Την επιστροφή στις business και σε νέες παραγγελίες μετά τη καλοκαιρινή ραστώνη σήμαναν για την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα οι πρώτες μπόρες του Οκτωβρίου. Τον χορό άνοιξε η Eletson Gas η οποία προχώρησε στην παραγγελία δύο LPG carriers μικρής χωρητικότητας, 12.000 cbm το καθένα, στα ναυπηγεία της Hyundai Mipo στη Νότια Κορέα.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Την επιστροφή στις business και σε νέες παραγγελίες μετά τη καλοκαιρινή ραστώνη σήμαναν για την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα οι πρώτες μπόρες του Οκτωβρίου. Τον χορό άνοιξε η Eletson Gas η οποία προχώρησε στην παραγγελία δύο LPG carriers μικρής χωρητικότητας, 12.000 cbm το καθένα, στα ναυπηγεία της Hyundai Mipo στη Νότια Κορέα.
Παράλληλα, η Enterprises Shipping & Trading (EST) κάνει στροφή στα δεξαμενόπλοια δίνοντας παραγγελία για την κατασκευή μιας σειράς από πέντε suezmax στα Hyundai Heavy. Η κίνηση της Eletson, να προχωρήσει σε παραγγελία πλοίων μεταφοράς αιθυλενίου, είναι στη σωστή κατεύθυνση, σύμφωνα με τους αναλυτές, αφού το βάρος της αγοράς έχει πέσει μέχρι τώρα στα πλοία πολύ μεγάλης χωρητικότητας τα οποία είναι υπό πίεση.
Η εταιρεία, εκτός από την τελευταία παραγγελία, έχει ήδη μια παραγγελία για την κατασκευή σειράς LPG carriers χωρητικότητας 34.000 με 36.000 cbm αξίας 51 εκατ. δολαρίων το καθένα, καθώς και επτά πλοία μεταφοράς αιθυλενίου αξίας 38 εκατ. δολαρίων το καθένα. Επίσης κατασκευάζει τέσσερα VLGC σε ναυπηγεία στην Κίνα.
Η ακύρωση σειράς φορτίων πίεσε την αγορά των VLGC το τρίτο τρίμηνο του 2016. Ο Baltic Exchange index για τα LPG από Μέση Ανατολή προς Ασία δείχνει ότι έπιασε «χαμηλά» επταετίας, αφού ο τόνος έπεσε στα 18,4 δολάρια. Αιτία οι διαρκείς ακυρώσεις φορτίων, μετά από έξι τον Ιούλιο, που ανέβηκαν στις 12 τον Αύγουστο και ακόμα οκτώ τον Σεπτέμβριο. Τον Οκτώβριο πάντως η κατάσταση δείχνει να βελτιώνεται, αφού μόλις δύο φορτία έχουν ακυρωθεί. Το μεγαλύτερο ρίσκο στην αγορά των VLGC είναι ότι οι περισσότερες χώρες έχουν αυτή την περίοδο ικανοποιητικά επίπεδα αποθεμάτων. Πάντως, η αγορά αναμένει αύξηση της ζήτησης από πλευράς Κίνας το τελευταίο δίμηνο του έτους, αφού τα πετροχημικά εργοστάσια της χώρας αναμένεται να μειώσουν την παραγωγή τους προκειμένου να ενισχύσουν τις προσπάθειές τους για την προστασία του περιβάλλοντος.
Στα δεξαμενόπλοια
Στα δεξαμενόπλοια και συγκεκριμένα στα suezmax ρίχνει το βάρος της η Enterprises Shipping & Trading (EST). Η εταιρεία του κ. Βίκτωρα Ρέστη κατέθεσε παραγγελία για πέντε πλοία στα ναυπηγεία της Hyundai Heavy. Πρόκειται για τη δεύτερη παραγγελία που κερδίζει για suezmax η Hyundai Heavy, αφού την προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε deal και με τη Euronav για δύο ακόμα πλοία (παγοθραυστικά). Σύμφωνα με τη Tradewinds το ύψος της επένδυσης της EST κυμαίνεται από 57 με 60 εκατ. δολάρια το κάθε πλοίο, ενώ η παράδοσή τους αναμένεται να γίνει μέσα στο 2018.
Η περίοδος αυτή θεωρείται ευνοϊκή για την επένδυση σε suezmax, με κριτήριο τις τιμές στην αρχή της σεζόν. Ειδικότερα με βάση τις τιμές που έχει στη διάθεσή της η Gibson Shipbrokers, η κατασκευή ενός πλοίου αυτού του τύπου τον Ιανουάριο κόστιζε 64 εκατ. δολ., ενώ σήμερα έχει πέσει στα 56 εκατ. δολ. Σύμφωνα με τη VesselsValue, η Enterprise Shipping & Trading διαθέτει σήμερα ένα στόλο από οκτώ panamxes, επτά handies, και δύο μικρά δεξαμενόπλοια. Όσον αφορά την αγορά των suezmax, σύμφωνα με την Banchero Costa, συνολικά 40 είχαν παραγγελθεί το 2014, ενώ πέρυσι έφτασαν τα 64. Στο πρώτο εννεάμηνο του 2016 οι παραγγελίες όμως έπεσαν μόλις στις έξι, ενώ χαμηλά κινούνται και τα μεγάλα πλοία του κλάδου τα VLCC μόλις με εννέα παραγγελίες. Όσον αφορά το ύψος των ναύλων, έχει διαμορφωθεί στα 26.378 δολ. την ημέρα, ενώ πέρυσι το ίδιο διάστημα ήταν στα 27.154 δολ. την ημέρα.
Στροφή στα second hand στο ξηρό φορτίο
Το «απαγορευτικό» για τη ναυπήγηση νέων bulk carriers συνεχίζεται, ωστόσο στη second hand market το σαφάρι για χωρητικότητα έχει ενταθεί. Στη διάρκεια του 2016 έχουν αλλάξει χέρια 482 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, περισσότερα από ό,τι όλο το 2015 (έγιναν αγοραπωλησίες 455 πλοίων, έναντι 467 πλοίων το 2014). Στο πλαίσιο αυτό η New Shipping του κ. Αδ. Πολέμη εξαγόρασε έναντι 12 εκατ. δολαρίων το capesize «Ocean Cresent», 174.000 τόνων και ναυπήγησης 2007.