Τις διακυμάνσεις που προκάλεσαν το 2015 οι εξελίξεις στην οικονομία στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καταγράφει έρευνα της IBHS ΑΕ.
Τις διακυμάνσεις που προκάλεσαν το 2015 οι εξελίξεις στην οικονομία στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, καταγράφει έρευνα της IBHS ΑΕ.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη, τους πρώτους έξι μήνες του 2015, οι πωλήσεις τροφίμων αυξήθηκαν κατά 1,3%. Ακολούθως, η προκήρυξη του δημοψηφίσματος και η εφαρμογή των capital controls τον Ιούλιο προκάλεσαν μαζική προσέλευση καταναλωτών στα super market. Έτσι, οι πωλήσεις, την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου, κατέγραψαν απότομη άνοδο μεγαλύτερη του 30%, η οποία, όμως, αποδείχτηκε πρόσκαιρη, καθώς τις επόμενες εβδομάδες παρατηρήθηκε σημαντική υποχώρηση.
Εν συνεχεία, σύμφωνα με τη μελέτη, «η αύξηση του ΦΠΑ σε πολλά προϊόντα και υπηρεσίες, στο πλαίσιο της συμφωνίας που επιτεύχθηκε μεταξύ της Ελλάδας και των εταίρων, η αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών, καθώς και οι έκτακτες προμήθειες, στις οποίες προχώρησε μεγάλο μέρος του κοινού μετά την επιβολή των capital controls, οδήγησαν την αγορά τροφίμων σε εκτιμώμενη πτώση 5% κατά το δεύτερο εξάμηνο».
Η έρευνα σημειώνει ότι παρά τις δυσμενείς συγκυρίες, οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου εξακολουθούν να επενδύουν στην επέκταση των δικτύων τους, εξαγοράζοντας μικρότερες αλυσίδες, εντείνοντας, έτσι, τις τάσεις συγκέντρωσης. «Η τακτική αυτή υποστηρίζεται και από τις τράπεζες, οι οποίες εμφανίζονται πρόθυμες να χρηματοδοτήσουν επιχειρηματικά σχήματα που θα εμφανίζουν πιο υγιή οικονομικά μεγέθη», συμπληρώνεται στη μελέτη.
«Μετά, πάντως και τις τελευταίες εξελίξεις (συνεργασία Μαρινόπουλου και Σκλαβενίτη, εξαγορά της Βερόπουλος από τη Metro, εξαγορά των Makro Cash & Carry και Χαλκιαδάκης από τη Σκλαβενίτης, κ.λπ.)», σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, «οι πέντε μεγαλύτερες αλυσίδες κατέχουν περίπου το 75% της αγοράς».
«Το 2015 επιφύλασσε βαθμιαία επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών - διεξαγωγή πρόωρων εκλογών, διαπραγματεύσεις μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των εκπροσώπων των δανειστών, αργία των τραπεζών τον Ιούλιο - οι οποίες προκάλεσαν κλίμα αβεβαιότητας στο λιανεμπόριο», ανέφερε ο Αλέξης Νικολαΐδης, Economic Research & Sectorial Studies Senior Analyst, με αφορμή τη δημοσιοποίηση μελέτης της IBHS Α.Ε.
Όπως σημείωσε, αυτό το περιβάλλον επέδρασε αρνητικά στον εξεταζόμενο κλάδο, καθώς, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθων, ΙΕΛΚΑ, το 2015, η αξία αγοράς του ευρύτερου λιανικού εμπορίου τροφίμων εκτιμάται ότι υποχώρησε κατά περίπου 2%.
Χρηματοοικονομική ανάλυση του κλάδου.
Στη μελέτη της IBHS αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 112 επιχειρήσεων. Τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν συνοψίζονται στα εξής: