Οικονομία & Αγορές
Σάββατο, 22 Οκτωβρίου 2016 17:48

Ανακατανομή βαρών στα τέλη κυκλοφορίας

Αυξήσεις τελών κυκλοφορίας για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα που τέθηκαν για πρώτη φορά σε κυκλοφορία την τελευταία πενταετία στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή στη χώρα μας και σημαντικές μειώσεις στα ίδια τέλη για Ι.Χ. με παλαιότητα μεγαλύτερη των 10 ετών προβλέπει σχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο παρουσίασε περιληπτικά χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης.

Από την έντυπη έκδοση

Του Γιώργου Παλαιτσάκη
[email protected]
 
Αυξήσεις τελών κυκλοφορίας για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα που τέθηκαν για πρώτη φορά σε κυκλοφορία την τελευταία πενταετία στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή στη χώρα μας και σημαντικές μειώσεις στα ίδια τέλη για Ι.Χ. με παλαιότητα μεγαλύτερη των 10 ετών προβλέπει σχέδιο της κυβέρνησης, το οποίο παρουσίασε περιληπτικά χθες ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης.

Μιλώντας στην κρατική τηλεόραση, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών υποσχέθηκε ότι τα τέλη κυκλοφορίας που θα πληρώσουν οι φορολογούμενοι για το 2017 «θα είναι πιο δίκαια και πιο αναλογικά». Σύμφωνα με τα όσα διευκρίνισε, στόχος των αλλαγών που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών είναι να μεταφερθούν επιβαρύνσεις από παλαιά Ι.Χ. αυτοκίνητα με πολύ χαμηλή πλέον εμπορική αξία σε νεότερα και ακριβά αυτοκίνητα.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών συνέδεσε μάλιστα τις προωθούμενες αλλαγές με την πρόθεση της κυβέρνησης να περιορίσει ακόμη περισσότερο το φαινόμενο της κατάθεσης πινακίδων στις ΔΟΥ, το οποίο οφείλεται στο γεγονός ότι για πολύ παλαιά αυτοκίνητα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού τα τέλη κυκλοφορίας παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και είναι ασύμφορα πλέον για εκατομμύρια νοικοκυριά τα οποία έχουν υποστεί τεράστιες εισοδηματικές απώλειες την τελευταία επταετία.

Ο υπουργός έδωσε το εξής παράδειγμα: «Δεν είναι λογικό ένα αυτοκίνητο του 1995 που η αξία του είναι 500 ευρώ να έχει τέλη κυκλοφορίας 800 ή 1.000 ευρώ. Αυτοί οι παραλογισμοί πρέπει να σταματήσουν, διότι έχουμε ένα κύμα κατάθεσης πινακίδων. Θέλουμε να δώσουμε κίνητρα ώστε ο κόσμος να πάρει πίσω τις πινακίδες ή να μην κατατεθούν άλλες».

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές που προωθεί το υπουργείο Οικονομικών προβλέπουν:

α) Σημαντικές αυξήσεις τελών κυκλοφορίας για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα με μεγάλη εμπορική αξία, τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα από το 2011 και μετά.

β) Μικρότερες αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας για τα μεγάλης εμπορικής αξίας Ι.Χ. αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα την περίοδο από το 2006 έως το 2010.

γ) Μικρές μειώσεις τελών κυκλοφορίας για τα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ. αυτοκίνητα που πρωτοκυκλοφόρησαν την περίοδο από το 2000 έως το 2005 σε Ε.Ε. ή Ελλάδα.

δ) Μεγαλύτερες μειώσεις στα τέλη για τα μεσαίου και μεγάλου κυβισμού Ι.Χ. τα οποία κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ε.Ε. ή στην Ελλάδα πριν από το 2000.

Εξετάζεται εξάλλου το ενδεχόμενο για όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά από την 1η Ιανουαρίου του 2007 έως το 2010, τα οποία σήμερα επιβαρύνονται με τέλη υπολογιζόμενα με βάση τα κυβικά εκατοστά των κινητήρων τους, να ισχύσει το σύστημα υπολογισμού των τελών με βάση τους ρύπους, εξέλιξη η οποία θα έχει ως συνέπεια περισσότεροι από 1.000.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων αυτής της κατηγορίας να κληθούν να πληρώσουν σημαντικά υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας σε σχέση με πέρυσι.

ε) Αυξήσεις τελών κυκλοφορίας και για Ι.Χ. αυτοκίνητα που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους κάτω από τα 90 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο. Το όριο των 90 γραμμαρίων μέχρι το οποίο ισχύει απαλλαγή από τα τέλη ενδέχεται να μειωθεί ακόμη και στα 80 γραμμάρια και έτσι χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που έως τώρα δεν πλήρωναν ούτε ένα ευρώ θα πληρώσουν τέλη.

Πάνω από 200.000 φορολογούμενοι με απλήρωτα τέλη το 2013-2014

Οπως αποκαλύπτεται από έγγραφο που κοινοποίησε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης, από διασταυρώσεις στοιχείων στις οποίες προέβησαν η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και οι αρμόδιες ΔΟΥ εντοπίστηκαν:

* 94.887 φορολογούμενοι ιδιοκτήτες οχημάτων οι οποίοι δεν είχαν καταβάλει τέλη κυκλοφορίας για το έτος 2013. Οι φορολογούμενοι αυτοί θα κληθούν να καταβάλουν τέλη και πρόστιμα (ισόποσα των αρχικώς οφειλόμενων τελών) συνολικού ύψους 46.932.781,30 ευρώ.

* 112.997 φορολογούμενοι ιδιοκτήτες οχημάτων οι οποίοι δεν είχαν πληρώσει τέλη κυκλοφορίας έτους 2014. Οι εν λόγω φορολογούμενοι θα κληθούν να καταβάλουν συνολικά οφειλόμενα τέλη και πρόστιμα ύψους 53.911.079,20 ευρώ.

Όπως διαβεβαιώνει στο έγγραφο αυτό ο κ. Αλεξιάδης, ανάλογες διαδικασίες διασταυρώσεων αναμένεται να λάβουν χώρα στο τέλος του τρέχοντος έτους για τον εντοπισμό των φορολογουμένων που δεν κατέβαλαν τέλη κυκλοφορίας για τα έτη 2015 και 2016.