Η συνεχής πτώση των ναύλων των Very Large Crude Carrier (VLCC) δεξαμενόπλοιων φρενάρει και το διαπιστωμένο ενδιαφέρον μεγάλων παικτών για νέες αγορές πλοίων αυτού του μεγέθους, καθώς αναμένουν ή επιζητούν περαιτέρω πτώση των αξιών τους.
Από την έντυπη έκδοση
Του Λάμπρου Καραγεώργου
[email protected]
Η συνεχής πτώση των ναύλων των Very Large Crude Carrier (VLCC) δεξαμενόπλοιων φρενάρει και το διαπιστωμένο ενδιαφέρον μεγάλων παικτών για νέες αγορές πλοίων αυτού του μεγέθους, καθώς αναμένουν ή επιζητούν περαιτέρω πτώση των αξιών τους.
Χαρακτηριστική είναι η στάση που τηρεί ο Νορβηγός μεγαλοεφοπλιστής John Fredriksen, ο οποίος δεν έκανε χρήση της οψιόν για την αγορά άλλων δύο VLCC, που ναυπηγούνται (resale) και ανήκουν στη Metrostar του Θοδωρή Αγγελόπουλου.
Ο κ. Αγγελόπουλος είχε προχωρήσει το 2015 σε συμφωνία με ναυπηγεία για την κατασκευή οκτώ VLCC σε μία τιμή 97 εκατ. δολ. το ένα.
Στη συνέχεια όμως, η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία αποφάσισε να απαλλαγεί από αυτά.
Η με έδρα το Βέλγιο, Euronav, συμφώνησε να αγοράσει τέσσερα εξ αυτών σε μία τιμή ελαφρώς χαμηλότερη, στα 96 εκατ. δολ το ένα, ενώ παράλληλα είχε την επιλογή να αγοράσει και τα άλλα τέσσερα σε μία τιμή 2 εκατ. δολ. υψηλότερη για το καθένα.
Ωστόσο, τελικά, δεν προχώρησε στην άσκηση της οψιόν, καθώς οι τιμές των VLCC στο μεταξύ άρχισαν να υποχωρούν.
Τα τέσσερα VLCC προκάλεσαν πριν από μερικούς μήνες το ενδιαφέρον του Fredriksen, ο οποίος επιβεβαίωσε στις αρχές Ιουνίου ότι απέκτησε τα δύο από τα τέσσερα σε μία τιμή κοντά στα 84 εκατ. δολ. για κάθε πλοίο.
Παράλληλα, υπέγραψε οψιόν για την αγορά και των υπόλοιπων δύο μέχρι τα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας. Τελικά αποφάσισε να μην ασκήσει αυτήν την επιλογή.
Στο μεταξύ και οι αξίες των δεξαμενόπλοιων συνέχισαν να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στα τέλη Ιουλίου η Euronav αγόρασε δύο υπό resale VLCC που ανήκουν σε ναυτιλιακή εταιρεία που συνδέεται με τον Έλληνα εφοπλιστή Πέτρο Παππά αντί 84 εκατ. δολ. το ένα.
Σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν κύκλοι της ναυλαγοράς στο Tradewinds, οι τρέχουσες τιμές των VLCC μπορεί να φαίνονται πολύ υψηλές το επόμενο διάστημα, όταν αναμένεται και νέα πτώση των τιμών.
Εξ αυτού του λόγου, αναλυτές, όπως η Arctic Securities, υποστηρίζουν ότι η μη άσκηση της οψιόν αγοράς των τελευταίων δύο VLCC από τον John Fredriksen μπορεί να εντάσσεται στην «υπομονή» που επιδεικνύει ο Νορβηγός εφοπλιστής, περιμένοντας μία περαιτέρω πτώση των τιμών.
Δεν αποκλείεται μία επαναδιαπραγμάτευση σε μία χαμηλότερη τιμή, εκτίμησε χθες ο Erik Nikolai Stavseth της Arctic Securities, υπενθυμίζοντας ότι το 2013 οι τιμές των resale VLCC είχαν πέσει και στα 80 εκατομμύρια δολάρια.
Επισημαίνεται ότι λόγω εποχικότητας, αλλά και αυξημένης προσφοράς πλοίων, οι ναύλοι στις μεταφορές αργού χτύπησαν νέο χαμηλό έτους στα 10.700 δολ. την ημέρα, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων του Baltic Exchange.
Αντίθετη ρότα
Σε αντίθετη ρότα βρίσκεται πάντως η πορεία των ναύλων στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων αργού και ειδικότερα στα τύπου LR (Long range), τα οποία επιτυγχάνουν στις αρχές Αυγούστου τις υψηλότερες αποδόσεις του τελευταίου τετραμήνου.
Μερικές αγορές LR παρουσιάζουν ισχυρή δυναμική, όπως η μεταφορά νάφθας από τη Μέση Ανατολή προς την Ιαπωνία, με τα διυλιστήρια να προετοιμάζονται για μία νέα αποθεματοποίηση μετά την περίοδο των συντηρήσεων.
Τα ημερήσια κέρδη στα πλοία LR2 στη συγκεκριμένη γραμμή βρίσκονται στο υψηλό τεσσάρων μηνών, σύμφωνα με το Baltic Exchange και συγκεκριμένα στα 19.500 δολ.
Μάλιστα, σε σύγκριση με την εβδομάδα στο τέλος Ιουλίου, κέρδισαν πάνω 800 δολ. την ημέρα.
Επίσης στην ίδια διαδρομή τα δεξαμενόπλοια τύπου LR1 είδαν τα κέρδη τους να ανεβαίνουν στα 14.205 δολάρια στις 5 Αυγούστου επιτυγχάνοντας αύξηση 9,3% σε μία εβδομάδα, καθώς στις 28 Ιουλίου ήταν στα 12.996 δολ. τη ημέρα.