Η κοινοτική πρωτοβουλία για την απασχόληση των νέων (ΠΑΝ) έχει αρχίσει να δίνει σημαντικά αποτελέσματα προς την κατεύθυνση της μείωσης της ανεργίας. Ωστόσο, η πρόοδος δεν είναι σε όλες τις χώρες ίδια, ενώ η Ελλάδα εντάσσεται στην ομάδα χωρών που εμφανίζει καθυστέρηση.
Από την έντυπη έκδοση
Του Νίκου Μπέλλου
[email protected]
Η κοινοτική πρωτοβουλία για την απασχόληση των νέων (ΠΑΝ) έχει αρχίσει να δίνει σημαντικά αποτελέσματα προς την κατεύθυνση της μείωσης της ανεργίας. Ωστόσο, η πρόοδος δεν είναι σε όλες τις χώρες ίδια, ενώ η Ελλάδα εντάσσεται στην ομάδα χωρών που εμφανίζει καθυστέρηση.
Ο απολογισμός που παρουσίασε η Κομισιόν σχετικά με τα αποτελέσματα των κοινοτικών δράσεων στον τομέα, από το 2013 που ξεκίνησε η ΠΑΝ, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικός δεδομένου ότι η ανταπόκριση από την πλευρά των περισσότερων χωρών ήταν πολύ μεγάλη και αυτό οφείλεται και στην απόφαση της Κομισιόν να επιταχύνει τις προκαταβολές για τη χρηματοδότηση των δράσεων.
Η δράση «Εγγύηση για τη νεολαία», που εντάσσεται στην ΠΑΝ, προσφέρει σε κάθε νέο τη δυνατότητα απασχόλησης, συνεχούς εκπαίδευσης, μαθητείας ή κατάρτισης εντός τεσσάρων μηνών από τη στιγμή που καθίσταται άνεργος ή εξέρχεται από την επίσημη εκπαίδευση. Στην εν λόγω πρωτοβουλία συμμετέχουν όλες οι χώρες. Η ΠΑΝ δρομολογήθηκε το 2013 για την παροχή στοχευμένης στήριξης σε νέους κάτω των 25 ετών που ζουν σε περιφέρειες στις οποίες η ανεργία των νέων υπερέβη το 25% το 2012. Η προικοδότησή της ανέρχεται σε 6,4 δισ. ευρώ για την περίοδο 2014-18.
Στο πλαίσιο της ενδιάμεσης επανεξέτασης του προϋπολογισμού της Ε.Ε. για την περίοδο 2014-2020, η Επιτροπή πρότεινε να αυξηθεί η ειδική πίστωση για την ΠΑΝ κατά 1 επιπλέον δισ. ευρώ, το οποίο θα συνοδευτεί από 1 δισ. ευρώ του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου (ΕΚΤ), δηλαδή να αυξηθούν συνολικά οι πόροι της ΠΑΝ κατά 2 δισ. ευρώ έως το 2020, φθάνοντας έτσι τα 8,4 δισ. ευρώ από την έναρξη της πρωτοβουλίας, το 2013.
Η ανακοίνωση της Κομισιόν για την πρόοδο που έχει επιτευχθεί έως σήμερα δείχνει ότι μολονότι η ανεργία των νέων εξακολουθεί να αποτελεί μείζονα πρόκληση για πολλά κράτη-μέλη, οι επιδόσεις έχουν ξεπεράσει τις προσδοκίες. Υπάρχουν 1,4 εκατ. λιγότεροι άνεργοι νέοι στην Ε.Ε. από το 2013 έως σήμερα και 900.000 λιγότεροι νέοι εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης (ΕΑΕΚ). Περίπου 9 εκατ. νέοι αποδέχτηκαν κάποια προσφορά, με την πλειονότητα να αφορά προσφορές απασχόλησης. Προτεραιότητα της Κομισιόν είναι τώρα και οι λεγόμενοι «δυσπρόσιτοι νέοι, δηλαδή αυτοί που δεν έχουν εγγραφεί στις δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης, που διαθέτουν χαμηλή ειδίκευση, που έχουν εγκαταλείψει το σχολείο και που αντιμετωπίζουν πολλαπλά εμπόδια για την είσοδο στην αγορά εργασίας (όπως φτώχεια, κοινωνικός αποκλεισμός, αναπηρία και διακρίσεις).
Ομάδες χωρών
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει κατατάξει όλες τις χώρες σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με τον βαθμό προσαρμογής τους και τα αποτελέσματα. Η ομαδοποίηση αυτή λαμβάνει υπ’ όψιν τα διαφορετικά σημεία εκκίνησης των κρατών-μελών.
Στην πρώτη ομάδα η Κομισιόν έχει εντάξει 11 χώρες (Βέλγιο, Βουλγαρία, Γαλλία, Ουγγαρία, Ιταλία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σλοβενία, Κροατία), οι οποίες χάρη στην πρωτοβουλία ΠΑΝ επιτάχυναν τις μεταρρυθμίσεις στον τομέα της απασχόλησης των νέων και αξιοποίησαν σε πολύ μεγάλο βαθμό τα κοινοτικά κονδύλια.
Στη δεύτερη ομάδα η Κομισιόν ενέταξε άλλες 11 χώρες (Αυστρία, Γερμανία, Δανία, Εσθονία, Ιρλανδία, Φινλανδία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Ολλανδία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο) που εφαρμόζουν σωστές πολιτικές και έχουν αποτελέσματα, απλώς η πρωτοβουλία «Εγγύηση για τη νεολαία» με την προσφορά απασχόλησης ή εκπαίδευσης τις βοήθησε να εδραιώσουν τις πολιτικές τους. Στην τρίτη ομάδα έχουν συμπεριληφθεί έξι χώρες (Ελλάδα, Κύπρος, Τσεχία, Ισπανία, Ρουμανία, Σλοβακία) στις οποίες οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν στον τομέα ήταν περιορισμένες, εξαιτίας πολλών παραγόντων, όπως αναφέρει η Επιτροπή, όπως χαμηλότερη ιεράρχηση, καθυστέρηση ή έμφαση στα μέτρα που προϋπήρχαν. Η συνολική χρηματοδότηση που έχει προβλεφθεί για τη χώρα μας ανέρχεται σε 171 εκατ. ευρώ.