«Ράλι» επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά ετοιμάζει η Cosco για τη νέα χρονιά, προκειμένου να αλλάξει η όψη του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας το συντομότερο δυνατό. Παρά το γεγονός ότι έχει δεσμευτεί για επενδύσεις 294 εκατ. ευρώ στην πενταετία και 350 εκατ. ευρώ τη δεκαετία, η Cosco «βάζει μπροστά τις μηχανές» με έργα αξίας 140 εκατ. ευρώ από το 2017.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
«Ράλι» επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά ετοιμάζει η Cosco για τη νέα χρονιά, προκειμένου να αλλάξει η όψη του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας το συντομότερο δυνατό. Παρά το γεγονός ότι έχει δεσμευτεί για επενδύσεις 294 εκατ. ευρώ στην πενταετία και 350 εκατ. ευρώ τη δεκαετία, η Cosco «βάζει μπροστά τις μηχανές» με έργα αξίας 140 εκατ. ευρώ από το 2017.
Μάλιστα, οι ίδιοι οι Κινέζοι έχουν δηλώσει ότι οι επενδύσεις που θα κάνουν θα ξεπεράσουν τις δεσμεύσεις τους και θα φτάσουν τα 550 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά τις πρώτες επενδύσεις που ενέκρινε το νέο δ.σ. του ΟΛΠ, συνολικής αξίας 140 εκατ. ευρώ, αφορούν τις περισσότερες από τις δραστηριότητες του λιμανιού.
Ειδικότερα, θα ξεκινήσουν επενδύσεις 30 εκατ. ευρώ στη ναυπηγοεπισκευή για εξοπλισμό και εγκαταστάσεις, προκειμένου να αλλάξει η αρνητική εικόνα που έχει κανείς για τη ΝΕΖ, όταν αντικρίσει για πρώτη φορά την περιοχή. Ακόμα 30 εκατ. ευρώ αναμένεται να δοθούν για την αναβάθμιση του Car Terminal και 5 εκατ. ευρώ για υπόγεια κλειστή οδική σύνδεση του εμπορικού λιμανιού με την περιοχή του ΟΔΔΥ έκτασης 120 στρεμμάτων. Στην έκταση αυτή θα επενδυθούν 35 εκατ. ευρώ προκειμένου να αναπτυχθεί ένα σύγχρονο logistic center, το οποίο θα ενώνεται με το λιμάνι μέσω της σήραγγας. Η κίνηση αυτή θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα για τους Κινέζους, αφού θα επεκτείνει την ελεύθερη ζώνη και στον χώρο του νέου κέντρου διαμεταφορών, χωρίς να χρειάζεται να δημιουργηθεί νέο τελωνείο.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ενέκρινε το διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ, οι επενδύσεις στο car terminal, που περιλαμβάνουν δύο πενταώροφα γκαράζ, αλλά και στο logistic center, αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο 2017.
Τα σχέδια των Κινέζων περιλαμβάνουν επίσης επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ για έργα συντήρησης λιμενικών υποδομών, αλλά και 10 εκατ. ευρώ σε διάφορες προμήθειες.
Περιλαμβάνονται ακόμα περίπου 7 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του νέου προβλήτα πετρελαιοειδών, αλλά και ένα ανάλογο ποσό για επισκευές στον προβλήτα Ι του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων. Με την επένδυση αυτή θα μπορούν να διακινηθούν συνολικά 7 εκατ. κοντέινερ σε ετήσια βάση (και στους τρεις προβλήτες του ΣΕΜΠΟ), ενώ στο μέλλον αναμένεται να φτάσουν τα 10 εκατ. Τέλος, αναμένεται ακόμα 20 εκατ. ευρώ θα δοθούν σε μικρότερα έργα και δαπάνες.
Το μεγαλύτερο νέο έργο για το λιμάνι του Πειραιά, η νέα βάση κρουαζιέρας που θα αναπτυχθεί στην έξοδο του σημερινού επιβατηγού λιμανιού, θα ξεκινήσει, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», με χαμηλή ταχύτητα, αφού θα δοθούν μόλις 3 εκατ. ευρώ από τα 130 εκατ. ευρώ περίπου που φτάνει ο προϋπολογισμός για την α’ φάση του έργου.
Η Cosco μάλιστα βρίσκεται ήδη σε διαπραγματεύσεις με μεγάλη κινεζική αεροπορική εταιρεία, προκειμένου να ξεκινήσει απευθείας πτήσεις από την Κίνα. Οι Κινέζοι, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα φτάνουν στην Ελλάδα προκειμένου να επιβιβάζονται στα κρουαζιερόπλοια και να κάνουν ταξίδια με βάση το λιμάνι του Πειραιά.
Όπως έχει δηλώσει ο πρόεδρος του ομίλου Cosco capt. Xu Lirong, «τα ταξίδια με κρουαζιερόπλοια έχουν γίνει νέα μόδα στην Κίνα. Ίδια μόδα έχει γίνει και ο τουρισμός στην Ελλάδα, μετά τα εκτενή ρεπορτάζ για τη στρατηγική συνεργασία της Cosco Shipping με τον ΟΛΠ. Οι Κινέζοι γνωρίζουν τώρα όλο και περισσότερο την Ελλάδα και η Ελλάδα έχει γίνει ο πόλος έλξης για χιλιάδες Κινέζους τουρίστες». Η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας στο λιμάνι του Πειραιά σήμερα είναι περίπου 1 εκατ. τον χρόνο, ενώ ο βραχυπρόθεσμος σκοπός της Cosco είναι να την αυξήσει στο 1,5 εκατ. και μακροπρόθεσμα στα 3 εκατ.
Ο αντίκτυπος
Ο θετικός αντίκτυπος από το πλάνο των Κινέζων έχει ήδη κάνει την εμφάνισή του στο μεγάλο λιμάνι. Ήδη, όπως πρώτη είχε αποκαλύψει η «Ν», η εταιρεία Dimand σχεδιάζει να προσελκύσει επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ για τις αποθήκες του Παπαστράτου στο Κερατσίνι, περίπου 500 μέτρα πάνω από την Ακτή Κονδύλη, ενώ και ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης ανακοίνωσε ότι τα τηλέφωνα του δήμου έχουν αρχίσει να χτυπούν και πάλι από πολλούς Έλληνες και ξένους που δείχνουν να ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στην επόμενη μέρα για τον Πύργο του Πειραιά. Αλλά και οι επιχειρηματίες της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης δείχνουν μια ιδιαίτερη εγρήγορση αφού αναλύουν τα δεδομένα προκειμένου να προχωρήσουν σε επέκταση των δραστηριοτήτων τους γύρω από τη Ζώνη. Μάλιστα, λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι «θα ανοίξουν οι δουλειές», επιχειρηματίας του Πειραιά ετοιμάζει νέο μικρό ναυπηγείο σε περιοχή που λειτουργούσε παλαιότερα ανάλογη επιχείρηση.