Χαμηλώνει ο πήχης των προσδοκιών για μεγάλες επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η ελληνική πλευρά μετά και τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ για επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ στο λιμάνι έδειξε ότι δεν υπάρχει ανταπόκριση από τους υποψήφιους ομίλους για το 67% των μετοχών του ΟΛΘ.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Χαμηλώνει ο πήχης των προσδοκιών για μεγάλες επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η ελληνική πλευρά μετά και τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ για επενδύσεις 180 εκατ. ευρώ στο λιμάνι έδειξε ότι δεν υπάρχει ανταπόκριση από τους υποψήφιους ομίλους για το 67% των μετοχών του ΟΛΘ.
Οι μεγάλες «εκπτώσεις» που κάνει η ελληνική πλευρά, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», είναι αποτέλεσμα της απροθυμίας δύο τουλάχιστον από τους πέντε, ουσιαστικά, ενδιαφερόμενους ομίλους να επενδύσουν περισσότερα από 100 με 120 εκατ. ευρώ στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Όταν ξεκίνησε η επιχείρηση «διαγωνισμός ΟΛΘ», το ύψος των επενδύσεων που ήθελε η ελληνική πλευρά να χαρακτηριστούν απαραίτητες ξεπερνούσαν τα 250 εκατ. ευρώ. Στην πορεία όμως έπεσαν στα 220 εκατ., ενώ με το τελευταίο draft που είχαν στα χέρια τους οι ενδιαφερόμενοι για τον ΟΛΘ όμιλοι το ύψος των επενδύσεων είχε πέσει στα 190 εκατ. ευρώ.
Τελευταίος τη σκυτάλη πήρε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος από το βήμα της διεθνούς έκθεσης της Θεσσαλονίκης ανέφερε ότι οι επενδύσεις που θα γίνουν στον ΟΛΘ θα φτάσουν τα 180 εκατ. ευρώ, ανακοινώνοντας ουσιαστικά νέα μείωση στα προαπαιτούμενα.
Αυτός είναι και ο λόγος που, σύμφωνα με την πληροφόρηση της «Ν», η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών θα καθυστερήσει περαιτέρω και πλέον προσδιορίζεται για τα μέσα Δεκεμβρίου. Μάλιστα, όπως τονίζουν στη «Ν» πηγές που παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά, το γεγονός ότι το ύψος των επενδύσεων δεν υπολογίζεται στο τίμημα που θα δεχθεί το ΤΑΙΠΕΔ, διευκολύνει τους επενδυτικούς ομίλους να κρατήσουν χαμηλά το συνολικό τίμημα.
Οι επενδύσεις
Οι όμιλοι που ενδιαφέρονται να διεκδικήσουν το πλειοψηφικό πακέτο των μετοχών του ΟΛΘ έχουν εξετάσει σε γενικότερη βάση δύο εναλλακτικά σενάρια επενδύσεων για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το πρώτο αφορά εκτεταμένες επενδύσεις που μπορεί να φτάσουν τα 250 αλλά ακόμα και τα 300 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνουν την πλήρη επέκταση του προβλήτα 6 (Σ.ΕΜΠΟ) μαζί με τον εξοπλισμό για πυκνή στοιβασία χωρητικότητας περίπου 1,3 εκατ. teu ετησίως.
Παράλληλα το σχέδιο περιλαμβάνει και νέο terminal για χύδην φορτίο που θα μπορεί να εξυπηρετεί τα νέα μεγέθη και δεδομένα πλοίων. Το σχέδιο αυτό αναμένεται να αλλάξει λιμενική «κατηγορία» στον ΟΛΘ και να δώσει τεράστια ώθηση στην οικονομία της πόλης και γενικότερα της περιοχής. Ωστόσο, λόγω της πολύ μεγάλης κρίσης που μαστίζει τη ναυτιλία τόσο στα containerships όσο και στα bulker, ενδεχομένως μια τόσο μεγάλη επένδυση να χαρακτηρίζεται πολύ υψηλού ρίσκου και να απορρίπτεται από μερίδα των υποψήφιων επενδυτών.
Το δεύτερο επενδυτικό πλάνο προβλέπει κατά πολύ μικρότερο άνοιγμα, από 100 μέχρι 120 εκατ. ευρώ στην πενταετία. Το ποσό αυτό θα χρησιμοποιηθεί σχεδόν αποκλειστικά για την αλλαγή του μηχανολογικού εξοπλισμού του υφιστάμενου προβλήτα 6 του ΟΛΘ ώστε να έχει καλύτερη απόδοση ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων. Με το σχέδιο αυτό υπάρχει ο κίνδυνος σταδιακά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης να χάσει τη δυναμική που έχει σήμερα, εφόσον φυσικά οι ανταγωνιστές της ευρύτερης περιοχής προχωρήσουν σε μεγαλύτερες επενδύσεις. Ακόμα ένα σημείο - κλειδί που μπορεί να καθορίσει το ύψος της προσφοράς για τις επενδύσεις της κάθε κοινοπραξίας είναι και το δίκτυο των λιμένων που έχει στη διάθεσή του ο port operator.
Οι όμιλοι που ενδιαφέρονται
Ζωηρό ενδιαφέρον στο Dataroom του ΟΛΘ δείχνουν η ιαπωνική Mitsui, η APM Terminal της Moller Maersk, η αγγλική P&O που είναι θυγατρική της DPW, η ICTS που έχει έδρα στις Φιλιππίνες, καθώς και το γερμανικό fund της Deutsche Invest, το οποίο όμως δεν έχει ανακοινώσει με ποιον port operator θα συνεργαστεί. Στο σχήμα αυτό σύμφωνα με όσα έχουν διαρρεύσει θα συμμετέχει και ο πρόεδρος του ΠΑΟΚ επιχειρηματίας Ιβάν Σαββίδης.