Έκρηξη ναύλων στη spot αγορά των containerships πυροδότησε η κατάρρευση της κορεατικής ναυτιλιακής εταιρείας τακτικών γραμμών Hanjin Shipping. Οι ναύλοι στις μεγάλες γραμμές Ανατολής-Δύσης θα συνεχίσουν να αυξάνονται κατά τη διάρκεια των προσεχών εβδομάδων στον απόηχο της κατάρρευσης της Hanjin Shipping, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες προσπαθούν να επωφεληθούν από την έξοδο χωρητικότητας από την αγορά, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry.
Από την έντυπη έκδοση
Έκρηξη ναύλων στη spot αγορά των containerships πυροδότησε η κατάρρευση της κορεατικής ναυτιλιακής εταιρείας τακτικών γραμμών Hanjin Shipping. Οι ναύλοι στις μεγάλες γραμμές Ανατολής-Δύσης θα συνεχίσουν να αυξάνονται κατά τη διάρκεια των προσεχών εβδομάδων στον απόηχο της κατάρρευσης της Hanjin Shipping, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες προσπαθούν να επωφεληθούν από την έξοδο χωρητικότητας από την αγορά, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry.
Η είδηση ότι η Hanjin υπέβαλε αίτηση για δικαστική προστασία ήρθε σε μία περίοδο που λόγω εποχικότητας σημειώνονταν ορισμένες αυξήσεις σε διάφορες γραμμές. Η κατάρρευση όμως της κορεατικής ναυτιλιακής έχει σαν αποτέλεσμα την εκτίναξη των ναύλων. Ο διευθυντής του οίκου Drewry, Philip Damas, δήλωσε χθες ότι ο World Container Index της Drewry έδειξε αυξήσεις έως και 42% στις τιμές spot για τις τέσσερις μεγάλες γραμμές, όπου και η Hanjin έχει σημαντική παρουσία και συγκεκριμένα τις γραμμές Ασίας-Ευρώπης, Ανατολική Ασία-ΗΠΑ, Ασία - Δυτική Ακτή ΗΠΑ και Ασία-Μέση Ανατολή.
Επιπλέον, ο ίδιος επισημαίνει ότι υπάρχει η δυναμική να σημειωθούν περαιτέρω αυξήσεις των ναύλων στην αγορά κατά τις επόμενες εβδομάδες, καθώς έχει αφαιρεθεί από την αγορά χωρητικότητα.
Η τελευταία έκθεση του Shanghai Containerised Freight Index δείχνει ότι οι ναύλοι στη γραμμή Ασία-Βόρεια Ευρώπη ανέβηκαν κοντά στα 1.000 δολ. ανά teu καθώς έφθασαν τα 949 δολ. ανά teu, σημειώνοντας άνοδο 36,5% ή 254 δολ. Αντίστοιχα στον World Container Index του Drewry ο ναύλος στη spot αγορά εκτινάχτηκε από τα 1.310 δολ. ανά teu στα 1.826 δολ. ανά teu.
Επίσης οι ναύλοι αυξήθηκαν στα 1.674 δολάρια ανά 40 teu στη γραμμή Σαγκάη-Λος Άντζελες, ενώ στο δρομολόγιο Σαγκάη-Νέα Υόρκη αυξάνονται κατά 19% στα 2.151 δολάρια.
Πάντως, ορισμένοι μεταφορείς ζητούν ακόμη υψηλότερους ναύλους. Όπως αναφέρουν οι Lloyds List, η Hanjin λειτουργούσε εννέα πλοία στο πλαίσιο της «συμμαχίας» CKYHE στη γραμμή Ασία - Βόρεια Ευρώπη. Η απομάκρυνση των πλοίων αυτών επιτρέπει στις άλλες εταιρείας liners να αυξήσουν τους ναύλους επωφελούμενες από την έλλειψη χωρητικότητας.
Στο μεταξύ, στη γραμμή Ασία-Μεσόγειος οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 6,1% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, στα 519 ανά teu, σύμφωνα με τον Shanghai Containerised Freight Index και ανέβηκαν οριακά στο World Container Index, η οποία χρησιμοποιεί τη Σαγκάη ως λιμάνι βάση αναχώρησης και στη Γένοβα ως λιμάνι βάση προορισμού, από 1.013 ανά teu σε 1.028 δολ. ανά teu. Ωστόσο, ο κ. Damas εκτίμησε ότι η ξαφνική μείωση της προσφοράς λόγω πτώχευσης της Hanjin θα πρέπει σύντομα να παρατηρηθεί αύξηση των ναύλων στη spot αγορά.
Πάντως ακόμη μεγαλύτερες είναι οι αυξήσεις στις γραμμές Ασία- ΗΠΑ όπου η Hanjin έχει παρουσία με 27 πλοία. Ο δείκτης SCFI δείχνει ότι ο ναύλος στη spot αγορά στη γραμμή Ασία - Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ αυξήθηκε 45% στα 2.441 δολ. ανά teu, ενώ στη γραμμή προς Δυτική Ακτή των ΗΠΑ από Ασία η άνοδος στους ναύλους ήταν ακόμη υψηλότερη, στο 51,4% και στα 1.746 δολ ανά teu.
H ζήτηση για slots είναι μεγάλη και έτσι θα προσαρμοσθούν και οι τιμές στις αλλαγές, ανέφερε στη lloydslist παράγων της Cosco, ο οποίος πρόσθεσε ότι η άνοδος των ναύλων δεν συνδέεται κατ’ ανάγκη με τη Hanjin, αλλά παραδέχθηκε ότι η αίτηση πτώχευσης της νοτιοκορεατικής εταιρείας έχει θετικό αντίκτυπο στους ναύλους.
Επίσης μεγάλες εταιρείες liners προχωρούν σε ενημερώσεις των πελατών τους για το πώς σκοπεύουν να τους εξυπηρετήσουν στις περιπτώσεις που σε κάποια λιμάνια είχαν συνεργασία με την κορεατική ναυτιλιακή που κατέρρευσε.