Σε ισχύ θα τεθεί από τις 8 Σεπτεμβρίου 2017 η Διεθνής Σύμβαση για τον Έλεγχο και τη Διαχείριση του έρματος και ιζημάτων του πλοίου (International Convention for the Control and Management of Ships’ Ballast Water and Sediments (BWM Convention) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), μετά την επικύρωση της σύμβασης και από τη Φινλανδία.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε ισχύ θα τεθεί από τις 8 Σεπτεμβρίου 2017 η Διεθνής Σύμβαση για τον Έλεγχο και τη Διαχείριση του έρματος και ιζημάτων του πλοίου (International Convention for the Control and Management of Ships’ Ballast Water and Sediments (BWM Convention) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), μετά την επικύρωση της σύμβασης και από τη Φινλανδία.
Παράλληλα ανοίγει ο δρόμος και για την αναθεώρηση ορισμένων διατάξεών της, προκειμένου να καταστεί λειτουργική και αποτελεσματική.Η τροποποίησή της κρίνεται αναγκαία γιατί αφορά περισσότερα από 50.000 πλοία τα οποία καλούνται μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια να εγκαταστήσουν ένα σύστημα διαχείρισης θαλάσσιου έρματος (Ballast Water Management-BWMS) αξίας από 1 εκατ. δολ. έως 5 εκατ. δολ. Αναμένεται να επενδυθούν περισσότερα από 100 δισ. δολ. όλο αυτό το διάστημα σε BWMS, χωρίς όμως οι πλοιοκτήτες να είναι σίγουροι ότι το σύστημα που επέλεξαν θα γίνει λειτουργικό, όπως επίσης και αποδεκτό από όλες τις ρυθμιστικές αρχές του πλανήτη και ειδικότερα των ΗΠΑ.
Η οριοθέτηση, πάντως, του χρονοδιαγράμματος έναρξης ισχύος της σύμβασης, με την οποία καθορίζονται συγκεκριμένες διαδικασίες διαχείρισης του θαλάσσιου έρματος είναι «ένα πραγματικά σημαντικό ορόσημο για την υγεία του πλανήτη μας», όπως δήλωσε γενικός γραμματέας του ΙΜΟ Ki-tack Lim. Ο καθορισμός της ημερομηνίας που θα τεθεί σε ισχύ η σύμβαση έγινε δυνατός γιατί ικανοποιήθηκε ο όρος του ΙΜΟ, που προβλέπει ότι η σύμβαση θα τεθεί σε ισχύ 12 μήνες μετά την επικύρωσή της από τουλάχιστον 30 κράτη-μέλη, που αντιπροσωπεύουν το 35% της παγκόσμιας χωρητικότητας της εμπορικής ναυτιλίας. Με την προσχώρηση χθες της Φινλανδίας η χωρητικότητα των συμβαλλομένων στη συνθήκη κρατών έφθασε το 35,1441% της παγκόσμιας, ενώ ο αριθμός των κρατών ανέρχεται σε 52.
Σε δηλώσεις του ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου (ICS) Esben Poulsson επισημαίνει ότι τώρα είναι πιο επιτακτική από ποτέ ανάγκη, τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ να ολοκληρώσουν την αναθεώρηση των «G8 Type Approval Guidelines» για τα συστήματα επεξεργασίας κατά την επόμενη σύνοδο της επιτροπής προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος του ΙΜΟ τον Οκτώβριο.
Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι πλοιοκτήτες μπορούν να έχουν απόλυτη εμπιστοσύνη ότι ο ακριβός εξοπλισμός που σύντομα θα πρέπει να εγκαταστήσουν θα είναι αποτελεσματικός και πλήρως συμβατός κατά τις επιθεωρήσεις ελέγχου του κράτους λιμένα, τόνισε ο πρόεδρος του ICS.
Οι δυσκολίες στις ΗΠΑ
Δυστυχώς, από την έναρξη ισχύος του νέου καθεστώτος του ΙΜΟ δεν θα έχουν επιλυθεί οι ακραίες δυσκολίες που εξακολουθούν να υπάρχουν στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημείωσε ο πρόεδρος του ICS. Σύμφωνα με το ICS υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα σε σχέση με το πιο αυστηρό καθεστώς έγκρισης του εξοπλισμού που ισχύει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ένα καθεστώς που άρχισε να εφαρμόζεται τον Ιανουάριο του 2014 καθώς οι ΗΠΑ δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη σύμβαση του ΙΜΟ. Οι κανονισμοί των ΗΠΑ απαιτούν όλα τα πλοία που απορρίπτουν θαλάσσιο έρμα στα νερά των ΗΠΑ να χρησιμοποιούν ένα σύστημα εγκεκριμένο από την αμερικανική ακτοφυλακή (USCG).
Ωστόσο, επειδή μέχρι στιγμής κανένα σύστημα δεν έχει εγκριθεί από τις αμερικανικές αρχές, τα πλοία είτε θα παίρνουν μία παράταση για την τοποθέτηση των απαιτούμενων συστημάτων, ή μπορούν να εγκαταστήσουν ένα εναλλακτικό σύστημα (Alternate Management System-AMS), που είναι αποδεκτό από την αμερικανική ακτοφυλακή και σε συμφωνία με τις τρέχουσες οδηγείς του ΙΜΟ. Όμως το AMS γίνεται αποδεκτό για μόλις πέντε χρόνια και μετά θα δίνεται η οριστική έγκριση είτε σε αυτό είτε για άλλο σύστημα. Η USCG όμως δεν εγγυάται ότι ένα AMS θα γίνει πλήρως αποδεκτό. Έτσι μπορεί ο πλοιοκτήτης να εγκαταστήσει ένα σύστημα αξίας 1-5 εκατ. δολ. και σε πέντε χρόνια θα πρέπει να το απεγκαταστήσει.
Απλοποίηση της διαδικασίας
Σύμφωνα, με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) είναι θετική -και γι’ αυτό την επικροτεί- η απόφαση της αμερικανικής ακτοφυλακής να απλοποιήσει τη διαδικασία αίτησης με την οποία ένας διαχειριστής πλοίου μπορεί να ζητήσει παράταση της ημερομηνίας συμμόρφωσής του σχετικά με την επεξεργασία του θαλάσσιου έρματος, καθώς και τη διευκρίνιση του όρου «πρώτος προγραμματισμένος δεξαμενισμός» για τους σκοπούς του κανόνα επεξεργασίας θαλάσσιου έρματος. Κινητήρια δύναμη των εξελίξεων στις ΗΠΑ για τα προσεχή τρία χρόνια θα αποτελέσει η συμμόρφωση της Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος (Environmental Protection Agency - EPA) με την απόφαση του Ομοσπονδιακού Εφετείου (2015) σχετικά με την αναθεώρηση της Γενικής Άδειας Πλοίου (Vessel General Permit - VGP), 2013.
Σύμφωνα με το αναθεωρημένο VGP, όπως αναφέρει η ΕΕΕ, είναι εύλογο να προσδοκάται ότι θα παρασχεθούν κατάλληλες εγκαταστάσεις υποδοχής θαλάσσιου έρματος στα ποντοπόρα πλοία όταν προσεγγίζουν σε λιμένες των ΗΠΑ. Τέλος, εν όψει του γεγονότος ότι η ανάγκη μετασκευής του παγκόσμιου στόλου με συστήματα Διαχείρισης Θαλάσσιου Έρματος δεν θα επιτευχθεί τα προσεχή πέντε χρόνια, η ΕΕΕ προβλέπει μία παράταση της περιόδου προσαρμογής.