Κορυφαίοι επιχειρηματίες, ηγέτες brands που έχουν αναγκάσει πολυεθνικές να εγκαταλείψουν την Ελλάδα, πρωταγωνιστές επιτυχημένων συγχωνεύσεων/εξαγορών, εκπρόσωποι από όλο το φάσμα του λιανεμπορίου έδωσαν το «παρών» στο 1o συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» για τα καταναλωτικά προϊόντα και το λιανεμπόριο, όπου αναδείχθηκαν απόψεις που καταδεικνύουν τις δυσκολίες του επιχειρείν στον εμπορικό κλάδο σε περίοδο ύφεσης, αλλά ταυτόχρονα σκιαγραφούν μια νέα εποχή όπου ο καταναλωτής είναι στο επίκεντρο και μια σειρά από εργαλεία τον «συνδέουν» με τις μάρκες και τα σημεία πώλησης.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Κορυφαίοι επιχειρηματίες, ηγέτες brands που έχουν αναγκάσει πολυεθνικές να εγκαταλείψουν την Ελλάδα, πρωταγωνιστές επιτυχημένων συγχωνεύσεων/εξαγορών, εκπρόσωποι από όλο το φάσμα του λιανεμπορίου έδωσαν το «παρών» στο 1o συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» για τα καταναλωτικά προϊόντα και το λιανεμπόριο, όπου αναδείχθηκαν απόψεις που καταδεικνύουν τις δυσκολίες του επιχειρείν στον εμπορικό κλάδο σε περίοδο ύφεσης, αλλά ταυτόχρονα σκιαγραφούν μια νέα εποχή όπου ο καταναλωτής είναι στο επίκεντρο και μια σειρά από εργαλεία τον «συνδέουν» με τις μάρκες και τα σημεία πώλησης.
Το win - win «τελείωσε» και η προσέγγιση του πελάτη πρέπει να γίνεται από τη μεριά του «lose - lose», δηλαδή ξέρω ότι χάνεις, έλα να σου δείξω πού χάνω κι εγώ - όχι «έλα να κερδίσουμε και οι δύο».
Κάπως έτσι ο Δημήτρης Α. Μαύρος, Member of the Board, MRB HELLAS AE, πρόεδρος, Σύλλογος Εταιρειών Δημοσκόπησης και Έρευνας Αγοράς (ΣΕΔΕΑ), παρουσίασε το νέο περιβάλλον στο λιανεμπόριο, στο οποίο, όπως είπε, βλέπει ένα «σκάκι τριών παικτών» (παραποιώντας κατά κάποιον τρόπο τον τίτλο του συνεδρίου: «Σκάκι με γρήγορες κινήσεις»).
Στο πλαίσιο ανάλυσης του λεγόμενου sentiment economy recovery index, δηλαδή του πώς αισθάνεται ο Έλληνας σε σχέση με το πού πάει η οικονομία, η εταιρεία του ανέπτυξε έναν δείκτη χρησιμοποιώντας μια μεθοδολογία που ξεκίνησε από την Ιρλανδία, η οποία με άριστα το 100% (που σημαίνει ότι μια χώρα έχει κάνει πλήρες recovery) βρίσκεται στο 40%.
Για την πορεία των Ελλήνων η μελέτη διαπίστωσε ότι το 2015 η Ελλάδα, από περίπου 40% μετά τα capital controls, άρχισε να χάνει έδαφος, για να φτάσει σήμερα στο 10%. «Με λίγα λόγια η Ελλάδα κινείται προς τα πίσω σε σχέση με το πού κινείται η Ιρλανδία, ακόμα και στο μυαλό των πολιτών» σημείωσε ο κ. Μαύρος.
Υπάρχει ένας στους πέντε Έλληνες που λέει ότι δεν μπορώ να πληρώσω τους φόρους μου, ανεξαρτήτως επιπέδου κοινωνικής τάξης.
«Επιχειρηματικός άθλος»
Για τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης που στοχεύουν στην αναστροφή αυτής της κατάστασης και στη στήριξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας μίλησε η Θεοδώρα Τζάκρη, υφυπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, τονίζοντας ότι είναι «επιχειρηματικός άθλος» η καινοτομία και η εξωστρέφεια.
