Η Pokemon-μανία που προέκυψε εσχάτως και στη χώρα μας, δημιουργώντας φανατικούς οπαδούς αλλά και εχθρούς, είναι ένα μέρος της δραστηριότητας μιας διεθνούς βιομηχανίας με συνολικό τζίρο που φτάνει στα 90 δισ. δολ., δηλαδή τρεις φορές επάνω τον τζίρο του Χόλιγουντ.
Από την έντυπη έκδοση
Της Λέττας Καλαμαρά
[email protected]
Η Pokemon-μανία που προέκυψε εσχάτως και στη χώρα μας, δημιουργώντας φανατικούς οπαδούς αλλά και εχθρούς, είναι ένα μέρος της δραστηριότητας μιας διεθνούς βιομηχανίας με συνολικό τζίρο που φτάνει στα 90 δισ. δολ., δηλαδή τρεις φορές επάνω τον τζίρο του Χόλιγουντ.
Ο λόγος για την αγορά του Entertainment Software που περιλαμβάνει τις κονσόλες παιχνιδιών (XBOX, Playstation, Nintendo), τους τίτλους παιχνιδιών, αλλά και το online gaming. Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 55 εκατ. ευρώ, αν και δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για το online gaming. Σύμφωνα με τον Michael D. Gallagher, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Entertainment Software Association, «πίσω από τα παιχνίδια υπάρχουν προγραμματιστές, σχεδιαστές και δημιουργοί. Υπάρχουν καινοτόμα και δημιουργικά μυαλά που φτιάχνουν καθηλωτικά και συναρπαστικά παιχνίδια».
Η έκπληξη της Nintendo με το Pokemon Go, μέσω των έξυπνων τηλεφώνων και των λειτουργικών τους, έγκειται ακριβώς στο άνοιγμα της μέχρι τώρα κλειστής στρατηγικής της εταιρείας όσον αφορά την εμπορική διάθεση των δημιουργημάτων της, του ψυχαγωγικού της λογισμικού και των τίτλων της. Και κυρίως την εξάπλωσή της σε πλατύ κοινό, που ξεπερνά κατά πολύ το 30% που είναι οι φανατικοί χρήστες από το σύνολο (100%) των χρηστών ηλεκτρονικών παιχνιδιών.
Όπως λένε πολλοί, είναι εθιστικό. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την εκτόξευση της τιμής μετοχής της Νintendo και τη ραγδαία αύξηση των εσόδων της. Με τον τρόπο αυτό η ιαπωνική εταιρεία αντί να κάνει χαρακίρι, όπως πολλοί πίστευαν ότι θα συνέβαινε λόγω των χαμηλών επιδόσεών της τους τελευταίους μήνες σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, αιφνιδίασε με μια επιχειρηματική κίνηση Νίνζα, καθηλώνοντας τους πάντες. Η εταιρεία την άνοιξη του 2017 ετοιμάζεται να λανσάρει νέα κονσόλα στην αγορά, με την ονομασία ΝΧ, ενώ στα τέλη Νοεμβρίου 2016 έρχεται το Pokemon Sun για την υπάρχουσα κονσόλα 3DS.
«Κατά καιρούς υπάρχουν παιχνίδια τα οποία δημιουργούν ιδιαίτερη αίσθηση στην αγορά. Να θυμηθούμε το Grand Theft Auto και το Call of Duty», τονίζει στη «Ν» ο κ. Σπύρος Γιαμάς, πρόεδρος της CD Media, της ελληνικής εταιρείας που έχει την αποκλειστική συνεργασία για τη διάθεση εξοπλισμού (κονσόλες) της Nintendo καθώς και του λογισμικού της (τίτλοι παιχνιδιών, π.χ. Pokemon) στην ελληνική και τη βαλκανική αγορά (Κύπρο, Ρουμανία, Κροατία, Αλβανία, Βουλγαρία, Σλοβενία και Σκοπιά). Και συμπληρώνει λέγοντας πως «υπάρχουν και διαχρονικά παιχνίδια όπως το FIFA, που κυκλοφορούν κάθε χρόνο σε νέα έκδοση».
Σύμφωνα με τον κ. Γιαμά, η αγορά του Entertainment Software είναι απαιτητική και δύσκολη. Η δημιουργία ενός παιχνιδιού απαιτεί μήνες, ίσως και χρόνια. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα παιχνιδιού, η επανέκδοση του οποίου φτάνει τα 150 εκατ. ευρώ τη φορά. Αναφορικά με τη δραστηριότητα της CD Media στον χώρο, ο κ. Γιαμάς τονίζει πως η εταιρεία δραστηριοποιείται εδώ και 25 χρόνια, και επενδύει στη συνεργασία της με τη Nintendo σε Ελλάδα και Βαλκάνια. Μάλιστα, στο πλαίσιο του νέου παιχνιδιού Pokemon Go βρίσκεται σε συζητήσεις με τα δίκτυα για την περαιτέρω προώθησή του.
Σύντομα θα έρθει στην αγορά και ειδική συσκευή -κάτι σαν βομβητής, μπίπερ- για τον εντοπισμό των φιγούρων του παιχνιδιού. Τα έσοδα της CD Media το 2015 ανήλθαν στα 24 εκατ. ευρώ και τα EBITDA στα 1,6 εκατ ευρώ. Η επένδυση για την ανάπτυξη της νέας συνεργασίας σε Ελλάδα και Βαλκάνια θα φτάσει τα 2-3 εκατ. ευρώ σε βάθος διετίας. Σχετικά με την πορεία της αγοράς του entertainment software, τα στελέχη του χώρου προσδοκούν καλύτερα αποτελέσματα το 2016, ενώ το 2017 θα είναι η χρονιά των νέων αφίξεων σε κονσόλες και τίτλους.