Ενώ η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από τον ΣΕΠ στο λιμάνι του Πειραιά καταγράφει νέα ρεκόρ και για πρώτη φορά ξεπερνά τα 2 εκατ. «κουτιά» το επτάμηνο του τρέχοντος έτους, στον ΟΛΠ οι Κινέζοι προετοιμάζονται εντατικά για τις πρώτες πρωτοβουλίες μετά την ανάληψη του 51%, που αναμένεται να εκδηλωθούν τον Σεπτέμβριο.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Ενώ η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων από τον ΣΕΠ στο λιμάνι του Πειραιά καταγράφει νέα ρεκόρ και για πρώτη φορά ξεπερνά τα 2 εκατ. «κουτιά» το επτάμηνο του τρέχοντος έτους, στον ΟΛΠ οι Κινέζοι προετοιμάζονται εντατικά για τις πρώτες πρωτοβουλίες μετά την ανάληψη του 51%, που αναμένεται να εκδηλωθούν τον Σεπτέμβριο.
Όπως αναφέρουν οι σχετικές πληροφορίες, μέχρι τα μέσα του προσεχούς Σεπτεμβρίου αναμένεται να συζητηθεί ο νέος γενικός κανονισμός εργασίας, ο κανονισμός προσωπικού και η νέα οργανωτική δομή του ΟΛΠ.
Λέγεται ότι ένα από τα πρώτα μέτρα που θα εξεταστούν θα είναι η καθιέρωση της κάρτας εργασίας που μέχρι τώρα δεν υπάρχει στον ΟΛΠ! Όπως σημειώνεται αρμοδίως, ήταν η μοναδική ΔΕΚΟ με 1.180 εργαζόμενους που δεν εφάρμοζε παρουσιολόγιο και κάρτα εργασίας. Επίσης θα έχουν αποφασιστεί τα πρώτα μέτρα για τη ναυπηγοεπισκευή.
Οι Κινέζοι κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους, αλλά πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ότι έρχεται στην Ελλάδα η πρώτη μεγάλη δεξαμενή 300.000 dwt που θα αλλάξει πλήρως το υφιστάμενο status στην εγχώρια ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα.
Κυρίως θα δώσει «σήμα» στην αγορά ότι στον συγκεκριμένο τομέα κάτι αλλάζει. Ένα σήμα που το έστειλε ήδη η νέα διοίκηση υπό τον Captain Fu Chengqiu με την ανοικτή επιστολή προς τους εργαζόμενους που αποκάλυψε η «Ν».
Ο κ. Fu, εκτός του ότι καθησύχασε τους εργαζόμενους σημειώνοντας ότι η Cosco είναι ανθρωποκεντρική, δεν θα προχωρήσει σε άδικες απολύσεις, θα αξιοποιήσει σε ελάχιστες θέσεις Κινέζους διευθυντές και θα επιδιώξει την ισότητα, την αμεροληψία, τη λογική και τη νομιμότητα στην καθημερνή λειτουργία της εταιρείας, αναφέρθηκε και στους σημαντικούς επενδυτικούς στόχους που θέτει για το μέλλον.
«Είναι δέσμευσή μας», ανέφερε χαρακτηριστικά, «πως θα συνεχίσουμε τις επενδύσεις, θα ανανεώσουμε τον εξοπλισμό και θα βελτιώνουμε την αποδοτικότητά μας. Θα υιοθετήσουμε επιστημονική ευφυΐα για να διευθύνουμε τον ΟΛΠ. Θα εκμεταλλευτούμε το διακριτικό στρατηγικό γεωγραφικό πλεονέκτημα του Πειραιά, ώστε να αναπτύξουμε διεθνείς επιχειρηματικές δραστηριότητες, να σχεδιάσουμε δίκτυα τροφοδοσίας και να μετατρέψουμε τον Πειραιά στο μεγαλύτερο λιμάνι μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο.