«Η δημιουργία ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος, κυρίως με την εξάλειψη της γραφειοκρατίας και την αποκατάσταση της λειτουργίας του τραπεζικού μας συστήματος, αποτελεί κύριο μέλημα και ιστορική ευθύνη της ελληνικής πολιτείας» τόνισε η κα Τζάκρη, που αναφέρθηκε επίσης στο σχετικό νομοσχέδιο για την απλοποίηση της διαδικασίας αδειοδότησης του συνόλου της οικονομικής δραστηριότητας, το οποίο έχει πάρει τον δρόμο του για τη Βουλή και θα είναι νόμος του κράτους πολύ σύντομα.
Η κα Τζάκρη τόνισε ότι νέα προγράμματα θα δημοσιευτούν το επόμενο διάστημα και θα στοχεύουν στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, το 95% των οποίων είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Αναφέρθηκε ενδεικτικά στο network power, το πρόγραμμα ενίσχυσης της αλυσίδας αξίας, το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη επιχειρηματικών μοντέλων ολοκλήρωσης των αλυσίδων αξίας προϊόντων και υπηρεσιών και στη δημιουργία ισχυρών συνεργειών και οικονομιών κλίμακας σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.
Μίλησε επίσης για προγράμματα οικονομικής επιβράβευσης, καινοτομίας και διεθνοποίησης και κίνητρα για τον εκσυγχρονισμό των συστημάτων logistics προς την κατεύθυνση 3pl εταιρειών, την υιοθέτηση ψηφιακής τεχνολογίας και τη δυνατότητα διεύρυνσης του πελατολογίου τους στις διεθνείς αγορές.
Λιγότερη φορολογία
Από την πλευρά της η κα Όλγα Κεφαλογιάννη, συντονίστρια Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής & Εμπορίου, βουλευτής Α’ Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας, τόνισε στο συνέδριο της «N» ότι «η οικονομική πολιτική ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έκανε ό,τι μπορούσε για να βουλιάξει το λιανεμπόριο».
Αναφέρθηκε σε μια σειρά από δείκτες που πιστοποιούν τη ζοφερή κατάσταση του λιανεμπορίου και την κατάσταση ασφυξίας στην οποία έχουν περιέλθει οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που κινδυνεύουν με λουκέτα εάν συνεχιστεί η φορολογική πολιτική που προσθέτει ολοένα μεγαλύτερα βάρη στους καταναλωτές.
H κα Κεφαλογιάννη υπενθύμισε ότι «με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία το 2014 και μετά από έξι χρόνια ύφεσης, η χώρα είχε επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat το 2014 για πρώτη φορά καταγράφηκε θετικό πρόσημο όσον αφορά το ΑΕΠ. Δυστυχώς όμως η συνέχεια δεν εξελίχθηκε σύμφωνα με τις προβλέψεις».
Θετικά μηνύματα - «κόφτης»
Πάντως ο Αντώνης Παπαδεράκης, γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, σημείωσε: «Υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι κλείνει ο κύκλος των αρνητικών επιδόσεων στους θεμελιώδεις δείκτες για την ελληνική οικονομία, με σοβαρές προϋποθέσεις το κλείσιμο του 2016 να σηματοδοτήσει, ακόμα και να καταγράψει θετικές επιδόσεις με βιώσιμη προοπτική».
Τη διαπίστωση αυτή, όπως είπε, τεκμηριώνουν μεταξύ άλλων η πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, η πορεία των εσόδων και το πρωτογενές πλεόνασμα, που αποκλείουν κάθε ενδεχόμενο ενεργοποίησης του «κόφτη», η ανάπτυξη του τουρισμού, η αναστροφή της πορείας της ανεργίας, η αύξηση της μεταποιητικής παραγωγής (κατά το α’ εξάμηνο είχαμε συν 4,3%), η αύξηση των εξαγωγών αγαθών (είχαμε αντίστοιχη αύξηση 2,39% το α’ εξάμηνο) και ιδιαίτερα των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου, όπου είχαμε μια αύξηση της τάξης του 2,44% το α’ εξάμηνο του 2016.
Οι πρωταγωνιστές
Metro: Στο μεγαλύτερο μέρος του συνεδρίου παρουσιάστηκαν success business stories που ανέδειξαν την ικανότητα της ηγεσίας πολλών ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες αξιοποίησαν την κρίση ως ευκαιρία. Ενδεικτική ήταν η παρουσίαση του Αριστοτέλη Παντελιάδη, διευθύνοντος συμβούλου της ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ, ο οποίος μιλώντας για την εξαγορά της Βερόπουλος εξήγησε πως αυτή η συμφωνία πήγε τον όμιλο δέκα χρόνια μπροστά.
