Σφίγγει ο κλοιός γύρω από τη ναυπηγική βιομηχανία της Ασίας η οποία εκτός από την απουσία νέων παραγγελιών φέτος, αντιμετωπίζει και το καίριο πρόβλημα της κάθετης πτώσης των τιμών, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και το 2017.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σφίγγει ο κλοιός γύρω από τη ναυπηγική βιομηχανία της Ασίας η οποία εκτός από την απουσία νέων παραγγελιών φέτος, αντιμετωπίζει και το καίριο πρόβλημα της κάθετης πτώσης των τιμών, τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και το 2017.
Σε μια περίοδο που η ναυπηγική βιομηχανία της Νοτίου Κορέας (Daewoo και STX) αντιμετωπίζει άμεσο ζήτημα βιωσιμότητας και στην Κίνα Cosco και China Shipping ενώνουν τις δυνάμεις και στα ναυπηγεία προκειμένου να μειώσουν τα κόστη, ο Kenny Rogers επικεφαλής της Aurora Tankers Management επισημαίνει ότι η επόμενη χρονιά θα είναι δύσκολη.
Η φετινή χρονιά είναι η χειρότερη στη ναυπηγική βιομηχανία -ανέφερε ο κ. Rogers στους Llloyd’s- τα τελευταία 20 χρόνια σε ό,τι αφορά τα νέα συμβόλαια, ενώ και οι τιμές έχουν κατρακυλήσει, ειδικά στα cape έχουν πέσει κατά 22% σε σχέση με το 2014.
Η κατάσταση όσον αφορά τις τιμές θα επιδεινωθεί το 2017, ωστόσο αναμένεται αύξηση του αριθμού των παραγγελιών, διότι πολλές ναυτιλιακές εταιρείες πλέον παρακολουθούν τις εξελίξεις προκειμένου, όταν κρίνουν ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να «αγοράσουν».
Η ανάκαμψη
Την ανάκαμψη σε ό,τι αφορά τις νέες παραγγελίες περιμένουν κυρίως στη Νότια Κορέα προκειμένου να «σώσουν» τη ναυπηγική τους βιομηχανία.
Σε μια περίοδο που η Daewoo «κόβει» επιπλέον 11.000 θέσεις εργασίας προκειμένου οι τράπεζες να την ενισχύσουν με 3 δισ. δολάρια, ο Yoo Jae-Hoon, από την NH Investment & Securities, επισημαίνει ότι το 2017 αναμένεται να σημειωθεί σταδιακή αύξηση στις νέες παραγγελίες πλοίων.
Ο Yoo Jae-Hoon στέκεται ιδιαίτερα στις ανάγκες που ενδεχομένως παρουσιαστούν από τη μείωση περιεκτικότητας σε θείο των ναυτιλιακών καυσίμων, αλλά και τη διαρκή αύξηση των διαλύσεων.
Πάνω από 50% η μείωση
Σε ποσοστό 57% έχουν μειωθεί σήμερα τα εν ενεργεία ναυπηγεία σε σχέση με το 2009, σύμφωνα τα στοιχεία του World Shipyard Monitor, των Clarksons. Όπως επισημαίνεται στην ανάλυση, λόγω της κατακόρυφης αύξησης των νέων παραγγελιών (κατά 72%) από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας μέχρι και το 2008, στην πενταετία 2005-2009 τα ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο αυξήθηκαν κατά 72% (υπήρχαν 931 ενεργά στο τέλος του 2009).
Η μεγαλύτερη έκρηξη νέων κλινών σημειώθηκε στην Κίνα όπου η αύξηση έφτασε το 117% με αποτέλεσμα στο τέλος της χρυσής πενταετίας να έχουν φτάσει τις 382. Σήμερα όμως λειτουργούν μόλις οι 140.
Στην Ιαπωνία την ίδια περίοδο υπήρχαν 71 ναυπηγεία και σήμερα έχουν μειωθεί στα 59, ενώ τα στοιχεία δείχνουν ότι έχουν ελαττωθεί κατά 19 σε σχέση με το 2009 όταν και μετρούσαν συνολικά 66 ναυπηγικές μονάδες.
Η βιομηχανία της Κορέας έχει δεχθεί το μεγαλύτερο χτύπημα μέσα στο 2016. Αν και ο κλάδος μετρά συνολικά 68% πτώση σε νέες παραγγελίες σε σχέση με το 2015 τα κορεάτικα ναυπηγεία βρίσκονται σε οδυνηρή θέση αφού έχουν απολέσει το 87% των περσινών παραγγελιών (Σεπτέμβριος 2015 - Σεπτέμβριος 2016).
Ανά κατηγορία
Στα bulker μέχρι τον Ιούλιο τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 35 μονάδες, 12,3 εκατ. dwt, γεγονός που ισοδυναμεί με μείωση κατά 14% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Στα δεξαμενόπλοια η βουτιά ήταν μεγαλύτερη, καθώς καταγράφηκαν 65 παραγγελίες εκ των οποίων 23 σε πλοία με μεταφορική ικανότητα μέχρι 10.000 dwt (πτώση 21% πάντα σε όρους dwt) και 42 για πλοία άνω των 10.000 dwt.
Οι παραγγελίες αυτές έφτασαν τα 5,5 εκατ. dwt που ισοδυναμούν με μείωση κατά 82% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν για την ίδια κατηγορία πλοίων.
Μόνο στα capes παρατηρείται άνοδος στις παραγγελίες κατά 255%, στα κρουαζιερόπλοια κατά 40% και στα επιβατηγά πλοία κατά 166%.
Κάμψη 57% σε αξία
Μέχρι τον Ιούλιο η αξία των ναυπηγικών συμβολαίων σε νέες παραγγελίες έχει σημειώσει σημαντική κάμψη, καθώς ανέρχεται σε 21,2 δισ. δολ. και είναι μειωμένη κατά 57% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.
Αναλυτικότερα, περίπου 10,4 δισ. δολ. επενδύθηκαν σε νεότευκτα κρουαζιερόπλοια, 2,7 δισ. δολ. σε bulker, 2,5 δισ. δολ. σε δεξαμενόπλοια, 1,4 δισ. δολ. σε containerships, 1,3 δισ. δολ. σε άλλους τύπους πλοίων (ro-ro, κ.λπ.) 1,2 δισ. δολ. σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου, 900 εκατ. δολ. σε offshore πλοία και 900 εκατ. δολ. σε επιβατηγά.