Στο «μεγεθυντικό φακό» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν μπει τα ναυτιλιακά δάνεια που έδιναν οι τράπεζες τα προηγούμενα χρόνια και αυτό αναμένεται να αυξήσει την πίεση στους γερμανικούς χρηματοπιστωτικούς οίκους που σήμερα αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα χαρτοφυλάκιά τους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στο «μεγεθυντικό φακό» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν μπει τα ναυτιλιακά δάνεια που έδιναν οι τράπεζες τα προηγούμενα χρόνια και αυτό αναμένεται να αυξήσει την πίεση στους γερμανικούς χρηματοπιστωτικούς οίκους που σήμερα αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα χαρτοφυλάκιά τους.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τον Γιώργο Λογοθέτη, CFO της G. Moundreas, «θεωρεί ότι αρκετές τράπεζες χορηγούσαν δάνεια βασιζόμενες σε ιδιαίτερα αισιόδοξα σενάρια σχετικά µε την αγορά και τις τιμές των πλοίων και το ενδεχόμενο να τους επιβληθεί να αυξήσουν τα κεφαλαιακά τους αποθέματα είναι υπαρκτό, γεγονός που αν υλοποιηθεί δεν θα αφήσει την αγορά ανεπηρέαστη».
Θεωρεί ότι είναι πλέον ολοφάνερη η προσπάθεια των τραπεζών, κυρίως των ευρωπαϊκών και ιδιαίτερα των γερμανικών, να ξεφορτωθούν ή να μειώσουν την έκθεσή τους στον υπάρχοντα δανεισμό.
Στην παρούσα φάση εκτιμάται ότι τα «Outstanding Loans» σε παγκόσμιο επίπεδο στη ναυτιλία ανέρχονται περίπου στα 400 δισ.
δολάρια, εκ των οποίων το 25%, ή 100 δισ. δολάρια, αφορά γερμανικές τράπεζες. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αρκετά από αυτά τα δάνεια δεν θα είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν, με αποτέλεσμα οι τράπεζες είτε να αναγκαστούν να τα πουλήσουν με discount ή να τα εγγράψουν σαν ζημίες», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Λογοθέτης.
Ο CFO της G. Moundreas εστιάζει και στη συνολικότερη εικόνα που δείχνει ο τραπεζικός κλάδος παγκοσμίως και στέκεται στα όσα δήλωσε ο επικεφαλής του μεγαλύτερου Hedge Fund παγκοσμίως, κ. Ray Dalio του Bridgewater. Προειδοποίησε την επενδυτική κοινότητα πως το διεθνές σύστημα είναι σαν να έχει επιστρέψει στην περίοδο 1935 - 1945, με άλλα λόγια έχει εξαντληθεί και έχει φτάσει στα όριά του.
Συγκεκριμένα, επισήμανε ότι το σύστημα έχει εγκλωβιστεί, καθώς οι Κεντρικές Τράπεζες δεν μπορούν να αναθερμάνουν τις οικονομίες και να αυξήσουν περαιτέρω τις παγκόσμιες τιμές των μετοχών και ομολόγων. Οι αποδόσεις των ομολόγων και οι περισσότερες κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων είναι σχετικά χαμηλές σε σχέση με τις αναμενόμενες αποδόσεις των μετρητών. Παράλληλα θεωρεί ότι δεν μπορούν να υπάρξουν χαμηλότερα επιτόκια και ότι τα προγράμματα ποσοτικής χαλάρωσης έχουν φθάσει στα όριά τους.
Οι τιμές των πλοίων
Ταυτόχρονα, με την κρίση που πλήττει τους ναύλους οι τράπεζες έχουν να αντιμετωπίσουν και την κάθετη πτώση των τιμών των πλοίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της G. Mοundreas σε ετήσια βάση, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων 5ετίας έχουν μειωθεί 26,5% κατά μέσο όρο. Τα capsize είναι χαμηλότερα κατά 31% σε σχέση με πέρσι, τα panamax κατά 25%, τα supramax μείον 19% και τα Handysize μείον 31%.
Πάντως, υπάρχει και η θετική πλευρά, αφού αν εξεταστούν οι τιμές των πλοίων 5ετίας σε εξαμηνιαία βάση έχουν σε θετικό πρόσημο. Πιο συγκεκριμένα, κατά μέσο όρο, οι τιμές έχουν παρουσιάσει αύξηση 12%. Στα Capes οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 4%, στα panamax κατά 17%, στα supramax κατά 14% και στα Handysize κατά 13%.
Σε επίπεδα αγοράς πλοίων, έως και τα τέλη Αυγούστου, έχουν αλλάξει χέρια περίπου 450 πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου, συνολικής αξίας 3,8 δισ. δολ. περίπου. Από το σύνολο των 450 πλοίων, οι μισές περίπου πράξεις σε αγορές και πωλήσεις έγιναν από Έλληνες εφοπλιστές. Στο σύνολο του έτους για το 2015 τα πλοία που άλλαξαν χέρια τυχαίνει να είναι σε αριθμό σχεδόν τα ίδια με του φετινού 8μήνου, δηλαδή περίπου 455, αλλά σε συνολική αξία το 2015 επενδύθηκαν 5,6 δισ. δολάρια.
«Διαπιστώνουμε λοιπόν», υπογραμμίζει ο κ. Λογοθέτης, «ότι το πρώτο οκτάμηνο του 2016 πουλήθηκε ο ίδιος αριθμός πλοίων με το σύνολο του 2015, αλλά το 2016 η μείωση στη συνολική αξία ήταν της τάξης του 30%».
Ράλι τα capes
Η πορεία του ναυλαγοράς συνεχίζει το ίδιο μοτίβο, «μια πλαγιολίσθηση με ελαφριές διακυμάνσεις και με οποιαδήποτε αυξητική τάση ουσιαστικά να οφείλεται στα Capes», υπογραμμίζει ο κ. Λογοθέτης.
Όσον αφορά τις αιτίες, εξηγεί: «Όπως πολλές φορές έχουμε αναφέρει, η αγορά, όπως όλες οι αγορές, σε πολύ μεγάλο βαθμό καθορίζεται από την ψυχολογία που έως έναν βαθμό βασίζεται σε προσδοκίες όχι απαραίτητα τεκμηριωμένες, γεγονός που φυσικά επηρεάζει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων και κατ’ επέκταση και την αγοραστική συμπεριφορά των εταιρειών».