Στον Πειραιά στρέφει την προσοχή του το Πεκίνο την ερχόμενη εβδομάδα, αφού ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά εισέρχεται στην εποχή της Cosco. Πρόκειται για το «μεγαλύτερο στοίχημα» που έχει βάλει μέχρι σήμερα ο κινεζικός ναυτιλιακός γίγαντας. Aναλαμβάνει για πρώτη φορά να τρέξει εξ ολοκλήρου ένα λιμάνι που διαθέτει όλες τις λιμενικές υπηρεσίες, αφού μέχρι σήμερα εξειδικευόταν αποκλειστικά στα container terminal.
Από την έντυπη έκδοση
Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
Στον Πειραιά στρέφει την προσοχή του το Πεκίνο την ερχόμενη εβδομάδα, αφού ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά εισέρχεται στην εποχή της Cosco. Πρόκειται για το «μεγαλύτερο στοίχημα» που έχει βάλει μέχρι σήμερα ο κινεζικός ναυτιλιακός γίγαντας. Aναλαμβάνει για πρώτη φορά να τρέξει εξ ολοκλήρου ένα λιμάνι που διαθέτει όλες τις λιμενικές υπηρεσίες, αφού μέχρι σήμερα εξειδικευόταν αποκλειστικά στα container terminal.
Στόχος να μετατραπεί ο ΟΛΠ στη μεγαλύτερη πύλη της Ευρώπης για την ανάπτυξη των οικονομικών σχέσεων με την Ασία. Πρόκειται για ένα στοίχημα που τα στελέχη του ομίλου στην Ελλάδα καλούνται να κερδίσουν και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, προκειμένου να προχωρήσουν γρήγορα οι σχεδιασμοί για το project «One Belt - One Road», το οποίο θα ενώσει τις δύο ηπείρους από στεριά και θάλασσα. Την Τετάρτη 10/8, βάσει χρονοδιαγράμματος, θα καταβληθούν 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ για το 51% των μετοχών του ΟΛΠ που θα περάσει στα «χέρια» της Cosco. Το υπόλοιπο 16% των μετοχών, που επίσης θα τεθεί υπό τον έλεγχο του κινεζικού ομίλου, θα δοθεί έναντι 88 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας.
Την Τετάρτη, επίσης, θα ηχήσει το καμπανάκι του Χ.Α. από τον νέο μέτοχο του μεγάλου λιμανιού, ενώ μέχρι την Παρασκευή 12/8 θα συνέλθει σε σώμα το νέο διοικητικό συμβούλιο του ΟΛΠ. Νέος πρόεδρος, σύμφωνα με πληροφορίες, θα είναι ο νούμερο δύο της Cosco, ο Director of the Board, President and Deputy Party Secretary του ομίλου,Wan Min, ο οποίος όμως δεν θα έχει την έδρα του στη χώρα. Την εταιρεία θα τρέχει από τη θέση του δ.σ. o Captain Fu Chengqu, ο οποίος χαρακτηρίζεται γνώστης της ελληνικής πραγματικότητας, αφού μέχρι σήμερα είναι επικεφαλής της ΣΕΠ Α.Ε., της θυγατρικής της Cosco, που διαχειρίζεται του προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΣEMΠΟ.
Στο νέο διοικητικό συμβούλιο θα υπάρχουν, σύμφωνα με τις πληροφορίες, και μεγάλα στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας από την Ασία, αφού στον κινεζικό όμιλο φιλοδοξούν η μεταβίβαση των μετοχών και η νέα διοίκηση να ακουστεί και να κάνει εντύπωση σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο νέος μεγαλομέτοχος θα διαθέτει οκτώ θέσεις στο νέο 11μελές δ.σ., όλοι Κινέζοι εκτός από έναν που θα είναι Έλληνας και αναμένεται να τοποθετηθεί ως ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος.
