη θέση οδηγού στον κλάδο διατήρησε η Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος, τόσο σε επίπεδο πωλήσεων (με 1,95 δισ. ευρώ) όσο και σε επίπεδο κερδοφορίας (77,29 εκατ. ευρώ). Το 2015 άλλωστε, προσέθεσε το εντυπωσιακό ποσό των 153,44 εκατ. ευρώ (+8,57%) στις πωλήσεις της, παρότι δεν ολοκλήρωσε κάποια μεγάλη εξαγορά.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται πλέον, ο νέος όμιλος Ι&Σ Σκλαβενίτη, ο οποίος περιλαμβάνει το 60% της Χαλκιαδάκης και το 70% της Μαρτ (πρώην Μάκρο) Κας & Κάρυ, αγγίζοντας τα 1,74 δισ. ευρώ πωλήσεων και 41,84 εκατ. ευρώ καθαρών κερδών. Με την προσθήκη του δικτύου της Μαρινόπουλος από το τέλος του 2016 (πρακτικά από το 2017), αναμένεται οι πωλήσεις της εταιρείας να αυξηθούν ακόμα περισσότερο. Ακολούθησαν με σημαντικά κέρδη, η Δ. Μασούτης με 27,33 εκατ. ευρώ (+18,00%) και η Μετρό με 20,44 εκατ. ευρώ (+19.66%).
Η καθαρή κερδοφορία για το σύνολο των 44 επιχειρήσεων παρουσίασε μείωση κατά 361,38 εκατ. ευρώ, γεγονός που οδήγησε τον κλάδο σε ζημιές 246,11 εκατ. ευρώ. Η πτώση οφείλεται σχεδόν εξ ολοκλήρου στα αποτελέσματα της Μαρινόπουλος, η οποία παρουσίασε ζημιές αξίας 404,92 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1.524%. Οι υπόλοιπες 43 επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένου της Αφοί Βερόπουλοι, η οποία επίσης έχει σημαντικές ζημιές, παρουσίασαν κέρδη 158,82 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 13,28% σε σχέση με το 2014.