Ηλεκτρονική εφαρμογή η οποία θα προσδιορίζει τη συνολική καθαρή ατομική ή οικογενειακή τραπεζική περιουσία για κάθε ΑΦΜ, προκειμένου στη συνέχεια να τη συγκρίνει με τα δηλωθέντα ατομικά ή οικογενειακά εισοδήματα, προωθεί άμεσα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, στο πλαίσιο των ενεργειών που δρομολογούνται για την αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων.
Από την έντυπη έκδοση
Του Γιώργου Κούρου
[email protected]
Ηλεκτρονική εφαρμογή η οποία θα προσδιορίζει τη συνολική καθαρή ατομική ή οικογενειακή τραπεζική περιουσία για κάθε ΑΦΜ, προκειμένου στη συνέχεια να τη συγκρίνει με τα δηλωθέντα ατομικά ή οικογενειακά εισοδήματα, προωθεί άμεσα η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, στο πλαίσιο των ενεργειών που δρομολογούνται για την αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων.
Το νέο ισχυρό «όπλο» κατά της φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής, όπως επισημαίνουν κορυφαία στελέχη της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, θα δίνει τη δυνατότητα μαζικών ελέγχων και ταχύτητα αποτελεσμάτων, αφού η εν λόγω εφαρμογή θα μπορεί να ανατρέξει πολλά χρόνια πίσω, ενώ ταυτόχρονα θα έχει τη δυνατότητα να αποκαλύπτει μεγάλες αποκλίσεις για κάθε έτος χωριστά.
Ουσιαστικά με το νέο σύστημα οι ελεγκτικές υπηρεσίες θα έχουν μεγαλύτερο εύρος ελέγχων αλλά και ευκολότερο έργο, καθώς οι ελεγκτές θα μπορούν να έχουν άμεση πρόσβαση όχι μόνο στα υπόλοιπα των τραπεζικών καταθέσεων, αλλά και στις κινήσεις που πραγματοποιούνται κατά τη διάρκεια του έτους, συνδυαστικά πάντοτε με τα δηλωθέντα εισοδήματα.
Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι από πέρυσι υπάρχει η δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικού αιτήματος προς τα τραπεζικά ιδρύματα, τα οποία εντός 24 ωρών αποστέλλουν επίσης ηλεκτρονικά απάντηση για συγκεκριμένο ΑΦΜ, που περιλαμβάνει τα στοιχεία των καταθετικών λογαριασμών στους οποίους συμμετέχει ή συμμετείχε κατά την τελευταία 10ετία μαζί με τα τρέχοντα υπόλοιπά τους.
Στόχος βέβαια της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι το νέο «όπλο» των φορολογικών αρχών να λειτουργήσει συνδυαστικά με το σχέδιο νόμου για την οικειοθελή συμμόρφωση στην αποκάλυψη εισοδημάτων, καθώς μέσω των ηλεκτρονικών διασταυρώσεων θα μπορεί να φέρει στο φως σημαντικά «ευρήματα» για φορολογούμενους.
Το σκεπτικό είναι ότι με βάση τα συγκεκριμένα δεδομένα των διασταυρώσεων οι υπόχρεοι που θα «στοχοποιούνται» θα ειδοποιούνται άμεσα προκειμένου, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, να κάνουν χρήση των διατάξεων συμμόρφωσης.
Σε διαφορετική περίπτωση θα βρίσκονται αντιμέτωποι με τα αυστηρά πρόστιμα και τις προσαυξήσεις που ισχύουν, αλλά και με την επιβολή ποινικών κυρώσεων.
Κατά βάση η εν λόγω εφαρμογή, σε συνδυασμό με το σχέδιο για την οικειοθελή συμμόρφωση, θα συμβάλει στο να παραχθούν νέες «λίστες» φορολογουμένων προς έλεγχο, με βάση πάντα ειδικά κριτήρια τα οποία θα θέτει το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με τις εισαγγελικές αρχές.
Βέβαια, όπως αναφέρουν στελέχη της ΓΓΔΕ, κεντρική επιδίωξη δεν είναι η δημιουργία νέων καταλόγων «υπόπτων», αλλά πάντα η αύξηση των δημοσίων εσόδων και για τον λόγο αυτό επισημαίνουν ότι η νέα εφαρμογή επί της ουσίας θα λειτουργήσει ως μέσο πίεσης προς τους υπόχρεους που μπαίνουν στο «στόχαστρο», δεδομένου ότι θα καλούνται να προσέλθουν οικειοθελώς να ενταχθούν στο καθεστώς της φορολογικής συμμόρφωσης. Επισημαίνεται ότι το ανωτέρω σχέδιο νόμου, η ψήφιση του οποίου έχει καθυστερήσει σημαντικά, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το προσεχές διάστημα, περί τα τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου, καθώς έχουν ξεπεραστεί πλέον οι διαφωνίες του οικονομικού επιτελείου με τους δανειστές.
