Σε ένα καθοδικό υφεσιακό κανάλι θα εισέλθει το 2017 και μέχρι το τέλος του 2018 ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων, σύμφωνα με τη Morgan Stanley, η οποία αναθεωρεί προς τα κάτω ορισμένες από τις εκτιμήσεις για την πορεία των εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Σε ένα καθοδικό υφεσιακό κανάλι θα εισέλθει το 2017 και μέχρι το τέλος του 2018 ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων, σύμφωνα με τη Morgan Stanley, η οποία αναθεωρεί προς τα κάτω ορισμένες από τις εκτιμήσεις για την πορεία των εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια.
Η Morgan Stanley εκτιμά ότι οι περισσότερες εισηγμένες ναυτιλιακές δεξαμενόπλοιων θα υποχρεωθούν να μειώσουν τα μερίσματά τους τον επόμενο χρόνο, με εξαίρεση την Tsakos Energy Navigation (TEN) του Ομίλου Τσάκου, που διευθύνεται από τον Νίκο Τσάκο.
Kαθοδικός κύκλος
Στο βασικό σενάριο που αναφέρει ο αναλυτής της Morgan Stanley, Φώτης Γιαννακούλης, ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων εισέρχεται από το 2017 σε ένα καθοδικό κύκλο, από τον οποίο «βγαίνει» και πάλι το 2018/2019.
Οι ναύλοι στα VLCC από 40.000 δολ. την ημέρα το 2016 θα πέσουν στα 27.000-30.000 δολ. το 2017/18 και θα ανέβουν και πάλι στα 36.000 δολ. το 2019. Λίγο καλύτερη θα είναι η εικόνα των ναύλων των MR products καθώς από τα σημερινά τους επίπεδα των 14.000 δολαρίων κατά μέσο όρο θα επανακάμψουν στα 16.000 δολάρια την ημέρα το 2017 και θα βελτιωθούν περαιτέρω στα 17.000 δολ/18.000 δολ. το 2018/2019.
Στο πλαίσιο αυτών των προβλέψεων η Morgan Stanley εκτιμά ότι οι εταιρείες δεξαμενόπλοιων θα βάλουν «κόφτη» στα μερίσματά τους καθώς θα υπάρχει μία πτωτική τάση στα κέρδη τους.
Έτσι προχωρά σε υποβάθμιση σε equal-weight εταιρειών όπως DHT Holdings, Euronav και Ardmore Shipping, ενώ διατηρεί σταθερή τη σύστασή της σε Overweight για την Tsakos Energy Νavigation (TEN). H TEN, όπως σημειώνει, διατηρεί υψηλά ποσοστά χρονοναύλωσης των πλοίων της, ενώ και εννέα νεότευκτα δεξαμενόπλοια aframax που αναμένεται να παραλάβει συνδέονται όλα με συμβόλαια μακροχρόνιας απασχόλησης.
Αυτή η εικόνα μπορεί να οδηγήσει το μέρισμα σε μία άνοδο κατά 7%, εκτιμά η Morgan Stanley.
Συνολικά για τον κλάδο εκτιμά ότι τα μερίσματα θα μειωθούν μέχρι και 65% τον επόμενο χρόνο, έναντι των τελευταίων 12 μηνών, παρέχοντας μία μέση μερισματική απόδοση της τάξης του 4%.
Αντιθέτως σε ό,τι αφορά την ΤΕΝ εκτιμά ότι τα κέρδη της θα αυξάνονται λόγω της παράδοσης των εννέα νεότευκτων Aframax δεξαμενόπλοιων που έχουν συνάψει ιδιαίτερα κερδοφόρα μεγάλης χρονικής διάρκειας ναυλοσύμφωνα με τη Statoil, αλλά και του υψηλού ποσοστού του υπόλοιπου στόλου που απασχολείται με χρονοναυλοσύμφωνα.
Θεωρεί λοιπόν πιθανή την άνοδο του μερίσματος από το σημερινό επίπεδο του 0,32 δολ. που προσφέρει ήδη μία απόδοση της τάξης του 6,4%, στο επίπεδο του 0,36 δολ. (άνοδος 12%) που δίνει μια απόδοση 7,2% για το 2017.
Παρέλαβε και το «Sunray»
Επισημαίνεται ότι η ΤΕΝ ανακοίνωσε πρόσφατα την παραλαβή από ναυπηγείο της Νοτίου Κορέας ενός panamax product tanker, του «Sunray», που είναι μεταφορικής ικανότητας 74.000 dwt, το οποίο απασχολείται ήδη με ναύλωση διάρκειας 54-78 μηνών με συμφωνία συμμετοχής στα κέρδη (profit sharing) και η οποία θα αποφέρει στην εταιρεία έσοδα συνολικού ύψους 40,5 εκατομμύρια δολάρια.
Το «Sunray» είναι το τέταρτο από τα 15 νεότευκτα δεξαμενόπλοια που ξεκίνησε να παραλαμβάνει η ΤΕΝ από τον προηγούμενο Ιούνιο.
Η χρηματοδότηση της ναυπήγησης των πλοίων έχει ολοκληρωθεί και σημειώνεται ότι με τα 13 από τα 15 πλοία να συνδέονται ήδη με μακροχρόνιες ναυλώσεις η εταιρεία μπορεί να προσδοκά σε συνολικά έσοδα ύψους 1,3 δισ. δολ.
Η ΤΕΝ ελέγχει έναν στόλο από 65 πλοία, εκ των οποίων 63 δεξαμενόπλοια και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers). Εξ αυτών 11 είναι ακόμη υπό ναυπήγηση (10 δεξαμενόπλοια και 1 LNG).
Επίσης από τα 63 δεξαμενόπλοια, 47 μεταφέρουν αργό, 13 μεταφέρουν προϊόντα αργού και τρία είναι shuttle tankers.