«Η εξαγορά της Βερόπουλος δεν ήταν αυτοσκοπός. Ήταν η πρώτη εξαγορά για την αλυσίδα, παρά το γεγονός ότι εξέτασε όλες οι επιχειρήσεις που πουλήθηκαν τα τελευταία 15 χρόνια» σημείωσε.
Όπως είπε, η αλυσίδα του εξασφάλισε τη δανειοδότηση για την εξαγορά της Βερόπουλος «παρότι δεν είχε τη βοήθεια της κυβέρνησης για να εξασφαλίσει καλά επιτόκια». Τόνισε ότι «υπάρχουν λεφτά στο τραπεζικό σύστημα και το ζητούμενο είναι πώς το τραπεζικό σύστημα θα βρει αξιόπιστους πελάτες για να χρηματοδοτήσει».
Αναφερόμενος στην κατάσταση στην αγορά τροφίμων, είπε πως μερικές φορές είναι καλύτερα «να αφήνουμε την αγορά να αυτορρυθμίζεται. Αυτός ο κλάδος συρρικνώθηκε 25% από την αρχή της κρίσης και είναι φανερό πως δεν μπορούν να λειτουργήσουν όλα τα super market που ήταν στην αρχή της κρίσης. Αυτή είναι μια στρέβλωση της αγοράς».
ΜΙG: Ο Αθανάσιος Παπανικολάου, διευθύνων σύμβουλος της MIG και του ομίλου εστίασης Vivartia, από την πλευρά ενός ομίλου του οποίου σήματα, όπως π.χ. η Goody’s, έχουν καταφέρει όχι απλά να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό (π.χ. McDonalds) αλλά ακόμη και να τον απομακρύνουν (Wendys), αναφέρθηκε στην εξέλιξη της Vivartia ως μια εταιρεία που προέκυψε από σειρά εξαγορών και συγχωνεύσεων.
«Προσπαθήσαμε να πάρουμε τεχνογνωσία, μέρος της δραστηριότητας που δεν είχαμε… Είναι ανεκτίμητη η τεχνογνωσία και από τον χώρο της εστίασης… Everest - Goody’s κάποτε ήταν ανταγωνιστές και πλέον είναι μία εταιρεία…». Μιλώντας για την αγορά συνολικά, σημείωσε τη μεγάλη ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται η αγορά: 72 αλυσίδες super market άλλαξαν χέρια, 20 διαφορετικές τράπεζες υπήρχαν μέχρι πριν από λίγα χρόνια κ.ο.κ.
«Παλεύουμε με πολύ μικρότερα περιθώρια, αλλά χωρίς τις συγχωνεύσεις δεν θα μπορούσαμε να επιβιώσουμε» τόνισε μεταξύ άλλων, σημειώνοντας ότι πέρα από τη στρατηγική ο όμιλος δίνει έμφαση στην ανάπτυξη των ανθρώπων, ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στο θέμα του ΦΠΑ στην εστίαση, για τη μείωση του οποίου έχει καταβάλει μεγάλη προσπάθεια τα τελευταία χρόνια ως πρόεδρος του ΣΕΠΟΑ. Δήλωσε ικανοποιημένος από τη θεσμοθέτηση αυστηρών μέτρων για τη φοροδιαφυγή.
Ο Λέανδρος Καρακατσάνης, πρόεδρος & διευθύνων σύμβουλος της CREAM TEAM ABEE (DUST+CREAM), μίλησε για το δικό του εγχείρημα, μια εταιρεία καλλυντικών η οποία έδωσε το έναυσμα για την ανάπτυξη δικτύου franchise.
Η αλυσίδα αριθμεί σήμερα 55 καταστήματα και αναμένεται να φθάσει στα 70 την επόμενη χρονιά, με στόχο να επεκταθεί και στο εξωτερικό. «Το franchise για μας είναι σημαντικό διότι με τη χονδρική δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε σημαντική ανάπτυξη. Το πρόβλημά μας δεν είναι η ρευστότητα, αλλά η εδραίωση του brand» τόνισε μεταξύ άλλων.
Από τον κλάδο της εστίασης, ο Βλάσσης Γεωργάτος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Γρηγόρης, είναι καλός γνώστης του franchise ως εργαλείου ανάπτυξης δικτύων.
