Σε ποσοστά 20% χαμηλότερα σε σχέση με το 2015 κινείται η αγορά των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στη χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι πέρσι είχαν φανεί σημάδια ανάκαμψης για τον κλάδο, το 2016 καταγράφεται ως μια ακόμα αρνητική χρονιά τόσο για τα μηχανοκίνητα όσο και για τα ιστιοπλοϊκά αλλά και τα καταμαράν.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Σε ποσοστά 20% χαμηλότερα σε σχέση με το 2015 κινείται η αγορά των επαγγελματικών σκαφών αναψυχής στη χώρα μας. Παρά το γεγονός ότι πέρσι είχαν φανεί σημάδια ανάκαμψης για τον κλάδο, το 2016 καταγράφεται ως μια ακόμα αρνητική χρονιά τόσο για τα μηχανοκίνητα όσο και για τα ιστιοπλοϊκά αλλά και τα καταμαράν.
Αιτίες, όπως επισημαίνει στη «Ν» ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Αντώνης Στελλιάτος, το προσφυγικό, οι εξελίξεις στην Τουρκία, αλλά και το γεγονός ότι το ηλεκτρονικό μητρώο των σκαφών αναψυχής δεν έχει λειτουργήσει τρία χρόνια μετά τη νομοθέτησή του, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η καταπολέμηση των παράνομων ναύλων.
Τα ιστιοπλοϊκά σκάφη, όπως και τα καταμαράν, ήρθαν αντιμέτωπα με το προσφυγικό ζήτημα και τις εξελίξεις στην Τουρκία, και σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΠΕΣΤ Αντώνη Στελλιάτο εγκατέλειψαν το βορειοανατολικό Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα με προορισμό το Ιόνιο, την Κροατία και το Μαυροβούνιο. Όπως υπογραμμίζει ο κ. Στελλιάτος, ευτυχώς το Ιόνιο δίνει ακόμα μια μικρή ώθηση στον κλάδο.
Την ίδια αρνητική πορεία όμως ακολουθούν και τα μηχανοκίνητα, τα οποία αντιμετωπίζουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τα παράνομα ναύλα σκαφών με τρίτες σημαίες.
Όπως υπογραμμίζει στη «Ν» ο κ. Στελλιάτος, πριν από 15 ημέρες βρέθηκε στην Πάτμο σε μια εκδήλωση για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. «Στο λιμάνι του νησιού αλλά και στον κόλπο ήταν αγκυροβολημένα σκάφη με τουρκική ή αμερικάνικη σημαία. Σκάφος με ευρωπαϊκή δεν υπήρχε ούτε ένα».
Ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ σημειώνει πάντως ότι για πρώτη φορά παρατηρείτε ότι γίνεται σοβαρή προσπάθεια από το υπουργείο Ναυτιλίας να ελεχθεί μέχρι ένα βαθμό το φαινόμενο.
Όπως αναφέρει: «Δεν θυμάμαι άλλη φορά να σταματήσει το Λιμενικό Σώμα σκάφος αναψυχής για έλεγχο ναύλων και να διαπιστωθεί η παρανομία με αποτέλεσμα να οδηγηθεί η υπόθεση στη δικαιοσύνη», ενώ προσθέτει: «Νομίζω ότι αν ενταθούν οι έλεγχοι, θα ενισχυθεί η αγορά των επαγγελματικών σκαφών, που διαθέτουν όλα τα απαραίτητα έγγραφα, αφού ο αθέμιτος ανταγωνισμός από σκάφη που δεν έχουν έξοδα και δεν καταβάλλουν εισφορές θα συρρικνωθεί».
Τα μηχανοκίνητα φέτος είναι περίπου 15% κάτω σε σχέση με πέρσι, παρά το γεγονός ότι ο ελληνικός τουρισμός στη γενικότερη εικόνα του δείχνει ότι αντέχει την κρίση και ανεβάζει ακόμα περισσότερο τα ρεκόρ του. «Διότι», όπως αναφέρει ο κ. Στελλιάτος, η εναλλακτική αυτή μορφή τουρισμού, το σκάφος αναψυχής δεν έτυχε ποτέ ευνοϊκής μεταχείρισης από την πολιτεία. «Δεν έγινε ποτέ μια στοχεύμενη καμπάνια για τα σκάφη, ενώ η αύξηση του ΦΠΑ την ώρα που οι ανταγωνιστικές χώρες έχουν μηδενικό ή μόνο 6% ΦΠΑ και εμείς 24% έκπληξε τον κλάδο».
Οι παράνομοι ναύλοι
Ωστόσο, συνεχίζει, το πραγματικό πρόβλημα είναι οι παράνομοι ναύλοι. «Ειδικά στις Κυκλάδες, την περίοδο αυτή έχουν παρουσιαστεί περισσότερα από 200 μηχανοκίνητα σκάφη, τα πλοία πραγματοποιούν μονοήμερες ή πολυήμερες κρουαζιέρες με πολύ χαμηλούς ναύλους, τους οποίους τα επαγγελματικά σκάφη δεν μπορούν να ανταγωνιστούν διότι έχουν υψηλά έξοδα. Τα σκάφη αυτά κάνουν ταξίδια χωρίς να πληρώνουν ΦΠΑ, χωρίς ναυλοσύμφωνα, χωρίς οργανικές συνθέσεις, χωρίς ασφαλιστικές εισφορές και χωρίς να καταβάλλουν ούτε ένα ευρώ σε φόρους στη χώρα» σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΠΕΣΤ.
Για να αλλάξει αυτή η κατάσταση, ο κ. Στελλιάτος επαναλαμβάνει για πολλοστή φορά ότι είναι αναγκαίο να ενεργοποιηθεί το ηλεκτρονικό μητρώο, το οποίο όπως τονίζει «εδώ και τρία χρόνια και ανεξαρτήτως κυβερνήσεων με ευθύνη του υπουργείου Οικονομικών δεν ενεργοποιείται».
«Το υπουργείο Ναυτιλίας από την πλευρά του μας έχει ενημερώσει ότι είναι σε θέση με τη βοήθεια του υπουργείου Οικονομικών να ενεργοποιήσει το ηλεκτρονικό μητρώο. Βοήθεια την οποία από όσο γνωρίζουμε μέχρι σήμερα δεν έχει λάβει. Αν ενεργοποιηθεί το μητρώο, θα ελέγχει όλα τα σκάφη που πλέουν στα ελληνικά ύδατα. Όλα τα σκάφη θα είναι καταχωρημένα και θα γνωρίζουν οι αρχές αν είναι επαγγελματικά ή ιδιωτικά, αν κάνουν ναύλους ή όχι, και ποια είναι τα δρομολόγιά τους. Με τον τρόπο αυτό φυσικά θα ενισχυθούν σημαντικά και τα έσοδα της χώρας, αφού θα καταβάλλεται και η πάγια χρέωση του τέλους πλεύσης και παραμονής».