Θα αναμορφώσουμε τον προβλήτα Ro-Ro και θα αναβαθμίσουμε τη διαχειριστική και αποθηκευτική δυνατότητα του τερματικού σταθμού οχημάτων, με τελικό στόχο τη δυνατότητα διαχείρισης μεγαλύτερου αριθμού εισαγωγών και εξαγωγών οχημάτων, καθώς και της αντίστοιχης μεταφοράς τους στα σημεία παράδοσης με πλοία, φορτηγά, τρένα, μέσω του Πειραιά.
Θα ενισχύσουμε τις κατασκευές κέντρων logistics και αποθηκών, θα εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις ευνοϊκές συνθήκες που δημιουργούνται από την πρωτοβουλία “Ζώνη και Δρόμος” της κινεζικής κυβέρνησης, θα αναβαθμίσουμε περαιτέρω τον ρόλο του Πειραιά ως “γέφυρα μεταφοράς θάλασσα-στεριά” και θα κάνουμε το λιμάνι κέντρο διανομής της Ανατολικής Μεσογείου και νότια πύλη εισόδου για την κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια».
Νέο άλμα της ΣΕΠ
Στο μεταξύ, η ΣΕΠ (προβλήτες ΙΙ, ΙΙΙ) συνεχίζει το έργο της το οποίο ακολουθεί μια συνεχή ανοδική πορεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε πρόσφατα η Cosco Pacific, η ΣΕΠ διακίνησε το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου του τρέχοντος έτους 2.012,2 εκατ. teu έναντι 1.762,4 εκατ. teu το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι σημειώνοντας μία άνοδο στο διακινούμενο φορτίο κατά 14,2%. Ειδικά τον Ιούλιο, η αύξηση ήταν 15,2% στα 323,3 εκατ. Teu από 280,6 εκατ. Teu τον ίδιο μήνα πέρυσι, γεγονός που οφείλεται όχι μόνο στην υλοποίησης της γενικότερης αναπτυξιακής πολιτικής της ΣΕΠ, αλλά και στις απεργίες που έπληξαν την προβλήτα Ι του ΟΛΠ και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Ένα μέρος του φορτίου από της Θεσσαλονίκη και τον ΟΛΠ λόγω των απεργιών του προσωπικού τους ενάντια στις ιδιωτικοποιήσεις, «μεταφέρθηκε» στις εγκαταστάσεις της ΣΕΠ. Τόσο τον Ιούνιο όσο και τον Ιούλιο η ΣΕΠ εμφάνισε αυξημένη δραστηριότητα, ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι φέτος, μετά και το πρώτο τετράμηνο (Ιανουάριο-Απρίλιος), εμφανίζει διψήφια ποσοστά αύξησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Στο πρώτο τρίμηνο η αύξηση είναι μονοψήφια.
Όμως, η διοίκηση της ΣΕΠ παραμένει φειδωλή στις εκτιμήσεις της για το πόσο ανοδικά θα κινηθεί η χρονιά στο σύνολο της καθώς εκτός των αβεβαιοτήτων που γεννά η πορεία της παγκόσμιας ανάπτυξης, είναι ακόμη «άγνωστες» και οι επιπτώσεις από τις νέες συμμαχίες που καταγράφονται μεταξύ των εταιρειών liners.
«Καταστρέψτε τα πλοία»
Η κινεζική πρωτοβουλία «One Belt One Road» εκδηλώθηκε το 2013, σχεδόν 580 χρόνια από το σωτήριο έτος 1.433, έτος κατά το οποίο, όπως λέγεται, με απόφαση των κινεζικών αυτοκρατορικών αρχών, καταστράφηκαν ή αφέθηκαν να καταστραφούν όλα τα πλοία του στόλου ως ενέργεια που σηματοδοτούσε τη στρατηγική απόφαση στροφής της Κίνας στο εσωτερικό, μετά από μία μεγάλη περίοδο ανάπτυξης του διεθνούς εμπορίου. Οι ιστορικοί εξακολουθούν ακόμη να προβληματίζονται πώς θα ήταν ο κόσμος αν η τότε κινεζική ηγεσία δεν υλοποιούσε την πολιτική της εσωστρέφειας και απομονωτισμού. Επίσης αδυνατούν να εξηγήσουν πλήρως τι οδήγησε τους Κινέζους αξιωματούχους της εποχής σε αυτή την απόφαση, ιδιαίτερα όταν από τις αρχές του 1.400 είχαν δημιουργήσει έναν στόλο με πολλά πλοία, ιδιαίτερα μεγάλου μεγέθους για την εποχή, υπό τη διοίκηση του ναυάρχου Zheng He, ο οποίος πραγματοποίησε επτά μεγάλα ταξίδια πριν από την απόφαση να απομονωθεί η Κίνα από τον έξω κόσμο.
