Τις ευκαιρίες αλλά και τα προβλήματα της ελληνικής αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου έθεσε υπ' όψιν της Διευθύντριας Πολιτικής Καταναλωτών στη Γενική Διεύθυνση Δικαιοσύνης και Καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Δέσποινας Σπανού, ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου - GR.EC.A., κ. Πάρης Κορωναίος.
της Λέττας Καλαμαρά
Τις ευκαιρίες αλλά και τα προβλήματα της ελληνικής αγοράς του ηλεκτρονικού εμπορίου έθεσε υπ' όψιν της Διευθύντριας Πολιτικής Καταναλωτών στη Γενική Διεύθυνση Δικαιοσύνης και Καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κ. Δέσποινας Σπανού, ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου - GR.EC.A., κ. Πάρης Κορωναίος. Η συζήτηση κινήθηκε -κυρίως- πάνω σε τέσσερα σημαντικά θέματα που απασχολούν το ηλεκτρονικό εμπόριο -και γενικότερα το εμπόριο- τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και συγκεκριμένα:
Από την πλευρά της η κ. Σπανού τόνισε ότι αναγνωρίζει και χαιρετίζει την προσπάθεια και συμβολή του GR.EC.A. στην ενημέρωση των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων αναφορικά με την εφαρμογή του ODR που αφορά στην εξωδικαστική ηλεκτρονική επίλυση καταναλωτικών διαφορών, καθώς και την ενεργή συμμετοχή του στα working committees του Ecommerce Europe, του πανευρωπαϊκού φορέα ηλεκτρονικού εμπορίου. Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, απαιτείται εντατικοποίηση των ενεργειών που θα έχουν ως στόχο την ενίσχυση της χρήσης του συγκεκριμένου εναλλακτικού τρόπου επίλυσης διαφορών τόσο από τους καταναλωτές όσο και από τις επιχειρήσεις. Η επίλυση των διαφορών με συμβιβαστικούς τρόπους όπως η ανωτέρω πλατφόρμα μπορεί να συμβάλλει στην ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών αλλά και στη μείωση των εξόδων των επιχειρήσεων από δικαστήρια ή άλλες διαδικασίες επίλυσης.
Αναφορικά με το θέμα των ψηφιακών συμβάσεων, ο GR.EC.A. έχει ήδη καταθέσει τις προτάσεις του στον Ecommerce Europe, ο οποίος έχει εκδώσει έγγραφο κατά του γεωγραφικού αποκλεισμού και της διαφοροποίησης μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. σχετικά με τις ηλεκτρονικές εμπορικές συναλλαγές. Η θέση του GR.EC.A. είναι πως πρέπει να ισχύει το ίδιο πλαίσιο τόσο για τις online συμβάσεις όσο και για τις offline. Ωστόσο, ο GRECA αντικρούει τις όποιες αλλαγές προτείνονται στο θέμα της νόμιμης εγγύησης, δεδομένου ότι έχει προταθεί να καταργηθεί η αντιστροφή του βάρους απόδειξης (το οποίο σήμερα το έχει ο καταναλωτής μετά το 6μηνο) και άρα να έχει πια την ευθύνη η επιχείρηση να αποδείξει ότι το αγαθό δεν παραδόθηκε ελαττωματικό, καθ’ όλη τη διάρκεια της διετίας, γεγονός που μπορεί να φέρει σε πολύ δύσκολη θέση τις ΜΜΕ. Μέσω του Ecommerce Europe, ο GR.EC.A. έχει συμμετάσχει στις διαδικασίες αξιολόγησης του Κανονισμού για τη Συνεργασία στον τομέα της Προστασίας Καταναλωτών και του προγράμματος που αφορά στη βελτίωση της καταλληλότητας και της αποδοτικότητας του κανονιστικού πλαισίου του δικαίου των καταναλωτών (REFIT). Και τα δύο είναι βέβαιο πως θα συμβάλλουν θετικά στην ανάπτυξη του διασυνοριακού εμπορίου, στην απλοποίηση της εφαρμογής της νομοθεσίας και της μείωσης του κανονιστικού κόστους. Αμφότερα θα αποδειχθούν κρίσιμα εργαλεία στην περαιτέρω ενίσχυση της εμπιστοσύνης μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων.
Στη συνάντηση στην οποία έλαβε μέρος και η νομική σύμβουλος του Συνδέσμου, κ. Μίνα Ζούλοβιτς υπήρξε επίσης η δέσμευση να καταγραφούν οι ανάγκες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις και να προταθούν πρακτικές και βιώσιμες λύσεις.