Αντίκτυπο και στο καλάθι της Βρετανίδας νοικοκυράς επιφέρει το Brexit, με τους καταναλωτές να μειώνουν τις δαπάνες τους και να στρέφουν το βλέμμα τους στα προϊόντα τοπικής παραγωγής.
Από την έντυπη έκδοση
Της Δανάης Αλεξάκη
[email protected]
Αντίκτυπο και στο καλάθι της Βρετανίδας νοικοκυράς επιφέρει το Brexit, με τους καταναλωτές να μειώνουν τις δαπάνες τους και να στρέφουν το βλέμμα τους στα προϊόντα τοπικής παραγωγής. Με γνώμονα ότι η βρετανική αγορά αποτελεί για πολλές εγχώριες βιομηχανίες τροφίμων και ποτών ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο εξαγωγών, αναλυτές επισημαίνουν μιλώντας στη «Ν» ότι οι «ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να κινηθούν ακόμα πιο στοχευμένα προκειμένου να κερδίσουν την πιστότητα των Βρετανών καταναλωτών».
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του κλαδικού περιοδικού «The Grocer», το 50,5% των καταναλωτών δηλώνει πως θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζει στο σούπερ μάρκετ, ενώ το 23,4% θα αγοράζει πλέον περισσότερο βρετανικά προϊόντα και το 22% των ερωτηθέντων δήλωσε πως θα μελετά τη λίστα του σούπερ μάρκετ με βάση τον προϋπολογισμό του.
Όσον αφορά τις προσδοκίες των καταναλωτών σχετικά με τις τιμές των ποτών και των τροφίμων στη Βρετανία, το 35,1% θεωρεί πως θα αυξηθούν, ενώ το 29% θεωρεί πως θα παραμείνουν στα ίδια επίπεδα.
Το 40% των ερωτηθέντων θεωρεί πως το Brexit θα επηρεάσει αρνητικά τον αγροτικό τομέα, το 30,6% προβλέπει ευκαιρίες προώθησης των βρετανικών προϊόντων στην εγχώρια αγορά, ενώ μόλις το 10% αναμένει πως το Brexit θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις εξαγωγές των βρετανικών προϊόντων, έναντι του 14,2% που βλέπει θετικές προοπτικές στις εξαγωγές.
Επίσης, ενώ περίπου 40% των νέων, ηλικίας 18-24 ετών, πιστεύει ότι οι τιμές στα τρόφιμα και τα ποτά θα αυξηθούν, μόνο το 20% των άνω των 55 ετών συμμερίζεται την ίδια άποψη. Σύμφωνα με την εταιρεία BDO, οι λιανικές πωλήσεις, σε ετήσια βάση, μειώθηκαν κατά 3,6% τον Ιούνιο, με την τελευταία εβδομάδα του Ιουνίου να καταγράφεται η μεγαλύτερη πτώση αγγίζοντας το 8,1%. Με βάση τα ίδια στοιχεία, η συνολική μείωση τον Ιούνιο ήταν η πιο απότομη σε περισσότερα από 10 χρόνια.
Διεύρυνση
Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας αναλυτές της αγοράς μιλώντας στη «Ν» αναφέρουν ότι «το ελληνικό στοιχείο είναι έντονο στη Μεγάλη Βρετανία τόσο από τους φοιτητές όσο και από μεγάλη μερίδα Ελλήνων και Κύπριων που κατοικεί μόνιμα. Ωστόσο, οι επιχειρήσεις του κλάδου δεν πρέπει να βασίζονται μονάχα σε αυτή την κατηγορία καταναλωτών, αλλά να προσβλέπουν στη διεύρυνση των προϊόντων τους στις γενικότερες βρετανικές διατροφικές συνήθειες».
Όπως εξηγούν «ο στόχος αυτός δεν είναι εύκολος, ενώ η κατάσταση επιβαρύνεται μετά και το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος και τις γενικότερες αντιδράσεις που έχει προκαλέσει σε πολιτικο-οικονομικο-κοινωνικό επίπεδο.
Ως εκ τούτου η καταναλωτική συμπεριφορά των Βρετανών δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη, ήδη τα στοιχεία εμφανίζουν σημαντική πτώση στις δαπάνες τα σούπερ μάρκετ, η οποία αναμένεται να διευρυνθεί στον βαθμό που υπάρξουν ανατιμήσεις προϊόντων».
Κλειδί, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές , αποτελεί η προσαρμοστικότητα που θα επιδείξουν οι ελληνικές εταιρείες κυρίως σε επίπεδο marketing και τιμολογιακής πολιτικής ώστε να διατηρήσουν την παρουσία τους στο βρετανικό καλάθι.
Βέβαια η διατήρηση ανταγωνιστικής τιμολογιακής πολιτικής είναι ιδιαίτερα δύσκολο εγχείρημα, καθώς πέρα από τη γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην εγχώρια οικονομία, οι όποιες αναταράξεις υπάρξουν στις συναλλαγματικές ισοτιμίες μεταξύ στερλίνας έναντι του δολαρίου και του ευρώ θα επιβαρύνει τις τιμές στα ελληνικά προϊόντα.
Τα Private Label
Σε επίπεδο τιμών, σημαντικός αντίπαλος για τα ελληνικά προϊόντα αποτελούν και οι Private Label κωδικοί, με δεδομένο ότι η ιδιωτική ετικέτα στη Βρετανία είναι ιδιαίτερα δημοφιλής και σύμφωνα με στοιχεία της IRI, που παρουσιάστηκαν τον Ιούνιο, «το 2015 εμφάνισε τις καλύτερες επιδόσεις (συγκριτικά με την αντίστοιχη παρουσία των PL σε Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία και Ισπανία) κατακτώντας μερίδιο αγοράς σε αξία 51,8%».
Επίσης, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε ορισμένες κατηγορίες τα βρετανικά PL εμφανίζουν φθηνότερες τιμές έως και 30% από τους επώνυμους κωδικούς.
Πάντως, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η συγκυρία αυτή μπορεί ακόμα και να πριμοδοτήσει τα ελληνικά προϊόντα στον βαθμό που αυτά καταφέρουν να παραμείνουν τώρα στη λίστα των Βρετανών. «Η επόμενη μέρα του Brexit θα είναι διαφορετική, οπότε το στοίχημα είναι να παραμείνει ένα προϊόν στην επιλογή των καταναλωτών σε αυτή τη χρονική συγκυρία της μετάβασης της χώρας εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης» αναφέρουν χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι «το value for money είναι βασική τάση που επικρατεί στη Βρετανία εδώ και πάρα πολλά χρόνια και ενδεχομένως ενταθεί. Τα εγχώρια προϊόντα μπορούν να ανταγωνιστούν σε επίπεδο ποιότητας και γεύσης τα βρετανικά και πλέον η πλάστιγγα γέρνει στην τιμή. Σε αυτό το πεδίο θα πρέπει να επικεντρωθούν οι στρατηγικές θωράκισης των εγχώριων επιχειρήσεων ώστε να κρατήσουν και γιατί όχι να αυξήσουν την παρουσία τους στο βρετανικό καλάθι των σούπερ μάρκετ».