Ειδικότερα, όπως έχει ήδη επισημάνει η «Ν», βασικό αντικείμενο διαφωνίας μεταξύ των δύο πλευρών ήταν ο τελικός «λογαριασμός» που θα καλούνται να πληρώσουν οι υπόχρεοι, οι οποίοι αποκαλύπτουν οικειοθελώς τυχόν κρυφά εισοδήματά τους.
Συγκεκριμένα, η ελληνική πλευρά επιθυμούσε ο φόρος επί των εισοδημάτων που θα εμφανιστούν οικειοθελώς να μην ξεπερνά το 35%-40%, ούτως ώστε να δοθεί και ένα «κίνητρο» για αποκαλύψεις, όμως οι δανειστές ήθελαν ο φόρος να προκύπτει με βάση την κλίμακα που ίσχυε το έτος απόκτησης των εισοδημάτων που δεν έχουν δηλωθεί.
Αυτό όμως συνεπάγεται ότι ο φορολογικός συντελεστής μπορεί να φτάσει και το 45%, ενώ με τα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις θα εκτοξεύεται στο 70%-80%.
Όπερ και εγένετο, αφού τελικά η κυβέρνηση -όχι για πρώτη φορά- φέρεται να έχει αποδεχθεί την ανωτέρω εισήγηση των δανειστών και έτσι σύντομα το σχετικό νομοσχέδιο θα πάρει τον δρόμο προς τη Βουλή.
Οικειοθελής γνωστοποίηση περιουσιακών στοιχείων
Με το νομοσχέδιο, που βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας του από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, θα δίνεται μια τελευταία ευκαιρία στους μη συνεπείς φορολογούμενους να γνωστοποιήσουν τα αδήλωτα περιουσιακά τους στοιχεία και να αποφύγουν κυρώσεις και διώξεις σε περίπτωση ελέγχου.
Επισημαίνεται ότι στο εν λόγω νομοσχέδιο θα προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
1 Η φορολόγηση των κεφαλαίων που θα αποκαλυφθούν εθελοντικά θα γίνει αρχικά με την κλίμακα φορολόγησης που ίσχυε κατά το έτος που αποκτήθηκαν. Αυτό σημαίνει ότι ο συντελεστής φόρου των αδήλωτων κεφαλαίων μπορεί να φθάσει μέχρι και 45%, ανάλογα με την περίοδο κατά την οποία έγινε η απόκρυψή τους.
2 Ανοιχτό παραμένει ακόμη, καθώς βρίσκεται σε στάδιο διαβούλευσης με τους θεσμούς, εάν στον βασικό συντελεστή φορολόγησης προστεθεί κι ένας δεύτερος, ο οποίος όμως θα απομειώνεται ανάλογα με τον χρόνο που έγινε η απόκρυψη του εισοδήματος.
3 Οι υπόχρεοι οι οποίοι αποκαλύπτουν αδήλωτα εισοδήματα θα πρέπει να προσκομίζουν αποδεικτικά στοιχεία, όπως κινήσεις τραπεζικών λογαριασμών, που να αποδεικνύουν το έτος που αποκτήθηκαν τα εισοδήματά τους, ώστε να επιλεγεί και η φορολογική κλίμακα.
4 Στην περίπτωση που ο φορολογούμενος εξοφλήσει τον φόρο που θα προκύψει εφάπαξ, ή σε μικρό αριθμό μηνιαίων δόσεων, τότε θα προβλέπεται έκπτωση στο συνολικό φόρο, που δεν αποκλείεται να φθάνει και το 100% των προσαυξήσεων.
5 Στη ρύθμιση θα μπορούν να ενταχθούν κεφάλαια που βρίσκονται στο εξωτερικό και στην Ελλάδα και είναι τοποθετημένα σε διάφορους τίτλους ή σε πιστωτικά ιδρύματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην εν λόγω ρύθμιση θα μπορούν να περιληφθούν και υποθέσεις για τις οποίες έχει ήδη ξεκινήσει ο έλεγχος, αλλά δεν έχουν τελεσιδικήσει στα δικαστήρια.