Η εταιρεία του αναπτύσσεται με αυτό το μοντέλο περί τα 15-16 χρόνια και όπως λέει ο ίδιος «το franchise είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για την ανάπτυξη μικρών καταστημάτων 5-10 ατόμων». Εξήγησε μεταξύ άλλων ότι η μεγαλύτερη δυσκολία της ανάπτυξης με franchise είναι η προσδοκία ότι πρέπει να κλωνοποιείται η εμπειρία που κεντρικά έχει οικοδομηθεί. «Αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο» τόνισε.
Ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, που δέχτηκε και χρόνια πολλά για την «Ημέρα Ελληνικού Εμπορίου», αναφέρθηκε διεξοδικά στη συνάντηση που είχε πρόσφατα με την εκπρόσωπο του ΔΝΤ όπου παρουσίασε στοιχεία για τις επιπτώσεις των πολιτικών που εφαρμόζονται στις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου.
«Παρουσιάσαμε στοιχεία που δείχνουν τη μεγάλη συρρίκνωση του εμπορίου κατά τη διάρκεια της κρίσης. Περί τις 245.000 επιχειρήσεις έκλεισαν, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζεται η καταναλωτική αγοραστική δύναμη» είπε μεταξύ άλλων.
Τη δική του εμπειρία παρέθεσε ο Αντώνης Μακρής, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως (ΣΕΛΠΕ), μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Intersport Athletics AEE, και τόνισε τα διδάγματα αυτής: «Οι πολιτικές αποφάσεις δεν πρέπει να παρεμβαίνουν στη φυσιολογική λειτουργία της αγοράς. Οι λύσεις υπάρχουν, όπως τα open malls, αλλά θέλουν κι έναν επενδυτή - συντονιστή. Είναι μεγάλο σχολείο οι λαϊκές αγορές. Η αγορά θέλει την ησυχία της, αλλά θέλει κι ένα χρόνο προσαρμογής όταν της βάζεις δύσκολα…».
«Η εξυπηρέτηση και το service είναι το α και το ω της δουλειάς μας» τόνισε από την πλευρά του ο Ηλίας Κούκουτσας, διευθύνων σύμβουλος της ΑΤΤΙΚΑ Πολυκαταστήματα Α.Ε., μιας εταιρείας που κερδίζει μερίδια και παρά την κρίση εμφανίζει σταθερά καλές επιδόσεις. «Θέλουμε να κερδίσουμε τον καταναλωτή, να έχουμε επικοινωνία μαζί του, να τον ενημερώνουμε. Από την εποχή του 2009 - 2010, όταν οι οίκοι του εξωτερικού κοίταζαν πώς θα πληρωθούν, έχουμε φθάσει σε μια απαιτητική εποχή που οι πωλητές πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι, να κάνουν πιο αποτελεσματικές τις εσωτερικές μας διαδικασίες προσθέτοντας υπεραξία στις υπηρεσίες προς τους πελάτες μας».
Κατά την άποψή του, μεγάλα πολυκαταστήματα και μεγάλα εμπορικά κέντρα θα είναι στο επίκεντρο της καταναλωτικής κίνησης στο μέλλον, ενώ κρίσιμος είναι ο ρόλος των τουριστών.
Ο Χρήστος Καλογεράκης, διευθύνων σύμβουλος της Public (Retail World SA), τόνισε την ελληνικότητα της εταιρείας του. «Δεν στηριζόμαστε σε κάποιο ξένο group, είμαστε μια ελληνική εταιρεία που ανήκει σε έναν ελληνικό Όμιλο κι αντιμετωπίζουμε τις γνωστές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά όλες οι εταιρείες στην Ελλάδα. Δημιουργήσαμε μια αγαπητή μάρκα κι ένα δίκτυο 50 καταστημάτων στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Στόχος ήταν να πάμε σε malls και σε high streets» είπε περιγράφοντας την πορεία της αλυσίδας δημιούργημα του Πάνου Γερμανού, σημαντικό κεφάλαιο για την εταιρεία.
