Τον φάκελο ναυπηγοεπισκευή, που αποτελεί «επτασφράγιστο μυστικό» για την Cosco ανοίγει σήμερα η «Ν», έξι μήνες περίπου πριν τεθεί σε λειτουργία η νέα μεγάλη πλωτή δεξαμενή των 300.000 τόνων που φέρνουν οι Κινέζοι.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Τον φάκελο ναυπηγοεπισκευή, που αποτελεί «επτασφράγιστο μυστικό» για την Cosco ανοίγει σήμερα η «Ν», έξι μήνες περίπου πριν τεθεί σε λειτουργία η νέα μεγάλη πλωτή δεξαμενή των 300.000 τόνων που φέρνουν οι Κινέζοι.
Η έλλειψη μεγάλων δεξαμενών από την απραγία στα μεγάλα ναυπηγεία (Σκαραμαγκάς, Ελευσίνα, Σύρος) έχει δημιουργήσει ασφυκτική πίεση στην ευρύτερη οικονομία του Πειραιά. Παρά τις ανάσες που πήρε ο κλάδος εξαιτίας των εκτεταμένων εργασιών σε πλοία της ακτοπλοΐας πέρσι και φέτος, όλοι αναμένουν τις κινήσεις των Κινέζων ως το «μάννα εξ ουρανού».
Η είδηση που δημοσιοποίησε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης ότι η νέα μεγάλη πλωτή δεξαμενή έχει ξεκινήσει το ταξίδι της προς την Ελλάδα χαροποίησε τον επιχειρηματικό κόσμο της περιοχής.
Ο αρχικός ενθουσιασμός, όμως, μετατρέπεται σταδιακά σε ανησυχία διότι μέχρι στιγμής από τη νέα διοίκηση του ΟΛΠ έχει επιβληθεί σιγή ασυρμάτου σχετικά με τα σχέδιά της για το Πέραμα.
Οι Κινέζοι, επισημαίνουν πηγές της «Ν», θέλουν να κρατήσουν το θέμα χαμηλά και να μην πάρει διαστάσεις, τόσο λόγω νοοτροπίας όσο και γιατί υπάρχουν ακόμα πολλά ανοικτά θέματα.
Το κυριότερο από όλα είναι οι εργαζόμενοι. Κύκλοι της αγοράς τόνισαν στη «Ν» ότι επιχειρείται μια συμφωνία κυρίων μεταξύ της νέας διοίκησης του ΟΛΠ και των εργαζομένων. Συμφωνία που θα βάλει τάξη στο χάος των προηγούμενων χρόνων.
Θα περιλαμβάνει ίσως κάποιες εγγυήσεις για προσέλκυση πλοίων για επισκευές, γεγονός που θα μειώσει την ανεργία που μαστίζει το Πέραμα.
Παράλληλα, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα υπάρχουν και διαβεβαιώσεις για τη δημιουργία υποδομών και κανονισμών οι οποίες θα εγγυώνται την ασφάλεια των εργασιών στην επισκευαστική βάση, αλλά και τη σωστή λειτουργία των επιχειρήσεων οι οποίες θα εισέρχονται στον χώρο.
«Οι Κινέζοι θέλουν οι εταιρείες με τις οποίες θα συνεργάζονται να μην οφείλουν στους εργαζόμενους και στο Δημόσιο» επισημαίνουν χαρακτηριστικά στη «Ν».
Ζήτημα που πάντως προκαλεί τριβές στον επιχειρηματικό κόσμο του Πειραιά, διότι υπάρχει μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων που αντιμετωπίζει μεγάλες οικονομικές δυσχέρειες.
Ακόμα υπάρχουν ανοικτά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αυτοματοποίηση των διαδικασιών που επιβάλλει ο νόμος για τις εργασίες.
Στο πλαίσιο αυτό, ήδη το ΕΒΕΠ έχει προτείνει να αναλάβουν οι υπηρεσίες τους την έκδοση των αδειών για επισκευαστικές εργασίες, ώστε να μην υπάρχει η παρέμβαση πολλών δημόσιων φορέων.
Όσον αφορά το πλάνο, οι Κινέζοι σε πρώτη φάση φαίνεται ότι θα στηριχθούν στις επισκευές πλοίων του στόλου του ομίλου αλλά και πλοίων εταιρειών με τις οποίες έχουν στενή συνεργασία. Θα επιχειρήσουν να κάνουν τον Πειραιά βάση για τα πλοία του alliance που ανήκουν, ώστε όταν τα πλοία αυτά βρίσκονται στη Μεσόγειο να έρχονται στο Πέραμα για εργασίες.
Παράλληλα καταστρώνουν σχέδιο marketing ώστε να προσελκύσουν και Έλληνες πλοιοκτήτες. Το σημείο αυτό, όμως, θεωρείται και το πιο αμφίρροπο διότι παράλληλα επαφές και σχέσεις με ελληνικές αλλά και ξένες εταιρείες αναπτύσσουν και μεγάλες εταιρείες της ναυπηγοεπισκευής στη χώρα μας.
Αν δεν υπάρξει στενή συνεργασία υπάρχει κίνδυνος ανάπτυξης «ανταγωνισμού» μεταξύ του φορέα που θα παρέχει τις εγκαταστάσεις και όσων θα τις εκμεταλλεύονται.
Μακροπρόθεσμα
Σε ορίζοντα πενταετίας ή και δεκαετίας τα στελέχη της Cosco, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, σχεδιάζουν να «πατήσουν» στους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ προκειμένου να δώσουν ώθηση στη ζώνη.
Σε πρώτη φάση εξετάζουν το θέμα του ballast water treatment convention, που σύμφωνα με τον ΙΜΟ υιοθετήθηκε από το 35,01% του παγκόσμιου στόλου μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ θα συνδυαστεί και με τη χρήση του LNG ως ναυτιλιακό καύσιμο.
Νέες χρεώσεις
Φωνές διαμαρτυρίας έχουν ακουστεί και σε σχέση με το ενδεχόμενο η Cosco να επιβάλει και κάποιες νέες χρεώσεις στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.
Οι γνώμες εδώ πάντως διίστανται διότι υπάρχουν και επιχειρηματίες που επισημαίνουν ότι αφού θα γίνουν νέες επενδύσεις θα πρέπει να επιβληθούν και κάποιες λογικές χρεώσεις προκειμένου να συντηρηθούν σωστά σε βάθος χρόνου αλλά και να αποσβεστούν.