Από την πρώτη στιγμή της παρουσίασης του επενδυτικού σχεδίου Γιούνκερ αρκετοί εξέφρασαν αμφιβολίες για το εάν θα μπορέσει πράγματι να δώσει ώθηση στην επίμονα ασθενή ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η πλέον ξεκάθαρη αμφισβήτησή του, ωστόσο, έρχεται από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ). Στην ετήσια έκθεσή του το ΕΕΣ επισημαίνει ότι το σχέδιο ενδεχομένως να έχει μηδενική προστιθέμενη αξία, καθώς οι ιδιωτικές επενδύσεις, που λαμβάνουν χώρα μέσω αυτού, πιθανότατα θα είχαν γίνει ούτως ή άλλως.
Από την έντυπη έκδοση
Από την πρώτη στιγμή της παρουσίασης του επενδυτικού σχεδίου Γιούνκερ αρκετοί εξέφρασαν αμφιβολίες για το εάν θα μπορέσει πράγματι να δώσει ώθηση στην επίμονα ασθενή ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η πλέον ξεκάθαρη αμφισβήτησή του, ωστόσο, έρχεται από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ). Στην ετήσια έκθεσή του το ΕΕΣ επισημαίνει ότι το σχέδιο ενδεχομένως να έχει μηδενική προστιθέμενη αξία, καθώς οι ιδιωτικές επενδύσεις, που λαμβάνουν χώρα μέσω αυτού, πιθανότατα θα είχαν γίνει ούτως ή άλλως.
Οι επενδύσεις
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι συστήθηκε το Ευρωπαϊκό Ταμείο Στρατηγικών Επενδύσεων, με στόχο να χρηματοδοτηθούν πιο ριψοκίνδυνα πρότζεκτ, ιδιαίτερα στους τομείς των υποδομών, της εκπαίδευσης και της έρευνας, που επηρεάζονται περισσότερο από τα χαμηλά επίπεδα επενδύσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Ταμείο σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει 21 δισ. ευρώ σε μετρητά και εγγυήσεις προκειμένου να προσελκύσει επενδύσεις τουλάχιστον 315 δισ. ευρώ έως τα μέσα του 2018. Η Επιτροπή, μάλιστα, ανακοίνωσε τον Σεπτέμβριο ότι σχεδιάζει να διπλασιάσει τον στόχο χρηματοδότησης του σχεδίου και να επεκτείνει τη διάρκειά του έως και το 2022, στον απόηχο των στοιχείων που έδειξαν ότι έχει προσελκύσει επενδύσεις 100 δισ. ευρώ. Το ΕΕΣ, ωστόσο, υποστηρίζει ότι είναι αμφίβολο κατά πόσο τα κεφάλαια που προσελκύει δεν θα είχαν επενδυθεί ακόμη και χωρίς το κίνητρο των κοινοτικών εγγυήσεων.
Στην έκθεσή του το ΕΕΣ ζητεί παράλληλα τη βελτίωση των δεικτών σε σχέση με την αποδοτικότητα των έργων που χρηματοδοτούνται από την Ε.Ε., μέσω των διαρθρωτικών ταμείων. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στην αρμόδια Επιτροπή της Ευρωβουλής για την υλοποίηση του κοινοτικού προϋπολογισμού του 2015, για το 38% από τα 149 έργα που αξιολογήθηκαν δειγματοληπτικά τα κράτη-μέλη δεν είχαν καθοριστεί δείκτες αποτελεσμάτων.
Στην έκθεση των ελεγκτών καταδεικνύεται ότι τα συστήματα επιχορηγήσεων που βασίζονται στην απόδοση των δαπανών των δικαιούχων τείνουν να εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα σφάλματος σε σχέση με τα συστήματα βάσει δικαιωμάτων. Εφιστάται ακόμη η προσοχή στους κινδύνους που εγκυμονεί για τη δημοσιονομική διαχείριση η παροχή χρηματοδοτικής στήριξης μέσω δανείων, εγγυήσεων και επενδύσεων σε μετοχικό κεφάλαιο, είτε άμεσα είτε έμμεσα από τον προϋπολογισμό της Ε.Ε.
Ο γεωργικός τομέας
Σε σχέση με τον γεωργικό τομέα, όπως σημειώνεται στην έκθεση, πολλά από τα σφάλματα που εντοπίζονται στο πλαίσιο των ελέγχων αποτελούν συνέπεια ανακριβών δηλώσεων εκ μέρους των δικαιούχων ή δηλώσεων μη επιλέξιμων εκτάσεων. Τα σφάλματα που εμφανίζονται συχνότερα είναι η δήλωση γεωργικής έκτασης μεγαλύτερης της πραγματικής. Σφάλματα αυτού του είδους εντοπίστηκαν σε 12 από τα 18 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Μιλώντας ενώπιον της Ευρωβουλής, ο νέος πρόεδρος του ΕΕΣ Κλάους Λέχνε προειδοποίησε τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα ότι έχουν, ως έναν βαθμό, απολέσει την εμπιστοσύνη των πολιτών της Ε.Ε. και πως η μεγάλη πρόκληση τους μήνες και τα χρόνια που έρχονται είναι να ανακτήσει αυτήν την εμπιστοσύνη.