Μπορεί ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς να καταγράφει τις τελευταίες ημέρες μία πτωτική πορεία, ωστόσο κάτω από τη φαινομενικά αρνητική αυτή εξέλιξη «κρύβεται» μία θετική ρότα για τα πλοία της κατηγορίας panamax, ο δείκτης των οποίων (BPI) βρίσκεται στις 925 μονάδες και συνιστά το υψηλότερο σημείο του τελευταίου έτους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Μπορεί ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς να καταγράφει τις τελευταίες ημέρες μία πτωτική πορεία, ωστόσο κάτω από τη φαινομενικά αρνητική αυτή εξέλιξη «κρύβεται» μία θετική ρότα για τα πλοία της κατηγορίας panamax, ο δείκτης των οποίων (BPI) βρίσκεται στις 925 μονάδες και συνιστά το υψηλότερο σημείο του τελευταίου έτους.
Οι ναύλοι στα panamaxes αναρριχήθηκαν στα 7.334 δολ. από 5.458 δολ. την ημέρα έναν χρόνο πριν όταν ο δείκτης BPI ήταν στις 681 μονάδες. Από την άλλη πλευρά οι ναύλοι στα πλοία της κατηγορίας Capes και ο σχετικός δείκτης (BCI) βρέθηκαν σε διορθωτική πορεία την τελευταία εβδομάδα, ενώ οι υπόλοιποι δείκτες (BSI και BHI) κινήθηκαν σε θετικά επίπεδα, όμως ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου (Baltic Dry Index) υποχώρησε λόγω πτωτικής ρότας του BCI.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal, σε αυτά τα επίπεδα τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου βγάζουν τα λειτουργικά τους έξοδα, χωρίς όμως να καλύπτουν και τα χρηματοοικονομικά κόστη και πάντως η εικόνα είναι καλύτερη από ό,τι το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται και στις αξίες των πλοίων, σύμφωνα με την Intermodal κινούνται σε υψηλότερα από ό,τι το πρώτο εξάμηνο του 2016, όμως εξακολουθούν να είναι σχετικά χαμηλά παρά το γεγονός ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ των ενδιαφερόμενων αγοραστών παραμένει υγιής, αν και οι αγοραστές επιδεικνύουν σήμερα μεγαλύτερη αντίσταση και δεν κάνουν κινήσεις πανικού.
Πάντως, παρά τις «αντιστάσεις» των αγοραστών που καταγράφει η Intermodal το τελευταίο διάστημα, φαίνεται ότι ο αριθμός των συναλλαγών σε second hand πλοία φέτος είναι ήδη μεγαλύτερος από αυτόν που κατεγράφη για το σύνολο του 2015. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο «G. Moundreas», το 2015 άλλαξαν χέρια 456 πλοία (35.123.000 dwt) συνολικής αξίας 6,2 δισ. δολ., όταν μέχρι σήμερα έχουν γίνει 485 πράξεις (34.852.000 dwt) αξίας 3,9 δισ. δολ., γεγονός που αντικατοπτρίζει και την ιστορική πτώση των τιμών οι οποίες στην παρούσα φάση βρίσκονται, παρά την άνοδο που σημειώνουν το τελευταίο διάστημα, στα ίδια επίπεδα σχεδόν µε αυτά του τέλους του 2015.
Πάντως, ο ναυλομεσιτικός οίκος «G. Moundreas» εκτιμά ότι ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς μπορεί να διορθώσει ακόμη περισσότερο από τα παρόντα επίπεδα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα «φλερτάρει» µε το ιστορικό χαμηλό. Ο ναυλομεσιτικός οίκος επικαλείται την «προβληματική» ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου και για το 2017, ενώ σημειώνει ότι και το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου το 2016 θα καταγράψει μία αύξηση της τάξης μόλις του 1%, από τους 4.819 εκατ. τόνους το 2015 στους 4.861 εκατ. τόνους.
Παράλληλα εξετάζει και την πλευρά της προσφοράς από την οποία θα κριθούν πολλά για την πορεία της ναυλαγοράς. Επισημαίνει ότι στις αρχές του 2015 το «βιβλίο παραγγελιών» ήταν στους 170,4 εκατ. dwt και η χρονιά έκλεισε µε αύξηση τονάζ της τάξης του 2,4%. Αντίστοιχα, στις αρχές του 2016 το Orderbook ήταν στους 126,6 εκατ. dwt, µε τις εκτιμώμενες παραδόσεις για το έτος στους 92,7 εκατ. dwt. Σήμερα το Orderbook στέκεται στους 100,8 εκατ. dwt, µε τις εκτιμώμενες παραδόσεις για το υπόλοιπο του έτους στους 37 εκατ. dwt. Η προβλεπόμενη ανάπτυξη τονάζ για το σύνολο του έτους υπολογίζεται στο 1,8% περίπου, ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι για το 2017 οι προγραμματισμένες παραδόσεις υπολογίζονται στους 38,2 εκατ. dwt, δηλαδή στο 1/3 του συνόλου των προγραμματισμένων παραδόσεων του 2016.
Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι το 2016 θα χαρακτηριστεί σαν η χρονιά µε το ιστορικό ρεκόρ στις µη παραδόσεις (Non-Delivery) σε όλους των κλάδους των πλοίων. Αν εξετάσουμε τη διαφορά μεταξύ του Orderbook και των αναγνωρισμένων παραδόσεων για όλους τους κλάδους των πλοίων, από τις αρχές του έτους έως σήμερα, το ποσοστό των µη εκτελεσμένων παραδόσεων ανέρχεται στο 41%, όταν πριν από την κρίση -το 2007- ήταν στο 7% και αμέσως μετά (το 2009) στο 33%. Όσον αφορά τον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, οι µη εκτελεσμένες παραδόσεις το 2015 έφτασαν στο 42%, ενώ για το 2016, από τις αρχές του έτους έως σήμερα, το ποσοστό είναι στο 50%. Παράλληλα, το θετικό στοιχείο στην αγορά είναι ο ιδιαίτερα μικρός όγκος των νέων παραγγελιών, καθώς το 2016, έως σήμερα, το σύνολο των παραγγελιών σε αριθμό πλοίων ανέρχεται στα 38, όταν το 2015 οι συνολικές παραγγελίες έκλεισαν στα 354 πλοία.