Σημειώνεται ότι οι συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου του ΟΛΠ θα γίνονται πλέον με τηλεδιάσκεψη. Όσον αφορά τις υπόλοιπες τρεις θέσεις, θα τις καλύψουν «εκπρόσωποι» του ΤΑΙΠΕΔ. Οι δύο θεωρούνται σίγουροι και είναι ο εντεταλμένος σύμβουλος του Ταμείου Θανάσης Λιάγκος και ο δεύτερος -επίσης επιλογή του Ταμείου- ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης. Για την τρίτη θέση φαβορί ήταν ο εν ενεργεία πρόεδρος και δ.σ. του ΟΛΠ Γιάννης Κούβαρης. Ωστόσο, τις τελευταίες ημέρες παίζει έντονα το όνομα του δημάρχου Περάματος, Γιάννη Λαγουδάκη. Σε περίπτωση που επικρατήσει ο κ. Λαγουδάκης, ο κ. Κούβαρης αναμένεται να παραμείνει σε θέση συμβούλου στο λιμάνι.
Οι παρεξηγήσεις
Πάντως, την τελευταία εβδομάδα οι Κινέζοι έχουν ανεβάσει «στροφές» και έχουν αρχίσει να ζητούν περισσότερα, ακόμα και να πιέζουν προκειμένου όλα να είναι έτοιμα και στη θέση τους. Κινήσεις που πάντως δεν εκλαμβάνονται πάντα με καλό μάτι από τους εργαζόμενους, αλλά και τους πέριξ του λιμανιού. Για παράδειγμα, ο κ. Κούβαρης ενημερώθηκε να αλλάξει γραφείο, ώστε να το χρησιμοποιήσει ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, μόλις οριστεί το νέο δ.σ. Του προτάθηκε όμως να μετακομίσει σε ένα μικρό βοηθητικό γραφείο, πρόταση που δεν έκανε καλή εντύπωση τόσο στο εσωτερικό της εταιρείας όσο και στους χρήστες του λιμανιού.
Τελικά, η παρεξήγηση έληξε με τον κ. Κούβαρη να εγκαθίσταται στο ίδιο γραφείο με τον κ. Λιάγκο. Ακόμα ένα περιστατικό που δημιούργησε αναστάτωση ήταν η απαίτηση της πλευράς των Κινέζων κάποια συγκεκριμένα στελέχη του οργανισμού να παραμείνουν στο λιμάνι το επόμενο διάστημα (ακυρώνοντας διακοπές), προκειμένου να παραμείνουν όλα υπό έλεγχο και να διασφαλίσουν ότι δεν θα υπάρξουν απρόοπτα, τα οποία δεν θα είναι διαχειρίσιμα. Απαίτηση που ωστόσο δεν έγινε αποδεκτή σε όλες τις περιπτώσεις, αφού θεωρήθηκε αδύνατο να γίνουν ακυρώσεις την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή.
Τα οφέλη
Την ενίσχυση του ΑΕΠ κατά 0,8%, αλλά και τη δημιουργία 31.000 θέσεων εργασίας αναμένεται να αποφέρει στην ελληνική οικονομία η πώληση του ΟΛΠ στην Cosco, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, για την περίοδο 2016-2025. Επιπλέον, αναμένεται να συμβάλει στη μείωση του δημόσιου χρέους μακροχρόνια κατά 2,3 εκατοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ. Συγκεκριμένα, το συνολικό ακαθάριστο προϊόν από τη δραστηριότητα του ΟΛΠ θα προσθέτει στο ΑΕΠ έως και 2,6 δισ. ετησίως το 2025.
Αν, μάλιστα, συμπεριληφθούν οι επιδράσεις σε κλάδους που αναμένεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της οικονομίας, τότε η συνολική συνεισφορά στο ΑΕΠ αναμένεται να φτάσει τα 4 δισ. το 2025. Η πώληση μετοχών που ανήκουν στο κράτος θα επιφέρει δημοσιονομικά έσοδα για το ελληνικό Δημόσιο. Επιπλέον, το κράτος εισπράττει ετήσιο αντάλλαγμα παραχώρησης από τον ΟΛΠ (ποσοστό επί του κύκλου εργασιών), μερίσματα από τα κέρδη του οργανισμού (ανάλογα με το μερίδιο που διαθέτει στη μετοχική του σύνθεση και εφόσον υπάρχουν κέρδη), έσοδα από φόρους στα κέρδη του οργανισμού και στις αμοιβές των εργαζομένων, καθώς και έσοδα από εισφορές κοινωνικής ασφάλισης.
