Περισσότερο από 40% αυξήθηκαν οι ναύλοι των πλοίων capes την προηγούμενη εβδομάδα, υποστηριζόμενοι από μία υγιή ζήτηση χωρητικότητας τόσο στον Ατλαντικό όσο και τον Ειρηνικό Ωκεανό.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Περισσότερο από 40% αυξήθηκαν οι ναύλοι των πλοίων capes την προηγούμενη εβδομάδα, υποστηριζόμενοι από μία υγιή ζήτηση χωρητικότητας τόσο στον Ατλαντικό όσο και τον Ειρηνικό Ωκεανό.
Χθες ο δείκτης των capes στη ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Capesize Index ξεπέρασε και πάλι, έπειτα από ένα σχεδόν μήνα, τις 2.000 μονάδες και έφθασε τις 2.010 μονάδες, επίπεδα που είχε να δει από τις 17 Οκτωβρίου όταν ήταν στις 2.003 μονάδες. Έτσι ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, ο Baltic Dry Index, βρέθηκε κοντά στις 1.000 μονάδες, καθώς έκλεισε στις 974 μονάδες, 20 περισσότερες από την προηγούμενη ημέρα. Έπειτα από μία περίοδο πτώσης της αγοράς παρατηρείται βελτίωση των ναύλων σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Allied, εκτιμώντας ότι αυτό οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης για εμπορεύματα αλλά και στο απότομο ξεκαθάρισμα πλεονάζουσας χωρητικότητας το προηγούμενο διάστημα.
Στη διαδρομή C3 από Τουμπαράο στη Βραζιλία για την Qingdao στην Κίνα, ο ναύλος ανέβηκε στα 12 δολ. ανά τόνο από 10,91 δολ. ανά τόνο μία εβδομάδα πριν, ενώ στη γραμμή Κίνα-Βραζιλία η βελτίωση των ναύλων έφθασε το 21,8% στα 11.075 δολ. ανά ημέρα χθες έναντι 9.096 δολ. την ημέρα την Πέμπτη 3/11, καθώς η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα παρέμεινε ισχυρή. Σύμφωνα με τον νορβηγικό ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys, η παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος στη Βραζιλία παραμένει σε υψηλά επίπεδα και αναμένεται να συνεχιστεί έτσι μέχρι το τέλος του έτους, επηρεάζοντας τους ναύλους για τις επόμενες εβδομάδες.
Επίσης η J.P Morgan Securities σημειώνει ότι η ζήτηση ξηρού φορτίου σε τονοµίλια από την Κίνα είναι αυξηµένη κατά 10% σε ετήσια βάση τους τελευταίους 12 µήνες. Ο όγκος των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος είναι αυτός που έχει τον πρωταρχικό ρόλο στην αύξηση της ζήτησης, καθώς περίπου το 88% των κινεζικών τονοµιλίων ξηρού φορτίου προέρχεται από αυτό.
Παράλληλα επισηµαίνεται ότι οι εισαγωγές σε άνθρακα έχουν αρχίσει και δείχνουν σηµάδια βελτίωσης, ενώ ταυτόχρονα και οι εισαγωγές σε βωξίτη και σόγια είναι σε θετικά επίπεδα. Εν ολίγοις επιβεβαιώνει αυτό που προαναφέραµε, σημειώνει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas, ότι η Κίνα ουσιαστικά είναι αυτή που συντηρεί τη ναυλαγορά και κυρίως τα capes, καθώς και η J.P Morgan αναφέρει πως η όποια άνοδος του βασικού δείκτη της ναυλαγοράς (BDI), ο οποίος έχει κερδίσει 14,72% την τελευταία εβδομάδα, κυρίως οφείλεται στα capes, τα οποία έχουν τη µεγαλύτερη «έκθεση» στη µεταφορά του σιδηρομεταλλεύματος.
Πάντως οι περισσότερες «φωνές» συνιστούν συγκράτηση στις προβλέψεις για το μέλλον. Ο Drewry εκτιµά ότι τα ναύλα για Βραζιλία - Κίνα και Αυστραλία - Κίνα θα δείξουν τάσεις βελτίωσης το επόµενο διάστηµα, αλλά η επιστροφή των δεµένων (Laid-up) πλοίων στην αγορά θα «φρενάρει» την αναµενόµενη βελτίωση.
Σε κάθε περίπτωση, η σταθεροποίηση της ναυλαγοράς σε µετριοπαθή επίπεδα, µε κύριο παράγοντα για οποιαδήποτε αυξοµείωση του BDI την πορεία των capes, δηλαδή την «όρεξη» της Κίνας για εισαγωγές, είναι το χαρακτηριστικό των τελευταίων τουλάχιστον δύο µηνών. Δεδοµένων των θεµελιωδών µεγεθών, όπου οι προοπτικές της παγκόσµιας οικονοµίας και άρα και του παγκόσµιου εµπορίου τείνει προς το αρνητικό και σε συνδυασµό µε την προσφορά τονάζ η οποία µειώνεται µε φθίνουσα πορεία -οι νέες παραγγελίες είναι «αµελητέες», αλλά από την άλλη οι διαλύσεις τις τελευταίες ημέρες επιδεικνύουν πτωτικές τάσεις- επιβεβαιώνουν ότι η ουσιαστική ανάκαµψη θα χρειαστεί αρκετό διάστηµα για να συντελεστεί, προσθέτει ο ναυλομεσιτικός οίκος G. Moundreas.
Σύµφωνα µε εκτιµήσεις, οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα για το 2016, όπως όλα δείχνουν, θα ξεπεράσουν το ένα δισεκατοµµύριο τόνους, σηµατοδοτώντας ιστορικό ρεκόρ, καθώς η ιδιαίτερα αυξηµένη ζήτηση για χάλυβα δηµιούργησε την αύξηση της ζήτησης για καλύτερης ποιότητας σιδηροµετάλλευμα, που µόνο από εισαγωγές µπορεί να καλυφθεί.
Τον Σεπτέµβριο οι εισαγωγές Iron Ore της Κίνας αυξήθηκαν κατά 8% σε ετήσια βάση, στους 92,99 εκατ. τόνους, σηµειώνοντας το υψηλότερο επίπεδο του 2016 και το δεύτερο ιστορικό υψηλό. Οι συνολικές εισαγωγές του τελευταίου 12µήνου (Σεπτέµβριος 2015 µε Σεπτέµβριο 2016) έφτασαν στο 1,017 δισ. τόνους παρουσιάζοντας αύξηση 10% µε το αντίστοιχο προηγούµενο 12µηνο. Υπάρχουν βέβαια και κάποιοι ενδοιασµοί για την επαλήθευση των ανωτέρω εκτιµήσεων οι οποίοι βασίζονται στο γεγονός ότι τα αποθέµατα Iron Ore στα λιµάνια είναι αυξηµένα κατά 20% σε ετήσια βάση και ενδεχοµένως το επόµενο διάστηµα να υπάρξει πτώση της ζήτησης.