Την έγκριση φακέλου μεγάλου έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει η κυβέρνηση προκειμένου να δώσει το πράσινο φως για την υλοποίηση του νοτίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) που ενώνει την ΠΑΘΕ με τη Ξυνιάδα, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, η κατασκευή του οποίου είχε αναβληθεί.
Από την έντυπη έκδοση
Tης Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Την έγκριση φακέλου μεγάλου έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένει η κυβέρνηση προκειμένου να δώσει το πράσινο φως για την υλοποίηση του νοτίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) που ενώνει την ΠΑΘΕ με τη Ξυνιάδα, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, η κατασκευή του οποίου είχε αναβληθεί.
Για το βόρειο τμήμα του Ε65 που ενώνει τα Τρίκαλα με την Εγνατία, προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ, που επίσης είχε αναβληθεί εξαιτίας της αδυναμίας να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση (όπως και για το νότιο) κατά την αναθεώρηση των συμβάσεων των έργων παραχώρησης το 2013, αναζητείται και τώρα χρηματοδότηση, με το υπουργείο Υποδομών να βρίσκεται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Υπό κατασκευή από την εταιρεία παραχώρησης της Κεντρικής Οδού βρίσκεται σήμερα το μεσαίο τμήμα του Ε65 (32 χλμ. έως 111 χλμ. - Ξυνιάδα - Τρίκαλα) και η λειτουργική του ολοκλήρωση έχει οριστεί για τον Μάρτιο του 2017. Τέλη Σεπτεμβρίου η πρόοδός του ανερχόταν στο 85,34%, ενώ το συνολικό κόστος κατασκευής είναι 420 εκατ. ευρώ.
Κατά την πιο πρόσφατη συμπλήρωση των συμβάσεων παραχώρησης δόθηκαν αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις υπαιτιότητας του Δημοσίου 50 εκατ. ευρώ στον κατασκευαστή και 7,5 εκατ. στην εταιρεία παραχώρησης.
Ωστόσο και στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου αυτού το έργο κοντεύει να ολοκληρωθεί αλλά δεν έχουν γίνει όλες οι αναγκαίες απαλλοτριώσεις. Σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε η εταιρεία παραχώρησης στα Μέσα Ενημέρωσης, σε αυτή τη φάση οι υπολειπόμενες απαλλοτριώσεις αγγίζουν το 12,2%.
Ο κατασκευαστής με στόχο τη λειτουργική ολοκλήρωση τον Μάρτιο του 2017 έχει προχωρήσει στην ενοικίαση 800 στρεμμάτων από αυτές τις εκκρεμείς εκτάσεις, τα οποία αντιστοιχούν στην κατασκευή περίπου 16 χλμ. αυτοκινητόδρομου.
Το ζήτημα με τις απαλλοτριώσεις εντοπίζεται στα αρχικά χιλιόμετρα και ειδικότερα στα πρώτα 5 χλμ.
Όπως ελέχθη, υπάρχει η λύση αν δεν έχουν κλείσει έως τότε τα ζητήματα με τις απαλλοτριώσεις να δοθεί σε κυκλοφορία σε αυτά τα 5 χλμ. μόνο ο ένας κλάδος σε διπλή κυκλοφορία.
Για το μεσαίο τμήμα του Ε65 που θα ολοκληρωθεί τον Μάρτιο του 2017 τα διόδια για ένα Ι.Χ. θα είναι 3 ευρώ.
Σύμφωνα πάντα με τα στελέχη της εταιρείας παραχώρησης, το νότιο τμήμα θα είναι έτοιμο σε δύο χρόνια από τη στιγμή που θα δοθεί το πράσινο φως από την Ε.Ε. όσον αφορά τη χρηματοδότησή του και αυτό γιατί ήδη έχουν γίνει εργασίες. Ειδικά στα πρώτα 14 χλμ. αυτού έχουν γίνει εργασίες που αντιστοιχούν στο 55% του έργου.
Σημειώνεται ότι ο Ε65 δρόμος όταν ολοκληρωθεί στο σύνολό του θα ενώσει την ΠΑΘΕ στο ύψος των Θερμοπυλών έως τον ανισόπεδο κόμβο με Εγνατία οδό και θα έχει συνολικό μήκος περίπου 190,05 χλμ. με βάση την πρόσφατα κατατεθειμένη μελέτη.
Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί 1 ώρα και 30 λεπτά, αντί των 2 ωρών και 30 λεπτά σήμερα.
Η εταιρεία παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος έχει στην ευθύνη της (συντήρηση, λειτουργία και διαχείριση) το τμήμα της ΠΑΘΕ από τη Σκάρφεια μέχρι τις Ράχες. Αυτό το 2ο κομμάτι έχει συνολικό μήκος 57,02 χλμ. και είναι ήδη σε λειτουργία.