Οργανόγραμμα
Τέσσερις μήνες αναμένεται ότι θα διατηρηθεί το οργανόγραμμα της εταιρείας στη μορφή που έχει σήμερα. Η συγκεκριμένη «πυραμίδα» διοίκησης του ΟΛΠ έχει δεκάδες διευθύνσεις και υπηρεσίες, οι οποίες έχουν κριθεί αντιπαραγωγικές με τον τρόπο που στήθηκαν. Στο διάστημα αυτό, η νέα διοίκηση θα έχει «πατήσει στα πόδια» της και θα εφαρμόσει το σχέδιό της, το οποίο περιλαμβάνει τέσσερις διευθύνσεις. Ως σίγουρες παρουσιάζονται οι διευθύνσεις του εμπορικού και του οικονομικού, ενώ δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα πώς θα οργανωθούν οι υπόλοιπες δύο.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», μεγάλες αλλαγές αναμένεται να γίνουν στην οικονομική διεύθυνση, στο νομικό τμήμα και στη διεύθυνση έργων. Ακόμα, αρκετές διευθύνσεις και υπηρεσίες θα συγχωνευθούν, ενώ ακούγεται ότι εκτός από τα μέλη του δ.σ., λίγοι σε αριθμό Κινέζοι θα έρθουν στην Ελλάδα προκειμένου να στελεχώσουν τον ΟΛΠ.
Πιο δύσκολα πάντως, φαίνεται θα είναι τα πράγματα σχετικά με τον κανονισμό εργασίας που πάντως αναμένεται και αυτός να αλλάξει, αφού κατά γενική ομολογία θεωρείται ξεπερασμένος και αναχρονιστικός. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα πρέπει να έχει προηγηθεί συνεννόηση με τους συνδικαλιστικούς φορείς του ΟΛΠ.
Επενδύσεις 600 εκατ. ευρώ
Επενδύσεις συνολικού ύψους 600 εκατ. ευρώ σχεδιάζει να κάνει η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να το αναδείξει σε ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Σε πρώτη προτεραιότητα βρίσκεται η κρουαζιέρα, η οποία είναι το νέο «trend» των Κινέζων όσον αφορά τις ναυπηγήσεις, τη διαχείριση πλοίων, αλλά και την προώθηση της αγοράς στη κινεζική κουλτούρα.
Μάλιστα, η Cosco στοχεύει να καταστήσει τη χώρα μας hub σταθμό για τις κρουαζιέρες που θα κάνουν οι Κινέζοι στην Ευρώπη. Σχεδιάζουν να αναβαθμίσουν το λιμάνι, ώστε να δέχεται και τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια του κόσμου. Στόχος είναι να αυξηθεί στα 3 εκατ. ο αριθμός των τουριστών κρουαζιέρας (διπλασιασμός σε σχέση με το 2015), ενώ η επένδυση αυτή έχει προϋπολογισμό 200 εκατ. ευρώ. Η πρώτη φάση, αξίας 120 εκατ. ευρώ, αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. σε ποσοστό 95%.
Δεύτερη προτεραιότητα της Cosco είναι η αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στον πρώτο προβλήτα για τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Με την επένδυση αυτή θα μπορούν να διακινηθούν συνολικά 7 εκατ. κοντέινερ σε ετήσια βάση (και στους τρεις προβλήτες του ΣΕΜΠΟ), ενώ στο μέλλον αναμένεται να φτάσουν τα 10 εκατ.
Επίσης, θα γίνουν επενδύσεις 200 εκατ. ευρώ στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη (από 100 εκατ. ευρώ που προβλέπεται στον αρχικό σχεδιασμό), ενώ στο Car Terminal θα γίνουν έργα που θα υπερδιπλασιάσουν τη χωρητικότητά του, ώστε να μπορεί να αποθηκεύσει 20.000 αυτοκίνητα σε ημερήσια βάση από 9.000 που είναι η δυναμικότητα σήμερα. Για τον σκοπό αυτό, θα κατασκευαστούν μεταλλικές υποδομές πάρκινγκ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στα σχέδια των Κινέζων εντάσσεται ακόμα και η κατασκευή πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας, αλλά και εκθεσιακού κέντρου.