Η εταιρεία πέτυχε οργανική ανάπτυξη 21% το 2015, σύμφωνα με τον κ. Καλογεράκη, η οποία στηρίχθηκε σε 4 άξονες: στην καινοτομία σε προϊόντα και υπηρεσίες, στην καλή γνώση του καταναλωτή, στην επένδυση στις νέες τεχνολογίες και στην εμπορικότητα πάντα με γνώμονα τον πελάτη
Διπλή μάχη για την επικράτηση στην αγορά και την εξασφάλιση ρευστότητας δίνουν οι παραγωγικές εταιρείες. Ο Ευάγγελος Καλούσης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ), μίλησε για τη δυναμική του κλάδου που πραγματοποιεί πωλήσεις 15 δισ. ευρώ, ενώ έχει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό. Αυτό αποτυπώνεται σε εξαγωγές 5 δισ. ευρώ.
Ο Κωνσταντίνος Τζαβάρας, γενικός διευθυντής της SiEBEN, έδειξε ποια είναι η πορεία του brand από την παραγωγή στον τελικό καταναλωτή. «Σε όλη αυτή την αλυσίδα πρέπει όλοι να προσπαθούν με τον τρόπο τους να πουλάνε τα προϊόντα.
Πρέπει να καταφέρουμε να κάνουμε πωλήσεις σε όλες τις συνθήκες…» είπε μεταξύ άλλων προς τους συνέδρους, τονίζοντας επίσης την παράμετρο του loyalty της μικρής λιανικής. «Είναι σημαντικό να βάλουμε αυτούς τους ανθρώπους να πουλάνε τα δικά μας προϊόντα» τόνισε.
Ο Θεόδωρος Δούρος, διευθύνων σύμβουλος της Δούρος Α.Ε. (DUR), αναφερόμενος στην εξωστρέφεια τόνισε ότι δεν είναι μόνο πώληση, είναι και ιδέες. «Οι άνθρωποι του ρούχου διαφέρουν από άλλους επαγγελματίες» τόνισε και μίλησε για την κρίση, όπως αυτή εμφανίστηκε στον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας - ένδυσης πολύ πριν από την κρίση που βιώνουμε σήμερα.
Τη δική του εμπειρία πρόσθεσε ο Γιώργος Μαργώνης, γενικός διευθυντής Πωλήσεων & Διανομής Ελλάδας, Κύπρου & Μάλτας της Παπαστράτος ΑΒΕΣ, που δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην υψηλή φορολογία στον κλάδο. Τόνισε επίσης ότι χρειάζονται ισχυρά δίκτυα logistics και τρόποι που θα προσδώσουν προστιθέμενη αξία σε προϊόντα και υπηρεσίες.
Ο Πλάτωνας Μαρλαφέκας, αντιπρόεδρος & επικεφαλής Τμημάτων Marketing, Εξαγωγών & Μηχανογράφησης της Λουξ Μαρλαφέκας ΑΒΕΕ, εξήγησε πως η εταιρεία του κερδίζει μερίδια εν μέσω κρίσης και ο Γιώργος Μαυρομαράς, σύμβουλος διοίκησης της BAKE HELLAS ΑΒΕΕ και πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αρτοποιητικών Μονάδων περιέγραψε τις αλλαγές της αγοράς, που μετατοπίζεται στο μοντέλο των πιο οργανωμένων μορφών πώλησης, με το brand να αποτελεί το ισχυρό κεφάλαιο.
Για τη σωστή ανάλυση ωστόσο και τη στρατηγική απαιτείται έρευνα και στην Ελλάδα υστερούμε σε ποιοτικές έρευνες - όπως σχολίασε μεταξύ άλλων ο Γιώργος Πανηγυράκης, καθηγητής Μάρκετινγκ στο Τμήμα Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο Κωνσταντίνος Χ. Παπαδημητρίου, πρόεδρος της Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ, μίλησε για τα κίνητρα για τις επιχειρήσεις σε τοπικό επίπεδο, ενώ ο Θεόδωρος Σκαγιάς, γενικός οικονομικός διευθυντής της Σκαγιάς ΑΒΕΕ (SKAG), εξήγησε πως η εξωστρέφεια βοήθησε την εταιρεία του να ξεπεράσει την κρίση.
