Γάμοι κροίσων και διάσημοι επισκέπτες που καταφθάνουν με πολυτελείς θαλαμηγούς και ιδιωτικά αεροσκάφη αφήνουν εκατομμύρια ευρώ σε ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, καθιστώντας ορισμένους από αυτούς πόλους έλξης επενδυτών του retail και της εστίασης, με τη Μύκονο να πρωταγωνιστεί σ’ αυτόν τον χορό διεκδικώντας μερίδιο από… την Ίμπιζα και το Σαν Τροπέ.
Από την έντυπη έκδοση
Της Σοφίας Εμμανουήλ
[email protected]
Γάμοι κροίσων και διάσημοι επισκέπτες που καταφθάνουν με πολυτελείς θαλαμηγούς και ιδιωτικά αεροσκάφη αφήνουν εκατομμύρια ευρώ σε ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς, καθιστώντας ορισμένους από αυτούς πόλους έλξης επενδυτών του retail και της εστίασης, με τη Μύκονο να πρωταγωνιστεί σ’ αυτόν τον χορό διεκδικώντας μερίδιο από… την Ίμπιζα και το Σαν Τροπέ.
Αν και η επενδυτική κινητικότητα είναι εμφανής και σε άλλα ελληνικά θέρετρα -σε νησιά όπως κυρίως η Σαντορίνη, η Κρήτη, η Ρόδος κ.ά.-, αποδεικνύεται ότι η Μύκονος είναι εκτός συναγωνισμού αποτελώντας σημείο αναφοράς για διεθνείς retailers, από διάσημους οίκους μόδας μέχρι αλυσίδες προσιτής μόδας. Ήδη πέρυσι έκαναν ντεμπούτο η Οysho, η Swarovski, η Victoria’s Secret κ.ά., ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι τις τελευταίες δύο δεκαετίες οι επενδύσεις είναι συνεχείς λόγω της ανάπτυξης των τουριστικών εισροών στο νησί, με Άραβες, Ιταλούς, Ισραηλινούς ακόμη και Τούρκους να αναδεικνύονται σε καλούς πελάτες.
Ισχυρό επιχειρηματικό «παρών» δίνουν φυσικά Έλληνες επιχειρηματίες, είτε ανοίγοντας νέα καταστήματα είτε επενδύοντας σε υφιστάμενα. Μπορεί να ακούγεται υπερβολή η επένδυση σε ξαπλώστρες αξίας 4-5 χιλ. ευρώ έκαστη (και η ενοικίασή τους προς 40-50 ευρώ τη μέρα) ή σε μισθώματα άνω των 4-5.000 ευρώ για χώρους κάτω από 100 τ.μ. και με εξαψήφια ποσά για «αέρα».
Όμως η σχετικά σύντομη απόσβεση των επενδύσεων λόγω της καταναλωτικής κίνησης από ένα γαλαντόμο κοινό αποτελούν επιχειρηματικό δέλεαρ. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι πολλές επιχειρήσεις αλλάζουν χέρια κάθε χρόνο, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι για υφιστάμενους παίκτες δεν υπάρχουν πολλές εναλλακτικές στρατηγικές για να παραμείνουν τα brands ανταγωνιστικά στην τοπική αγορά - την οποία επισκέπτονται κάθε χρόνο διασημότητες και εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες υψηλών απαιτήσεων από κάθε γωνιά του κόσμου.
Ενδεικτική της συνεχούς ανάπτυξης του λιανεμπορίου στη Μύκονο είναι η δημιουργία εμπορικού κέντρου, του MyMall, αλλά και η ενίσχυση της παρουσίας ομίλων με ηγετική θέση στην ελληνική και διεθνή αγορά, όπως ο όμιλος Folli Follie, που εγκαινίασε φέτος το καλοκαίρι και νέο Collective Resort στην καρδιά της Μυκόνου, στα Ματογιάννια, μετά την επιτυχημένη παρουσία του concept στο Nammos, στην παραλία της Ψαρούς.
