Το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών εταιρειών που ειδικεύονται στην κατασκευή και διαχείριση αερολιμένων συγκεντρώνει το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, με την προθεσμία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών να λήγει την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου.
Από την έντυπη έκδοση
Του Φάνη Ζώη
[email protected]
Το ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών εταιρειών που ειδικεύονται στην κατασκευή και διαχείριση αερολιμένων συγκεντρώνει το έργο της κατασκευής και λειτουργίας του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, με την προθεσμία κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών να λήγει την Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τουλάχιστον πέντε ελληνικές τεχνικές εταιρείες ήδη έχουν δημιουργήσει πιθανές συμμαχίες με ορισμένες από τις μεγαλύτερες διεθνείς εταιρείες και εάν δεν έχουμε πάλι αλλαγή της τελευταίας στιγμής, όλα δείχνουν ότι ύστερα από 13 χρόνια αναμονής, οπότε ανακοινώθηκε για πρώτη φορά η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, θα ολοκληρωθούν τελικά οι διαδικασίες, ώστε στις αρχές του νέου έτους να επιλεγεί ο ανάδοχος και να ξεκινήσουν τα έργα για την κατασκευή του.
Ωστόσο, όπως μεταδίδουν κύκλοι κοντά στην υπόθεση, τρία από τα πέντε κοινοπρακτικά σχήματα, λόγω ανοικτών μετώπων σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, έχουν ζητήσει μικρή παράταση, ενώ δύο δηλώνουν απόλυτα έτοιμα για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών. Πλέον, συνεχίζουν οι ίδιοι κύκλοι, είναι στη διακριτική ευχέρεια του υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζη το εάν θα δοθεί νέα παράταση.
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου, ο νέος διεθνής διαγωνισμός θα έχει επιτυχή κατάληξη καθώς, όπως αναφέρουν, το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι σημαντικό, αφού η Κρήτη αποτελεί έναν από τους πλέον δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως και τα ποσοστά της επιβατικής κίνησης είναι εξαιρετικά υψηλά.
Συμμετοχή στον διαγωνισμό δρομολογούν, σύμφωνα με πληροφορίες, οι Άκτωρ Παραχωρήσεις - Vinci, J&P Άβαξ - Bouygues - Aeroports de Paris, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - ACS και η China State Construction Engineering Co. - Archirodon- Zurich Airport. Με ενδιαφέρον αναμένεται επίσης αν θα προστεθούν κι άλλοι συμμετέχοντες, είτε αυτόνομα είτε ως συμμετέχοντες σε κάποιο από τα διαμορφούμενα σχήματα, όπως η ΜΕΤΚΑ, η Intrakat και η ινδική GMR Infrastructure Ltd, με τον ινδικό όμιλο να διαχειρίζεται δύο από τα πλέον πολυσύχναστα αεροδρόμια της Ivδίας, σε Δελχί και Χίντεραμπαντ.
Το νέο διεθνές αεροδρόμιο, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης στον χώρο του υπάρχοντος στρατιωτικού αεροδρομίου του Καστελιού Πεδιάδος Ηρακλείου, που προϋπήρχε από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα σημάνει και το τέλος για το υφιστάμενο αεροδρόμιο στην πόλη του Ηρακλείου.
Με το νέο σχέδιο, το αεροδρόμιο, συνολικού εμβαδού 33.350 στρεμμάτων, χωροθετείται και αναβαθμίζεται με την επέκταση του διαδρόμου από τα 3.000 στα 3.200 μέτρα και με δυνατότητα επιπλέον επέκτασης στα 3,8 χλμ., εάν και εφόσον αυτό καταστεί αναγκαίο. Με τη λειτουργία του θα μπορούν να σταθμεύσουν 25 αεροσκάφη, για την εξυπηρέτηση των οποίων θα υπάρχουν πέντε φισούνες, ώστε η Κρήτη να γίνει διεθνής τουριστικός και εμπορικός προορισμός.
Στο έργο, προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ, θα συμπεριληφθούν οι οδικές συνδέσεις με τον Βόρειο (ΒΟΑΚ) και τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΝΟΑΚ).
