Ορατό είναι πλέον το ενδεχόμενο να υπολειτουργήσουν τη φετινή περίοδο οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού λόγω απουσίας ναυτοδιδάσκαλων. Η υπόθεση αφορά περίπου 50 ωρομίσθιους συνταξιούχους ναυτικούς (πλοίαρχους και μηχανικούς) οι οποίοι διδάσκουν τα βασικά μαθήματα στις Ακαδημίες.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Ορατό είναι πλέον το ενδεχόμενο να υπολειτουργήσουν τη φετινή περίοδο οι Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού λόγω απουσίας ναυτοδιδάσκαλων. Η υπόθεση αφορά περίπου 50 ωρομίσθιους συνταξιούχους ναυτικούς (πλοίαρχους και μηχανικούς) οι οποίοι διδάσκουν τα βασικά μαθήματα στις Ακαδημίες.
Ωστόσο, η νέα νομοθεσία που προβλέπει περικοπή του συνόλου των συντάξιμων αποδοχών σε όποιον επιλέξει να εργαστεί, έχει ως αποτέλεσμα οι συνταξιούχοι ναυτικοί να είναι… «με το ένα πόδι εκτός ΑΕΝ». Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη δύο συνταξιούχοι ναυτικοί σε μια Ακαδημία έχουν υποβάλει τις παραιτήσεις τους, ενώ και οι υπόλοιποι αναμένουν μήπως η κυβέρνηση προβεί σε τροποποίηση του νόμου, έστω και την τελευταία στιγμή.
Η εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχει η «Ν», έθεσε σε συναγερμό και στελέχη μεγάλων ναυτιλιακών ομίλων που στηρίζουν την ελληνική σημαία και ενδιαφέρονται άμεσα για την ομαλή λειτουργία των σχολών. Ταυτόχρονα η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων έχει αναλάβει πρωτοβουλία προκειμένου να αποσοβήσει τον κίνδυνο και ζήτησε την εξαίρεση των ναυτοδιδάσκαλων συνταξιούχων ναυτικών από τις προβλέψεις του νόμου. Σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Ν», το υπουργείο Ναυτιλίας συμφώνησε, ενώ έχει στα χέρια του και τη θετική εισήγηση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου. Χρειάζεται όμως και η θετική στάση των υπουργείων Οικονομικών και Εργασίας, η οποία μέχρι στιγμής δεν έχει εξασφαλιστεί.
Τα ΚΕΣΕΝ
Με προβλήματα, εκτός από τις ΑΕΝ, έχει ξεκινήσει η ακαδημαϊκή περίοδος και για το Κέντρο Επιμόρφωσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ). Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Ε.Ν. δεν έχουν ολοκληρωθεί οι προσλήψεις εκπαιδευτικών στα ΚΕΣΕΝ Πλοιάρχων και Μηχανικών, με αποτέλεσμα την ελλιπή παρακολούθηση μαθημάτων, ενώ η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών είναι ωρομίσθιοι, χωρίς να γίνονται προσλήψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, με βάση τις πραγματικές ανάγκες.
«Η διαχρονική αποβολή των ναυτοδιδασκάλων συνεχίζεται με αποτέλεσμα αυτή την περίοδο να μην υπάρχει κανένας στο ΚΕΣΕΝ/Μηχανικών, σε σχέση με την περσινή περίοδο που εργάζονταν τρεις ναυτοδιδάσκαλοι» σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους οι μηχανικοί, ενώ προσθέτουν: «Σε αυτές τις συνθήκες, λόγω έλλειψης εκπαιδευτικού προσωπικού, δεν πραγματοποιήθηκε η έναρξη των μαθημάτων στο ειδικό σχολείο ERM-ERS».
Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια περίοδο που το υπουργείο Ναυτιλίας έχει κάνει σωστή προεργασία όσον αφορά τη ναυτική εκπαίδευση. Και τη νομοθεσία για τους ηλεκτρολόγους πέρασε και τον διαγωνισμό για τους ωρομίσθιους δημοσίευσε έγκαιρα. «Η καθυστέρηση προέρχεται από την πλευρά του υπουργείου Εργασίας» σημειώνουν στη «Ν» κύκλοι της ναυτιλίας.
Χαρακτηριστικές είναι και οι επισημάνσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων (ΠΕΠΕΝ) για τα προβλήματα των Ακαδημιών. «Οι ΑΕΝ λειτουργούν με τεράστιες ελλείψεις και λιγότερους ναυτοδιδάσκαλους. Οι αξιωματικοί που έχουν αποφοιτήσει από τις ΑΕΝ έχουν ταξιδέψει το μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως. Αυτές οι ΑΕΝ, που επανδρώνονται με αξιόλογους και φιλότιμους ναυτοδιδάσκαλους (που δίνουν γνώσεις και εμπειρίες στα παιδιά μας), προσφέρουν τα μέγιστα στην εθνική μας οικονομία».
Όσον αφορά τα κενά σε διδακτικό προσωπικό στις ΑΕΝ, πάγια θέση της ΠΕΠΕΝ είναι ότι «πρέπει να συμπληρωθούν από ικανούς μόνιμους ναυτοδιδάσκαλους, σωστά αμειβόμενους και όχι με το απαράδεκτο καθεστώς των ωρομισθίων».
Επισημαίνεται επίσης ότι πρόσφατη έρευνα της EY για την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα καταλήγει σε τέσσερις προτάσεις, δύο εκ των οποίων αφορούν την πολιτεία και την αναβάθμιση των ΑΕΝ. Ειδικότερα η ΕΥ τονίζει ότι μεταξύ άλλων χρειάζεται:
Οι εισακτέοι
Την ερχόμενη Δευτέρα ξεκινούν οι παραδόσεις μαθημάτων για τους πρωτοετείς σπουδαστές των ΑΕΝ. Συγκεκριμένα, για τη χρονιά 2016/2017 εισήχθησαν στις σχολές 1.143 σπουδαστές/σπουδάστριες, 575 πλοίαρχοι (474 άνδρες/ 101 γυναίκες) και 568 μηχανικοί (539 άνδρες / 29 γυναίκες).