Στα 11,3 δισ. ευρώ ανέρχονται οι απώλειες σε φόρους στην Ε.Ε. λόγω του παράνομου εμπορίου τσιγάρων, όπως επισημαίνει η Philip Morris International (PMI) σε κείμενο θέσεων της στο οποίο μεταξύ άλλων περιγράφει λύσεις για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος.
της Λέττας Καλαμαρά
Στα 11,3 δισ. ευρώ ανέρχονται οι απώλειες σε φόρους στην Ε.Ε. λόγω του παράνομου εμπορίου τσιγάρων, όπως επισημαίνει η Philip Morris International (PMI) σε κείμενο θέσεων της στο οποίο μεταξύ άλλων περιγράφει λύσεις για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος.
Σύμφωνα με την εταιρεία πρόκειται για αναπτυσσόμενο και πολύπλοκο πρόβλημα, που αντιστοιχεί στο 10% της συνολικής κατανάλωσης τσιγάρων στην Ε.Ε., σε απόλυτο νούμερο φτάνει τα 53 δισεκατομμύρια τσιγάρα, στερώντας από τις κυβερνήσεις έσοδα από φόρους περίπου 11,3 δισ. ευρώ. Επιπλέον, το παράνομο εμπόριο επηρεάζει αρνητικά την καπνοβιομηχανία καθώς και όλη την εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας της απώλειας κερδών.
Ο Alvise Giustiniani, Επικεφαλής του Τμήματος κατά του Λαθρεμπορίου της PMI δήλωσε:
«Καθώς η συμφωνία της ΡΜΙ με την ΕΕ κατά του λαθρεμπορίου έφτασε στο τέλος της, είναι σημαντικό να διατηρηθεί και να ενισχυθεί μια αποτελεσματική πλατφόρμα για την καταπολέμηση του παράνομου εμπορίου στην ΕΕ. Θα συνεχίσουμε τις μεγάλες προσπάθειές μας για την καταπολέμηση αυτού του εγκλήματος. Η ΕΕ εξετάζει το ενδεχόμενο μιας νέας νομοθεσίας που θα καλύπτει το παράνομο εμπόριο στο πλαίσιο της Οδηγίας για τα προϊόντα καπνού και πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την ΕΕ και τη βιομηχανία να θέσουν σε εφαρμογή μια αποτελεσματική και μόνιμη λύση σε αυτό το διογκούμενο και σύνθετο ζήτημα».
Το έγγραφο, που αποτυπώνει τη θέση της PMI, υπογραμμίζει μια σειρά από βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν τους εφαρμοστικούς νόμους τόσο για το Άρθρο 15 (Ιχνηλασιμότητα) όσο και για το Άρθρο 16 (Χαρακτηριστικό Ασφαλείας) της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τα προϊόντα καπνού. Ειδικότερα, το έγγραφο τονίζει τη σημασία των ανοικτών προτύπων που είναι δια-λειτουργικά μεταξύ διαφορετικών γεωγραφικών περιοχών και βιομηχανικών κλάδων, παρακολουθούνται και ελέγχονται ανεξάρτητα και δεν διαταράσσουν την παραγωγή.
Ο κ. Giustiniani πρόσθεσε: «Το 2004, η συμφωνία της ΕΕ απαιτούσε από την PMI να αναπτύξει και να εφαρμόσει μία τεχνολογική λύση η οποία έχει πλέον προσελκύσει το ενδιαφέρον του κόσμου και της βιομηχανικής κοινότητας. Ωστόσο, δεν είμαστε μία επιχείρηση εξειδικευμένη στην ιχνηλασιμότητα. Το παράνομο εμπόριο καπνού μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά εάν οι κατασκευαστές έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από ένα εύρος τεχνολογιών, συχνά χρησιμοποιώντας τις συνδυαστικά με σκοπό την επίτευξη της καλύτερης άμυνας ενάντια στους αδίστακτους εγκληματίες, οι οποίες να μπορούν να ελέγχονται από ένα ανεξάρτητο τρίτο μέρος που θα ορίζεται από τις Αρχές».
Το έγγραφο της PMI τονίζει την ανάγκη ενθάρρυνσης ενός ανταγωνιστικού περιβάλλοντος μεταξύ των φορέων παροχής τεχνολογικών λύσεων, έτσι ώστε οι κατασκευαστές να μπορούν να επιλέξουν τις πλέον σύγχρονες, πρωτοποριακές λύσεις για την αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου. Επαναλαμβάνει τη δέσμευση της PMI στο Πρωτόκολλο FCTC του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας που απαιτεί μια ολιστική «παγκόσμια λύση σε ένα παγκόσμιο πρόβλημα», αντί για μια λύση ειδικά για την ΕΕ.