Αλλαγές στις κλίμακες υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, με το ατελές όριο εκπεμπόμενων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα να πέφτει από τα 90 g/km στα 85 g/km, εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών, με στόχο την είσπραξη και φέτος ποσού τουλάχιστον 1,1 δισ. ευρώ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Αλλαγές στις κλίμακες υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, με το ατελές όριο εκπεμπόμενων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα να πέφτει από τα 90 g/km στα 85 g/km, εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών, με στόχο την είσπραξη και φέτος ποσού τουλάχιστον 1,1 δισ. ευρώ.
Το νέο καθεστώς των τελών έχει ήδη μπει στο «μικροσκόπιο» των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου, καθώς η όλη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Οκτωβρίου, αφού τον Νοέμβριο θα πρέπει να εκδοθούν τα σχετικά ειδοποιητήρια για να πληρωθούν μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου.
Τα στελέχη του υπουργείου ουσιαστικά επιχειρούν να λύσουν τον «γρίφο» ώστε να αυξηθούν τα τέλη για τους έχοντες ακριβά Ι.Χ. ανεξαρτήτως κυβισμού, να μειωθούν για τα μεγάλου κυβισμού άνω όμως των 15 ετών, αλλά και γι’ αυτά που ανήκουν στη μεσαία κατηγορία.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται όπως το νέο σύστημα είναι διττό, δηλαδή όποιος έχει αυτοκίνητο με ημερομηνία κυκλοφορίας προγενέστερη του 2007 να πληρώνει τέλη με βάση τον κυβισμό, ενώ όποιος έχει αυτοκίνητο με ημερομηνία κυκλοφορίας μεταγενέστερη του 2007 και όχι μετά τον Νοέμβριο του 2010, όπως ισχύει σήμερα, να πληρώνει με βάση τις εκπομπές αερίων ρύπων.
Η συγκεκριμένη όμως «εξίσωση», όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», θα προκαλέσει επιβαρύνσεις στους οδηγούς των παλαιών αυτοκινήτων μικρού και μεσαίου κυβισμού και ενδεχομένως ελαφρύνσεις για παλαιά οχήματα πολύ μεγάλου κυβισμού, που σήμερα πληρώνουν και υψηλά τέλη αλλά και φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Όσον αφορά τις συνέπειες που θα έχει στην τσέπη εκατοντάδων χιλιάδων οδηγών το νέο σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, αναμένεται να είναι οι εξής:
* για τα Ι.Χ. με κυβισμό από 1.072 έως 1.357 κυβικά εκατοστά, γλιτώνουν έως 53 ευρώ οι οδηγοί με οχήματα που εκπέμπουν γύρω στα 90 γραμμάρια ρύπων (είναι εξαιρετικά σπάνια, αν όχι ανύπαρκτα, καθώς όλα αυτά τα οχήματα ανήκουν στην κατηγορία Euro4). Επιβαρύνονται οι οδηγοί των οχημάτων που εκπέμπουν πάνω από 120 γραμμάρια ρύπους. Οι επιβαρύνσεις ξεκινούν από τα 10 ευρώ και ξεπερνούν ακόμη και τα 150 ευρώ για τα πιο ρυπογόνα οχήματα.
* για τα Ι.Χ. με κινητήρες από 1.358 έως 1.548 κ.εκ., επιβαρύνονται οι έχοντες όχημα που εκπέμπει πάνω από 140 γραμμάρια. Από τα 160 γραμμάρια και πάνω οι επιβαρύνσεις ξεπερνούν τα 140 ευρώ.
* από τα 1.549 έως τα 1.738 κ.εκ. το σημείο καμπής είναι τα 152 γραμμάρια. Πάνω από αυτό το όριο υπάρχουν επιβαρύνσεις.
* από τα 1.739 έως τα 1.928 κ.εκ. προκύπτουν ελαφρύνσεις ακόμη και για τα οχήματα που εκπέμπουν έως 160 γραμμάρια ρύπους. Από αυτό το όριο και πάνω υπάρχουν επιβαρύνσεις.
* στα οχήματα με κυβισμό από 1.929 έως 2.357 κ.εκ., οι ελαφρύνσεις είναι σημαντικές ακόμη και για αυτοκίνητα που εκπέμπουν πάνω από 200 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα. Το σημείο καμπής ορίζεται στα 227 γραμμάρια όριο, αρκετά αυξημένο.
Επισημαίνεται ότι τεχνικά η ενεργοποίηση του νέου συστήματος είναι εφικτή, σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών, καθώς στο σύστημα του υπουργείου Μεταφορών υπάρχουν τα στοιχεία για τις εκπομπές αερίων των οχημάτων που έχουν κυκλοφορήσει το διάστημα από το 2007 έως το 2010.