Λαμπερά εγκαίνια έκανε πριν από λίγες εβδομάδες και το νέο Replay Store, στα Ματογιάννια, με τον Κωνσταντίνο Τσουβελεκάκη, επικεφαλής της αλυσίδας, να δίνει έμφαση στη συνεργασία της εταιρείας του ομίλου Fashion Box και των γνωστών επιχειρηματιών της Μυκόνου Σταμάτη και Άννας Ξυδάκη. Την ισχυρή σχέση του brand με το νησί τόνισε ο Matteo Sinigaglia, CEO του ομίλου Fashion Box Spa (Replay), υπενθυμίζοντας σε δηλώσεις του ότι πέρυσι ο διεθνής όμιλος επέλεξε τη Μύκονο για τη διεξαγωγή του International Fashion Show του.
Νέα παρουσία στην αγορά αποτελεί και η boutique της Έλενας Μακρή Λυμπέρη (Elena Makri Mykonos Collection), συζύγου του εκδότη Αντώνη Λυμπέρη. Πρόκειται για σημαντική επένδυση σε flagship store στον πιο πολυσύχναστο και εμπορικό δρόμο της Μυκόνου, στην οδό Καλογερά.
Εν τω μεταξύ, ολοένα και νέα brands υιοθετούν το concept καταστήματος beach boutique, που συναντά κανείς στις πιο κοσμοπολίτικες παραλίες του κόσμου.
Στο πλαίσιο αυτό τα multi-brand καταστήματα Wyou απέκτησαν παρουσία με beach boutique στο νεότευκτο Principaute de Mykonos στην παραλία του Πάνορμου.
Η Interni επίσης εγκαινίασε παρουσία στο νησί, ενώ στην τοπική αγορά επεκτείνεται η αλυσίδα καθαριστηρίων 5asec. Το franchise των καταστημάτων δόθηκε στους επιχειρηματίες της Νammos Restaurant by the Sea, οι οποίοι με στόχο τη μεγαλύτερη δυνατή πληθυσμιακή κάλυψη, προχώρησαν στο άνοιγμα δύο καταστημάτων, στην Άνω Μερά και στο νέο εμπορικό κέντρο MyMall αντίστοιχα.
Ανταγωνισμός και events
Συνεχείς είναι οι επενδύσεις και στον κλάδο της εστίασης, όπου τα καταστήματα βρίσκονται συνεχώς στο στόχαστρο ελέγχων για τυχόν παρατυπίες και κρούσματα φοροδιαφυγής. Ισχυροί παίκτες με υψηλού επιπέδου υπηρεσίες είναι το Nammos και ο Σκορπιός σε Ψαρού και Παράγκα αντίστοιχα, αλλά στο παιχνίδι του ανταγωνισμού μπαίνουν συνεχώς νέοι παίκτες.
Στον Πάνορμο προστέθηκε το Principaute de Mykonos - Panormos, στο τιμόνι του οποίου είναι ο γνωστός για την πορεία του στην τοπική αγορά Γιώργος Παπαγεωργίου. Νέες αφίξεις αποτελούν και το γιαπωνέζικο εστιατόριο Rakkan (λειτουργεί και στην Κηφισιά), επένδυση του επιχειρηματία Γιάννη Αναστασίου, αλλά και το εγχείρημα του Ιταλού Μάσιμο Τσιρίλο, ιδιοκτήτη του εστιατορίου sale e pepe, ο οποίος φέρεται να διέθεσε με ομάδα μετόχων περίπου 1 εκατ. ευρώ για να αξιοποιήσει ακίνητο στην περιοχή Λια, όπου δημιούργησε το Liasti Mykonos. Το τελευταίο κερδίζει σταθερά δημοτικότητα, ειδικά μετά την επίσκεψη του Καρίμ Ελ Σιάτι, Ελληνοαιγύπτιου μεγιστάνα και της Άννα Μπεατρίς Μπάρος, μοντέλου της Victoria’s Secret, ο γάμος των οποίων τελέστηκε πριν από λίγες εβδομάδες στη Μύκονο. Ας σημειωθεί ότι οι φήμες θέλουν τις δαπάνες για τον συγκεκριμένο γάμο να ξεπέρασαν τα 5 εκατ. ευρώ, ποσό που μεταφράζεται σε τζίρο και για τα καταστήματα στην τοπική αγορά: φιλοξενία, μεταφορά και εστίαση.
Το γεγονός είναι ενδεικτικό των εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα κάθε καλοκαίρι στη Μύκονο, η οποία προσφέρει ένα premium τουριστικό πακέτο που την καθιστά ανταγωνιστική προορισμών όπως η Ίμπιζα, η Σαρδηνία και το Σαν Τροπέ.