Το υπουργείο Υποδομών έχει ήδη εξασφαλίσει από το ΕΣΠΑ περίπου 4 εκατ. ευρώ και δρομολογείται αμέσως η στρατηγική μελέτη για την υλοποίηση του μεγάλου οδικού άξονα ΒΟΑΚ στο σύνολό του (με εξασφαλισμένη πίστωση 15 εκατ. ευρώ), ενώ -σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων- προωθεί συμφωνία χρηματοδότησης της κατασκευής του. Η ΕΤΕπ έχει ήδη δεσμευτεί ότι θα χρηματοδοτήσει τη συμμετοχή του Δημοσίου και, για πρώτη φορά, τις προπαρασκευαστικές δράσεις (μελέτες, αρχαιολογικές εργασίες, αμοιβή ανεξάρτητου μηχανικού), οι οποίες θα πραγματοποιηθούν μέχρι την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης. Παράλληλα, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τη συμμετοχή της, ως δανείστρια, στο έργο.
Σύμφωνα με το υπουργείο, στον διαγωνισμό το ελάχιστο ποσοστό που θα κρατήσει το Δημόσιο θα κυμανθεί από 45% έως 55%, ανάλογα με τις προσφορές, ενώ πριμοδοτείται και επιβραβεύεται ο διαγωνιζόμενος ο οποίος θα ζητήσει το μικρότερο ποσό κρατικής χρηματοδότησης, η οποία ανέρχεται σε 220 εκατ. ευρώ.
Στην έκταση του αεροδρομίου, 400 στρέμματα θα αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων. Στη Ζώνη Εμπορικών Χρήσεων θα κατασκευαστεί σε έκταση 10 στρεμμάτων συνεδριακός-εκθεσιακός χώρος, ο οποίος θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τη διεθνή προβολή των τοπικών προϊόντων και δεν θα είναι ανταγωνιστικός εμπορικά.
Όπως και στην Αθήνα, θα υπάρξει και χώρος για μουσείο, όπου θα εκτεθούν ευρήματα από την περιοχή.
Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί χώρος στάθμευσης με χωρητικότητα κατ’ ελάχιστον 800 οχημάτων, χώροι αναμονής για τουλάχιστον 50 τουριστικά λεωφορεία, 150 ταξί, 20 επαγγελματικά οχήματα εξυπηρέτησης επιβατών και πάρκινγκ για τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Με τους όρους του διαγωνισμού διπλασιάζονται οι πόροι που θα αποδίδονται στους ΟΤΑ του νησιού ετησίως από τα ακαθάριστα έσοδα του αεροδρομίου, ενώ ο κατασκευαστής είναι υποχρεωμένος να εξασφαλίσει την απασχόληση μακροχρονίως ανέργων κατάλληλων ειδικοτήτων κατά την κατασκευή.
Η σύμβαση παραχώρησης θα ισχύει για 30 έτη από την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής και ο παραχωρησιούχος θα μπορεί να δίνει μέρος της παραχώρησης σε άλλους, π.χ. για χώρο συντήρησης αεροσκαφών, με υποπαραχώρηση. Επιπλέον, θα υπάρξει υποχρεωτική καταβολή 15 εκατ. ευρώ προς το Δημόσιο (concession fee) εκ μέρους του παραχωρησιούχου, καταβλητέων στην έναρξη περιόδου παραχώρησης.
Σημειώνεται πως θα υπάρξει μέγιστο όριο εσόδων από τα τέλη αεροδρομίου (κάτι που δεν εφαρμόζεται στο «Ελ. Βενιζέλος»), ώστε το αεροδρόμιο να είναι πλήρως ανταγωνιστικό με αυτά της Μεσογείου.
Ρεκόρ επιβατών τον Αύγουστο
Το διεθνές αεροδρόμιο του Ηρακλείου είναι και φέτος το δεύτερο σε κίνηση αεροδρόμιο της Ελλάδας μετά το «Ελ. Βενιζέλος». Τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας για τον Αύγουστο έδειξαν ρεκόρ επιβατών, που ξεπέρασε σε μόλις έναν μήνα το ένα εκατομμύριο άτομα, φτάνοντας στο 1.359.703 επιβάτες, έναντι 1.003.457 πέρυσι.