Ο Γιώργος Παπαλέξης, διευθύνων σύμβουλος του Οίκου Zolotas, μίλησε για το κόσμημα ως επένδυση, όταν αυτό έχει δημιουργηθεί από πολύτιμα υλικά και αναφέρθηκε στην υπεραξία που δίνουν οι εξειδικευμένοι τεχνίτες δημιουργώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τα είδη αυτά στο εξωτερικό…
Στο τι «κρύβεται» πίσω από την επιλογή του προϊόντος επιχείρησε να απαντήσει ο Βαγγέλης Καραλής, Founder & CEO, CLOUDBIZ «Ενοποιημένη εμπειρία του πελάτη», που παρουσίασε τα χαρακτηριστικά των καταναλωτών μέσω των γενεών, baby boomers, gen X, gen Y, καθώς και με βάση τη «σύνδεσή» του με τα brands. «Δεν υπάρχουν καλοί και κακοί πελάτες. Το ζητούμενο είναι να βρούμε τα χαρακτηριστικά των πελατών και να επικοινωνήσουμε μαζί τους με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά» τόνισε.
Ο Γιώργος Δουκίδης, καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, επιστημονικός σύμβουλος ΙΕΛΚΑ, είπε ότι η κρίση έχει κάνει τους καλούς να γίνονται καλύτεροι… ενώ ανέλυσε την καταναλωτική συμπεριφορά μέσα από την εμπειρία του στην έρευνα, για την οποία ο Νίκος Καραγεωργίου, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων (ΕΣΒΕΠ), είπε ότι θα πρέπει να οδηγεί σε προϊόν προσιτής τιμής, ώστε αυτό να μπορεί να διατεθεί στην αγορά.
Ο Γιώργος Βελέντζας, διευθύνων σύμβουλος των Καταστημάτων Αφορολόγητων Ειδών Α.Ε., παρουσίασε τις προοπτικές του ταξιδιωτικού εμπορίου στην Ελλάδα μέσα από την επιτυχημένη δραστηριότητα των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών.
Από την πλευρά του ο Τζώρτζης Κουτσολιούτσος, διευθύνων σύμβουλος της FF Group, μοιράστηκε με τους συνέδρους το success story της FF Group, η οποία μπορεί να αντλεί τα περισσότερα κέρδη της από το εξωτερικό ως ένας πολυεθνικός όμιλος, εξακολουθεί ωστόσο να διατηρεί σημαντική δραστηριότητα στην Ελλάδα. Ο όμιλος το τρέχον διάστημα υλοποιεί επενδύσεις υιοθετώντας νέες ψηφιακές πρακτικές που αλλάζουν τον τρόπο επικοινωνίας των μαρκών που αντιπροσωπεύει με το καταναλωτικό κοινό».
Ο Σπύρος Ξένος, αντιπρόεδρος δ.σ. & Chief Financial Officer, MEDIA SATURN Ελλάδας, αναφέρθηκε στην πτώση της αγοράς στην κλάδο ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών λόγω του έντονου ανταγωνισμού και τη στροφή των καταναλωτών σε πιο ακριβά αλλά πιο ποιοτικά προϊόντα, ενώ ο Παναγιώτης Τσινάβος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κρι Κρι Α.Ε. υπεραμύνθηκε της πιστότητας ως μια αξία που κατακτιέται και δεν χαρίζεται.
Το ηλεκτρονικό καλάθι
Πέρα από το νέο μοντέλο καταστήματος και την πληθώρα εργαλείων για τον καταναλωτή, μια ακόμη τάση είναι η διεύρυνση του ηλεκτρονικού καλαθιού καθώς ο Έλληνας καταναλωτής εκτός από είδη ένδυσης, ηλεκτρονικά, καλλυντικά και φάρμακα ψωνίζει πλέον έπιπλα, είδη για το παιδί και αξεσουάρ για το κάπνισμα (ηλεκτρονικό τσιγάρο). Ακόμη και κατοικίδια. Πλέον δεν μιλάμε για ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά για εμπόριο με ηλεκτρονικά μέσα.
Σε σχετική συζήτηση πρωταγωνίστησαν οι κ.κ. Φώτης Αντωνόπουλος, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.E.CA.), eCommerce Director, Fais Group of Companies, Παναγιώτης Γκεζερλής, CEO & Head of Consulting, Convert Group, Νίκος Γουλής, διευθύνων σύμβουλος, e-Travel Α.Ε. Δημήτρης Θεοφάνους, eCommerce Director, you.gr (Member of Quest Group) και Θανάσης Πετμεζάς, γενικός διευθυντής, cosmoONE Hellas Marketsite S.A.
* Τις επόμενες ημέρες θα ακολουθήσουν αναλυτικότερα ρεπορτάζ για τις παρουσιάσεις και τοποθετήσεις που έγιναν στο συνέδριο.