Χρειάστηκαν έξι αιώνες σχεδόν για να επιστρέψει δυναμικά η Κίνα στην παγκόσμια αγορά. Αυτή η επιστροφή σηματοδοτήθηκε με την ένταξή της το 2001 έπειτα από 15 χρόνια διαπραγματεύσεων στον Παγκόσμιο Οργανισμού Εμπορίου.
Το όραμα του «one belt, one road»
Η ανάληψη του μετοχικού ελέγχου του ΟΛΠ από την Cosco θα δώσει νέο αέρα και στα σχέδια της κινεζικής κυβέρνησης για την υλοποίηση του China-Europe LandSea Express Line, φέρνοντας την Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη ένα βήμα πιο κοντά. Το project της COSCO στον Πειραιά υπηρετεί ως το «κεφάλι του δράκου», όπως λένε οι Κινέζοι, κάτι που έχει ηγετικό χαρακτήρα. Ο σιδηρόδρομος Ουγγαρίας-Σερβίας, ο οποίος συνδέει τη Βουδαπέστη με το Βελιγράδι, η κατασκευή του οποίου ξεκίνησε πέρυσι, πρόκειται να ολοκληρωθεί το 2017. Αυτός ο νέος σιδηρόδρομος μαζί με το λιμάνι του Πειραιά θα αποτελέσουν το ευρωπαϊκό κομμάτι της China-Europe LandSea Express Line
Η γραμμή αυτή είναι μέρος της στρατηγικής πρωτοβουλίας «one belt, one road», η οποία υλοποιείται ήδη και βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο. Είναι ενδεικτικό ότι την προηγούμενη Τετάρτη ο ίδιος ο πρόεδρος της Κίνας, Xi Jinping, συμμετείχε σε σύσκεψη ανώτατων κρατικών και κομματικών αξιωματούχων στο Πεκίνο, όπου συζητήθηκε η πορεία της πρωτοβουλίας.
Όπως ανακοίνωσε ο Κινέζος πρόεδρος, περισσότερες από 100 χώρες και διεθνείς οργανισμοί έχουν συμμετάσχει στην πρωτοβουλία «Belt και Road». Η Κίνα έχει υπογράψει συμφωνίες με περισσότερες από 30 χώρες που περιλαμβάνει το σχέδιο και με περισσότερες από 20 χώρες που έχουν βιομηχανική συνεργασία με την Κίνα. Η πρόοδος και τα αποτελέσματα του «One belt, One road» είναι μεγαλύτερα από τα αναμενόμενα. Ο ίδιος τόνισε ότι σε μία περίοδο που η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας είναι υποτονική, η πρωτοβουλία θα συμβάλει στη σταθεροποίηση της παγκόσμιας οικονομίας μέσω της συνεργασίας του βιομηχανικού δυναμικού μεταξύ της Κίνας και των χωρών κατά μήκος των οδών, για να προωθήσει την εκβιομηχάνιση και τον εκσυγχρονισμό τους, καθώς και τη βελτίωση των υποδομών τους.
Ωστόσο, όπως σημειώνουν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, η κινεζική πρωτοβουλία δεν αντιμετωπίζεται από όλα τα κράτη με ιδιαίτερη θέρμη.